رواية مراتي بتغير من امي الجزء الثاني بقلم هويدا زغلول
روايه مراتي بتغير من امي الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول
رواية مراتي بتغير من امي الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول
مراتي بتغير من امي
الحلقه الثانيه
مراتي بتغير من امي
الحلقه الثانيه
وفي الوقت ده ماما قالت
الام
اه يا حبيبي نزلت بس انا عندي برد مش
هينفع اكل الاكل ده وصعب عليا اكل فراخ
وكفته وانت مش تاكل منها ، وفي الوقت
ده هناء قالت
هناء
طيب ادخلي يا ماما مالك وافقه ليه كده
تعالي ادخلي
الحما
لا يا حبيبتي انا نازله شقتي بقي طلما
خلاص كلتوا أنا نازله وبعدها نزلت وانا قولت
ل هناء
عماد
انتي نزلتي لامي تاكل اي طلما هي مش
كلت سمك
هناء
هي قالت إن عندها برد روحت نزلت
ليها جبن ولنشون
عماد
ماشي يا هناء يلا بينا علشان ننام ، وفعلا
دخل نام وراح الشغل تاني يوم ودخل عليه
علاء زميله وقالو
علاء
اسكت مش صاحب الشركه شكله كده هيعلن
إفلاسه جايب لينا شريكه جديده
عماد
اي ده معقول ربنا يستر بقي ومتكنش
عقد
علاء
بصراحه انا خايف أن تيجي وتمشينا من هنا
وفي الوقت ده دخل كريم رئيس مجلس الاداره ومعاه مشيره رئيسه مجلس الاداره الجديده
كريم
كنت عايز اعرفكم ب استاذه مشيره اللي هتك ن
معانا هنا اعرفك استاذ عماد وأستاذ علاء
معانا هنا في HR وبعدها هي قالت
مشيره
ازيك يا عماد عامل اي ، والكل كان مصدوم
وبعدها كريم قال
كريم
اي ده هو انتي تعرفي استاذ عماد
مشيره
ايوه طبعا اعرفه كنا زمايل في الكليه عامل
اي ياعماد
عماد
بخير الحمد لله وبعدها خرجت وعلاء قال
علاء
اي ده بقي انت كنت تعرف القمر دي
انا مش قادر اصدق
عماد
خلاص بقي مش عايز كلام تاني أنا بفكر اقدم
استقالتي
علاء
هو انت عبيط يا ابني عايز تقدم استقالتك وهيكون ليك ضلع كبير في الشركه
عماد
انت مش فاهم حاجه انا وهي كنا بنحب بعض وبعدها امي خلتني اسيبها
علاء
طيب وليه امك تعمل كده باين عليها ان هي غنيه جدا ومعها فلوس كثير
عماد
موضوع كبير بقى يطول شرحه نبقى نتكلم فيه بعدين وبعدها دخل الاوفيس بوي وقال
الاوفيس بوي
استاذه مشيره عايزه حضرتك يا استاذ عماد في مكتبه
علاء
الله احنا لحقنا روح يا باشا شفها عايزه ايه
عماد
مش عايز احد يعرف حاجه عن الكلام اللي انا قولته ليك ده
علاء
اكيد طبعا بس عايزه اعرف هتقول لك ايه ماشي
وبعدها خرج ودخل مكتبها
عماد
حضرتك كنتي عايزاني خير فيه حاجه
مشيره
اخبارك ايه يا عماد والله فرحت جدا ان انا شفتك النهارده
عماد
بقول لك يا مشيره انت هنا رئيسه مجلس الاداره وانا موظف عندك ارجوكي انا مش عايز مشاكل عشان مش عايزه اسيب الشركه
مشيره
طيب انا عملت ليك ايه علشان تعمل كده
ارجوك انا فرحانه أن شوفتك
عماد
انا دلوقتي بقيت انسان متجوز وبحب مراتي جدا ارجوك انا مش عايز مشاكل ، وهي قالت
مشيره
معقول انت بقيت متجوز يا عماد على ماما تمام ماشي تقدر تتفضل علي مكتبك ، وخرج من
عندها وبعدين روح البيت وكانت هناء في المطبخ وبعدها خرجت وقالت
هناء
ايه ده يا عماد هو انت جيت بدري من الشغل ليه في حاجه حصلت ولا ايه
عماد
ابدا حسيت اني تعبان شويه فجيب امال فين مامتك مش قلت معزومه النهارده عندنا على الاكل
هناء
لا الف سلامه عليك يا حبيبي اه ماما شويه وجايه ادخل ريح عقبال ما تيجي
عماد
ما تبقيش تنسي تنزلي لماما علشان تطلع تتغدى معنا
هناء
اكيد طبعا هو انا معقوله انسى يا حبيبي ادخل ريح انت وبعدها قالت
يوووو امك امك هو فيه اي لازم تكون معانا ديما وبعدها طلعت حماتها وامها جت وكانو .
قاعدين عالاكل والام قالت
الام
ما لك يا عماد في ايه من ساعه ما طلعت وانت على طول ساكت مش بتتكلم هو في حاجه حصلت
هناء
حصل ايه يا حماتي قاعد بياكل يعني عايزاه يتكلم يقول ايه
عماد
ابدا يا ماما انا كويس وبعدها تلفوني رن وكانت
مشيره
مشيره
انا اسفه يا عماد انا بتصل بيك في وقت زي ده انا اخذت تليفونك من علاء في الشركه ممكن اقابلك نتكلم سوا شويه
عماد
لا معلش انا اسف مش هينفع اجي الشركه دلوقتي
مشيره
انا لازم اتكلم معاك لو ما نزلتش قبلتيني دلوقتي انا هاجي البيت عندك
عماد
حاضر انا جاي لحضرتك ، وقفلت السكه وقولت
معلش يا جماعه انا لازم اروح الشركه دلوقتي علشان في ورق مهم
هناء
روح يا حبيبي ربنا معاك ويقويك يا رب وبعدها نزلت وهناء قالت كفايه عليكي اكل كده يا حماتي علشان ما تتعبيش ، وبعدها امها قالت
الام
ايه يعني الكلام اللي انتي بتقوليه ده عيب ما يصحش تقولي كده لحماتك
الحما
هي عندها حق يا حبيبتي اصل انا باتعب جدا لما باكل كثير بعد اذنكم انا نازله
هناء
اقفلي الشقه وراكي يا حماتي
الام
ايه قله تذوق اللي انتي بعملتيها دي ينفع برده الكلام ده انتي ترضي ان جوزك يقولي كده
هناء
سيبك يا ماما كلي كلي الاكل طعمه حلو اوي
وبعدها كلت وانا روحت وقالت مشيره واول لما شافتني قالت
مشيره
انا مش عارفه ازاي عملت كده واتصلت بيك في وقت ساعه بس بجد يا عماد انا بحبك جدا ومش عارفه انساك والله انا لحد دلوقت لسه ما تجوزتش
عماد
ما ينفعش يا مشيره مراتي ما لهاش ذنب في اي حاجه وانا مش هينفع اسيب مراتي
مشيره
ومين اللي قالك بس تسيبها بجد انا ما صدقت شوفتك ومش هينفع اسيبك ثاني
عماد
انسيني احسن يا مشيره أنا مش هينفع
اكون ليكي ولا انتي ينفع تكونى ليا وبعدها
مشي وراح البيت وتاني يوم صحي من النوم
وهناء قالت
هناء
هو في ايه بالضبط انت رجعت من الشغل امبارح بدري والنهارده صحيتك قلت لا مش رايح
عماد
في ايه يا هناء مالي مش من حقي اتعب ولا ايه
مش قادر اروح
هناء
لا من حقك براحتك على العموم اقعد قدام التليفزيون شويه عقبال ما اعمل ليك غدا انا عامله لك محشي تاكل صوابعك وراه
عماد
خلاص ماشي يا هناء وبعدها قعدت قدام التلفزيون وبقيت اكلم نفسي وقولت طيب وفيها ايه انك ترجع لها ثاني ما انت عملت اللي امك عايزاه وتجوزت الانسانه اللي هي قالت لك عليها وانت بتحب مشيره وبدأ يكلم نفسه
وبعدها هناء قالت
هناء
في ايه يا عماد عماله اكلمك الاكل خلص يلا عشان ناكل
عماد
جاي هناء حاضر وبعدها راح على الاكل وشويه
والباب خبط
هناء
خليك انت يا حبيبي انا هقوم اشوف مين وبصت
من العين السحريه ولقت أمه وقالت
هناء
وهي بتشيل الاكل من قدام جوزها وبتقول
يووووو مش متنهيه علي لقمه في بيتي اوعي
كده خليني أشيل الاكل
عماد
في اي يا هناء أنا جعان ومين اللي علي الباب ما تفتحي يا وليه
هناء
امك يا سيدي شمت ريحه الاكل طلعت علشان
تاكل أنا زهقت والله المفروض تقولها أن من حقي اقعد في بيتي
عماد
انا مش مصدق معقول انتي هناء اللي كان
قلبك حنين علي امي زمان
هناء
سلام يا حبيبي لما كانت بتصرف من جيبها انما دلوقت مرتبك مش مكفي خالص والحاجه غاليه
وانا عامله الاكل ده علشان يكفي يومين
عماد
ماشي هنتكلم بعدين تفضلي ادخلي جوه وانا هاروح افتح لماما وفتحت ليها ودخلت. وقالت
الام
ايه يا ابني انا خوفت عليك اكمني من شفتك نزلت النهارده انت كويس يا حبيبي
عماد
ايوه يا ماما كويس ما تقلقيش عليا
الام
ما لك يا عماد شكلك متغير ليه كده وحصل حاجه ولا ايه
عماد
يوه هو في ايه يا ماما قلت لك خلاص كويس ما فيش حاجه ولا انت عايزه تتكلمي في اي حاجه وخلاص
الام
خلاص يا ابني هدي اعصابك ما فيش مشكله انا نازله عايز حاجه
عماد
لا شكرا يا ماما مش عايز حاجه وبعدها
نزلت وانا قولت انت اللي عملت كده مش انت اللي اختارت ودبستني في واحده زي دي تستاهلي بقى اي حاجه تحصل وبعدها خرجت
هناء وقالت
هناء
انا مش عايزاك تزعل مني يا عماد بس والله فعلا الاقيه غاليه جدا ومامتك مش بتساهم معنا حتى في المرتب
عماد
بقول لك ايه انا مش عايز رغي كثير انا نازل
هناء
طب علشان خاطري اقعد اتغدى معايا طيب يبقى انت اكيد لسه زعلان مني
عماد
قولت لك مش زعلان خلاص بس ورايا مشوار مهم ولازم اروح ، وفعلا نزلت وروحت الشركه
ودخلت عن مشيره
مشيره
انا كنت عايزه اكلمك من بدري علشان اطمئن عليك بس كنت خائفه لا تحرجني
عماد
وانتي مش راضيه تتجوزيني بس في السر
مشيره
انت بتقول ايه يا عماد انا مستعد اعيش معاك على اي وضع بجد انا بحبك والله نفسي اكون معاك
عماد
لحد ما ضبط اموري بس هيكون في السر وبعد كده هاعرف الناس كلها ان احنا متجوزين
مشيره
حبيبي يا عماد والله انا حاسه ان انا بحلم مش مصدقه الكلام اللي انت بتقوله ده
عماد
خلاص تمام ماشي نتقابل بالليل ونشوف هنعمل ايه ، وبعدها خرج وأمه كانت عامله .ترن
عليه وهو مش بيرد خالص
الام
رد ياعماد ارجوك وبعدها اغم عليها ولما رجع
عماد ودخل عند أمه لقاها علي السرير
ومش بترد عليه
عماد
يا ماما يا ماما في ايه ردي عليا وبعدها
اخدتها وراح المستشفي والدكتور قالو
الدكتور
جاء بها غيبوبه السكر ولازم تكون هنا تحت الملاحظه
عماد
طب ارجوك يا دكتور انا عايزه ادخل اطمئن عليها
الدكتور
بلاش دلوقت هي مش فائقه اساسا تقدر حضرتك تيجي تطمئن عليها الصبح وبعدها
تلفونه رن وكانت مشيره
مشيره
ايه يا عماد عماله اتصل بيك من بدري مش بترد علي ليه مش كان في ميعاد ما بينا دلوقتي ولا ايه
عماد
امي تعبانه جدا وهي في المستشفى وانا مش هينفع اسيبها يا مشيره
مشيره
لا يا حبيبي ما اجيش خليك جنبها طيب هي في مستشفى ايه وتحب اجيلك ولا لا
عماد
انا خايف عليها اوي ما تعرفيش بجد انا زعلتها النهارده ازاي
مشيره
مش وقت الكلام ده طيب ابعت ليا هي في مستشفى ايه وانا هاجي لك دلوقتي حالا
عماد
حاضر مش هابعت لك اللوكيشن على الواتساب
وبعدها هناء رنت
هناء
في ايه يا عماد فينك كل ده عماله اتصل بك مش بترد علي وانت اتاخرت ليه كده بره البيت
عماد
هو حضرتك حسب حاجه انا جيت البيت ولقيت امي تعبانه واخذتها على المستشفى
هناء
مامتك على طول تعبانه في المستشفى يعني كانت شويه وهتاخذ العلاج وتكون كويسه ولا انت غاوي مصاريف وخلاص
عماد
بجد انا مش مصدق اللي انت فيه ده ازاي انت بني ادمه كده
هناء
انا اللي مش فاهمه يعني ولا امك بتعمل
كده علشان انت تتخانق معايا
عماد
بقولك اي انا مش ناقص باقول لك قومي في المستشفى وانا لازم اكون جنبها
هناء
تمام برحتك لما تبقي تطمن عليها ابقي
كلمني أنا داخله انام وبعدها قفل السكه
وجت مشيره
مشيره
خير يا عماد ماما عامله ايه دلوقتي
طمني عليها
عماد
انا خايف عليها قوي يا مشيره
مشيره
باذن الله هتكون كويسه وهنتطمئن عليها يا حبيبي ما تقلقش وبعدها الام فاقت ودخل
ليها عماد
عماد
حقك علي يا امي اللي زعلتك والله بجد انا اسف
الام
مش زعلانه منك يا حبيبي والله خالص حصل
خير والله يا عماد انا مليش غيرك وبحب
دائما اطمن عليك
عماد
ربنا يخليكي ليا وما يحرمني منك في وحده
برا عايزه تطمن عليكي
الام
لو مراتك بلاش اعمل انا مش عايزه اشوفها دلوقتي
عماد
هي فعلا مراتي بس مش هناء يا امي
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق