رواية مراتي بتغير من امي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول
روايه مراتي بتغير من امي الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول
رواية مراتي بتغير من امي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول
مراتي بتغير من امي
الحلقه الاولي
هناء
وهي بتشيل الاكل من قدام جوزها وبتقول
يووووو مش متنهيه علي لقمه في بيتي اوعي
كده خليني أشيل الاكل
عماد
في اي يا هناء أنا جعان ومين اللي علي الباب ما تفتحي يا وليه
هناء
امك يا سيدي شمت ريحه الاكل طلعت علشان
تاكل أنا زهقت والله
وقبل ما نبدا الحكايه أنا عماد عندي 30سنه
وفاكر قبل ما اتجوز لما دخلت البيت ولقيت
ماما عامله تدعي لحد وتقول
الام
ربنا يفرح قلبك ويسعدك يارب واشوفك عروسه
يا بنتي ، بعدها روحت اقعد جنبها وقولت ليها
عماد
مين بقي اللي تستاهل الدعوي الحلوه دي
يا امي ، ولقيت هناء خارجه من المطبخ وبتقول
هناء
اي ده انت جيت يا استاذ عماد أنا حضرتك
ليك الاكل في المطبخ وانتي عايزه مني
حاجه بقى يا ست الكل ، وبعدها ماما
قالت
الام
عرفت بدعي لمين ، وبعدها بصت ليها وقالت
لا والله لازم تتغدي معايا اللقمه مش
هتحلي الا بيكي
هناء
لازم اروح اشوف ماما يا طنط أنا فضلت
قاعده معاكي اهو لحد ما استاذ
عماد جه بعد اذنك ، وخرجت هناء
الام
اي يا واد مش مفكر في الجواز خالص بنت
ناس وبنت حلال اهي وكفايه أن هتاخد
بالها مني
عماد
في اي يا امي قولتك مش هفكر في الجواز
تاني بعد مشيره يا امي مش هتجوز
الام
تاني موضوع مشيره يا بني مكنتش تنفع ليك
أنا عايزه واحده من وضعنا مش واحده بتاعت
بابي ومامي عندها فيلا تصدق ان هناء
فضلت تحت رجلي انهارده وكل ما اقولها
حاجه تعملها
عماد
تمام أنا هقوم اكل لأن جعان اوي بعد اذنك
، وسبتها ودخلت المطبخ وهي قالت
والله ما هسيبك الا لما تتجوز البت دي
وفي شقه هناء كانت لسه داخله وامها وافقه
وقالت ليها
الام
تصدقي انك بجد بجحه يابت انتي سايبه
الشقه تضرب تقلب ورايحه تروقي لام عماد
هناء
بقولك اي يا ماما مش ناقصه بالله عليكي
عايزه ادخل نام الوليه مع أن بروق شقتها
كل شويه بس الشقه اي تقولي زريبه
الام
وانتي اي اللي زنقك علي كده ياختي
ماتخليكي في شقتك احسن
هناء
ابدا أنا وانتي اهو لحد ما اخلي عماد يجي
يطلب ايدي
الام
بتحلمي
هناء
داخله انام علشان احلم ، وبعدها دخلت
هناء وامها دخلت وراها وقالت هناء
يوووو أطفئ النور بقي حرام عليكي عايزه
انام
الام
قومي ياختي ام عماد اتصلت عليا وقالت
إنها جايه تشرب الشاي معانا وانتي شايفه
منظر شقتنا عامل ازاي ، وهي قامت
وقالت
هناء
مش قولت ليكي يا حبيبي بكره تشوفي
اهي جت انهارده مش بكره ، وبعدها
خرجت وفضلت تروق الشقه وبعدين جت
ام عماد وقعدت وقالت
ام عماد
بوصي بقي أنا جايه اطلب ايد هناء لعماد
ابني وبصراحه مش هلاقي احسن منها
الام
طيب والعريس مجاش معاكي ليه
ولا مش عايز بنتي
ام عماد
ده كلام بس وبعدين هو هيجي ، وطبعا
ماما كانت رايحه بعد محايلات كتير وانا
وفقت وسكت ويوم الفرح دخلت شقتي
اللي هي فوق امي وهناء قالت
هناء
الف مبروك مالك يا عماد ليه عالطول ساكت
كده مش بتتكلم
عماد
ابدا مافيش مبروك عليكي انتي كمان
وبصراحه مكنتش مبسوط خالص من جوزاي
بس عملت كده علشان امي وتاني يوم هناء
صحيت وانا كنت قاعده في الصاله وقالت
هناء
صباح الخير يا عماد ايه ده في ايه هو انت مش نمت من امبارح ولا ايه
عماد
لا لا كنت سهران شويه صباح الخير
هناء
طب يا حبيبي انا هادخل احضر الفطار علشان نفطر انا وانت وفي الوقت ده الباب خبط وفتحت
حماتي
الف الف مبروك يا عروسه انا مش عايزه اطلع من بدري واخبط عليكم بس اما لقيت في صوت في الصاله قلت انتم صحيته ،وفي الوقت ده
هناء قالت
هناء
ايه ده يا حماتي هو انتي بتسمعي صوتنا من عندك من الشقه اللي تحت
الحما
لا يا حبيبتي انا كنت باكل الطيور فوق بعد كده سمعت صوتك قدام باب الشقه ايه ما لك يا عماد قاعد عامل ايه كده
عماد
ابدا يا ماما ما فيش حاجه اقعدي علشان تفطري معنا
الحما
مش انتم قلتم يا اولاد انكم هتسافروا النهارده ايه قاعدين لحد دلوقت ليه
هناء
اه يا طنط هنسافر حتى ماما كانت جايه تزورنا وطلعنا عرسان جداد يعني مفروض نكون براحتنا شويه
الحما
بس يا حبيبتي كانت المفروض تشوفك قبل ما تسافري على العموم انا نازله ولو عوزتم اي حاجه نادي عليا
هناء
ربنا يخليك يا طنط عندنا كل حاجه ماما مليالي الثلاجه الحمد لله
الحما
خلاص يا حبيبتي ماشي بعد اذنكم وبعدها نزلت وعماد قال
عماد
ايه قله الذوق اللي انتي كنت بتتكلمي بها دي ده انتي مشيتيها من الشقه
هناء
اخص عليك يا عماد معقوله انا اعمل كده ده انا بحب مامتك برده بس المفروض ان احنا عرائس جدد ونكون براحتنا شويه يعني
عماد
اسمعي يا هناء انا تجوزتك علشان امي بتحبك ومش عايز احس انك بتعامليها باسلوب وحش
هناء
مش فاهمه كلامك هو انت تجوزتيني بس علشان خاطر مامتك
عماد
ما اقصدش طبعا بس اللي باتكلم فيه ان ده اكثر حاجه خلتني اوافق عليكي
هناء
طيب بعد اذنك انا داخله انام نفسي اتسدد تعال للفطار وبعدها دخلت وعماد دخل وراها
عماد
حقك علي يا هناء انا ما اقصدش حاجه خالص ويلا بينا عشان انا جعان وعايزه افطر معاكي
هناء
اسمعني يا عماد انا باحب مامتك بس برده لازم احس ان انت بتحبني وبتخاف عليا
عماد
ماشي يا حبيبتي يلا بقى علشان خاطر نفطر وبعدها خرجت وقال لنفسه هي ما لهاش ذنب انك تعاملها بالاسلوب ده حتى لو ما كنتش بتحبها دلوقت بقت امراتك ولازم تعملها باسلوب كويس وبعدها سافرو شهر العسل
واليوم اللي جرعوا فيه كانت حماتها في شقتها
وهناء قالت
هنا
هو انتي بتعملي ايه بالضبط هنا يا ماما
الحما
ايه ده انتم جئتم الف حمد لله على السلامه ابدا يا حبيبتي قلت اروق ليكم الشقه اصلي عرفت من عماد انكم جايين النهارده
هناء
اه عماد تمام بس اظن محدش
يطلع شقتنا الا بعلمي يا حماتي
الحما
حقك عليا يا بنتي انا كان قصدي اساعدك امال
فين عماد
هناء
تحت عند حضرتك المفروض أنا كنت بطلع
الشنط هنا وهو قالي أنه داخل عندك تحت
هتلاقي طالع دلوقتي وبعدها طلع عماد
عماد
امي وحشتني والله انا كنت تحت عماله ادور عليكي ايه ما لك واقفه عامله ليه كده
الام
ابدا يا حبيبي مافيش حمدالله علي سلامتكم
انا عملت ليكم الاكل
هناء
لازم تتغدي معنا يا ماما بجد ما تعرفيش انت وحشاني ازاي
الحما
لا يا حبيبتي اتغدي انتي وجوزك انا اكلت
وانتو لسه راجعين من السفر
هناء
والله اللقمه مش هتحلي الا بيكي يا ماما
ما تقوليها يا عماد ايه واقف ساكت ليه كده
عماد
خلاص يا ماما بقى اقعدي اتغدى معنا
وفعلا اقعد الام وبعدها بكام يوم نزل
عماد علي الشغل وهناء نزلت عند حماتها
الحما
اي ده هو جوزك نزل الشغل ولا اي أنا قولت .هيعدي عليا ، وفي الوقت ده هناء اتحولت وقالت
هناء
هو لازم ياخذ الاذن من حضرتك علشان يروح الشغل ولا ايه
الحما
ايه يا بنتي طريقه الكلام دي انا ما اقصدش كده طبعا
هناء
تمام المهم انا رايحه اشوف ماما وراجعه
هتعوزي حاجه اعملها ليكي قبل ما اروح
الحما
ايه ده هو انتي خارجه يا بنتي انا ما فطرتش وقلت هناكل سوا انا وانتي
هناء
اظن من حقي اني اشوف امي طبعا انا من يوم ما تجوزت ما شفتهاش وبعدين يعني ما تعمليش حسابك علي انا مش كل يوم هافطر معك انا لي شقتي برده
الحما
ايه طريقه كلامك دي يا هناء انتي عمرك ما تكلمت معايا بالطريقه دي
هناء
يوووو هو أنا قولت حاجه ولا انتي عايزه
تمسكي عليا غلطه علشان لما ابنك يجي
تقولي ليه
الحما
بس بس انتي اي مصدقتي فتاحتي روحي مكان
ما انتي عايزه
هناء
ماشي يا اختي سلام وبعدين نزلت هناء وراحت لامها
الام
يا ام قلب جامد لحد النهارده ما شفكيش حرام عليكي يا بنتي
هناء
هو انا خايفه اجي علشان كلامك ده بقولك
يا ماما انا بجد مش ناقصه كلام يحرق الدم
الام
يا بنتي هو احرق دمك ليه مش انتي مبسوطه ان انت عايشه حياتي كده براحتك
هناء
المهم وحشتيني يا ست الكل عامله ايه
بجد مش عايزه اقولك أن حسيت بيكي لما
بعتي عني ازاي
الام
كثر خيرك يا بنتي والله الحمد لله كويسه اديني عايشه اهو
هناء
بصي انا عازماك بكره على الغداء عايزه اقول لك ان انا بقيت طباخه بريمو بعمل اكل تحفه
الام
باذن الله هاجيلك يا حبيبتي ربنا يسعدك في حياتك وفضلت قاعده عندها وبعدها روحت
البيت وكان عماد هناك
عماد
ايه يا هناء كنت فين كل ده مش انتي قايله هتروحي ساعه عند امك وبعدين ترجعي
هناء
اسكت مش عايزه اقول لك ماما كانت تعبانه ازاي وكنت قاعده معاها طول النهار حتى عزمتها على الغداء بكره عندنا
عماد
وعدتي على امي بقى فطرتيها ولا عملتي ايه
هناء
نزلت ليه يا حبيبي الصبح قولت ليها اعملك فطار قالتلي فطرت وانت عارف ان انا ممكن انسى مامتك برده
عماد
واكيد حضرتك طبعا ما عملتيش اكل لانك طول النهار كنت بره صح
هناء
معقول يا حبيبي هنسى برده انا عامله الاكل من امبارح لانه كنت عارفه ان انا هاروح عند ماما النهارده بس عايزه اقول لك على حاجه انا هانزل لمامتك الاكل تحت لان الصبح كانت بتقول ليا ان رجليها وجعاني جدا في شكلها مش هتعرف تطلع
عماد
طيب ما الناس زي الاكل نقعد نتغدى معها احسن
هناء
ما هو انت راجع من الشغل تعبان برده يا حبيبي وعارفه انك مش هتعرف تقعد تحت انا نازل لها الاكل واطلع على طول وبعدها نزلت ولقت حماتها قاعده مكانها من الصبح
الحما
ايه ده يا بنتي هو انت جيتي وعملتي الاكل ولا ايه وفين جوزك مش هياكل
هناء
مش قادر ينزل يا حماتي تعبان من الشغل هياكل فوق
الحما
ربنا يعينه يا حبيبتي وايه اللي انتي
منزلاه ده
هناء
اعمل ايه بقى طول النهار عند ماما فما عملتش اكل جبت لك جبنه وعيش علشان تعرفي تاكلي
الحما
يا خرابي يا بنتي مش مهم انا طيب جوزك هياكل اكل ده ازاي ده واحد شقيان طول النهار وفي شغله
هناء
ما جتش من يوم يعني حماتي مش كل يوم لازم فراخ ولحمه يعني ياكل جبنه وعيش النهارده المهم انا هطلع بقى عشان افطر معاه وبعدها طلعت وحماتي قالت
الحما
لا والله ابني ما ياكل الاكل ده ابدا ده يا حبيبي شغل طول اليوم انا هاطلب ليه اكل واطلعه ليه
وبعدها فعلا طلبت فراخ مشويه وكفته وطلعت
وبصت هناء من العين السحريه ولقت أمه وقالت
هناء
يخرب بيت كده هو انتي طالعه عايزه ايه يا وليه انتي وبعدها فتحت الباب
الحما
مساء الخير يا حبيبتي انا كنت طالبه ليا فراخ وكفته قلت ما ينفعش اكل من غيركم وبعدها
عماد خرج وقال
عماد
ليه بس يا امي التعب ده مهي هناء
عامله سمك ولا انتي ملكيش نفس
للسمك وجمبري ولا اي
ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا وانتظرونا في الحلقه القادمه
تعليقات
إرسال تعليق