القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مراتي بتغير من امي الجزء الثالث والاخير بقلم هويدا زغلول

 رواية مراتي بتغير من امي الجزء الثالث والاخير بقلم هويدا زغلول

روايه مراتي بتغير من امي الحلقه الثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول

روايه مراتي بتغير من امي الفصل الثالث والاخير بقلم هويدا زغلول 

رواية مراتي بتغير من امي الفصل الثالث والاخير بقلم هويدا زغلول

مراتي بتغير من امي الحلقه الاخيره

الام 

هو انت يا بني متجوز غير هناء طيب ازاي 

وامتي ده حصل 


عماد 

تعالي يا مشيره انا هتجوز مشيره يا امي بنت 

الاصول والناس الطيبه 


الام 

هو فيه اي أنا مش فاهمه حاجه يابني 

خالص 


عماد 

افهمك فيه أن عارف ومتأكد أن كل اللي 

انتي فيه ده بسبب هناء ولما اتصلت 

بيها وقولت ليها انك تعبانه ولا سالت ولا عبرت 

وان لما مشيره عرفت باللي انتي ليه جت جري 

ومشيره قالت ليا 


مشيره 

مش وقته الكلام ده الف حمد لله علي سلامتك 

يا ماما 


الام 

حقك عليا يا بنتي والله انا كنت خايفه 

أنه لما يتجوزك يبعد عني 


مشيره

والله يا ماما انا عمري ما كنت هسيبك تعيشي 

لوحدك ابدا بعدين الكلام ملوش لازمه 

المهم صحتك 


الام 

صحتي ما راحت صحتي يا بنتي واللي كنت فاكراها تعبان زي امها طلع قلبها جامد عليا 


عماد 

انا هطلقها يا امي بصراحه انا مش حابب وجودها في البيت اصلا انا كنت مغصوب عليها


الام

بلاش تظلمها يابني اصبر عليها واتجوز 

اللي انت بتحبها هي برضه بنت 

ناس ومينفعش ترميها 


عماد 

بعد ايه اللي عملته فيك يا امي برده بتقولي الكلام ده  انا مش قادر اصدق 


الام 

والله يابني أنا ظلمت مشيره قبل كده 

وهي كانت بنت ناس وبتحبك. ومش 

عايزك تظلم هناء انت كمان 


مشيره 

والله انا باحب عماد لدرجه اني مستعديه اكون مراته في السر 


عماد 

ولو ده حصل يا مشير هيبقى لوقت مؤقت فقط

يعني لحد ما اظبت اموري وبعدها روحنا 

البيت وهناء كانت قاعده وقالت 


هناء 

حمد لله على السلامه يا حماتي والله كنت عايز اجي  واشوفك بس اعمل ايه بقى لسه عارفه امبارح بس ان انا حامل


عماد 

حامل حامل ازاي يعني وزي ما تقوليش ليا على الموضوع زي ده


هناء 

كنت عايزه افرحك يا حبيبي بس تعب ماما صدمنا كلنا


الام 

مبروك يا بنتي ربنا يكمل لك حملك على خير

وتقومي بالسلامه 


هناء 

ربنا يخليكي يا طنط بس انا كنت عايزه اعرفك ان انا الدكتوره قائله لي اريح شهور الحمل كلها اصل حملي  كان صعب


عماد 

طيب ومين اللي هيشيل البيت بقي انتي 

عارفه ان ماما تعبانه ومش بتقدر 

تعمل حاجه خلاص تروحي عند مامتك الفتره 

دي 


هناء 

وهو أنا اقدر اسيبك يا حبيبي انا قولت لماما 

تيجي تعملي اكلي كل يوم وبعدين تروح 

بيتها 


الحما 

ربنا يخليها لك يا حبيبتي وما يحرمك منها


هناء 

طيب انا اطلع شقتي بقى عايزه حاجه يا طنط 

وبعدها طلعت وعماد قال 


عماد 

مش عارف ايه اللي حصل ده حصل ازاي واشمعنى دلوقتي يعني تكون حامل انا كده مش هاقدر اطلقها مش هقدر اسيب ابني


الام 

المهم يا ابني انك تتجوز الانسانه اللي انت بتحبها حقك علي يا حبيبي ان انا اللي عملت فيك كده


عماد 

ما بقاش ليه لازمه يا امي خلاص الكلام ده دلوقت ربنا ييسر الحال انا هروح لمشيره عايزه حاجه


الام 

لا يا حبيبي خذ بالك من نفسك وابقى طمني عليك وفي شقه هناء امها راحت ليها وقالت 


الام 

يا بت الكلام اللي حماتك بتقوله ده هو انتي مش قولتي انك جايه من عند الدكتوره وقالت لك الحمل بالنسبه لك صعب علشان انت في سن كبير


هناء 

اشششش وطي صوتك يا ماما اصل انا اوضه النوم وهتعمل فيها بقى ان هي تعبانه وكده وهو ممكن يطلقني فيها اصل انا حاسه ان ماما برده ان هو مش بيحبني


الام 

تروحي تقولي ليه انك حامل يا بنتي انت بتهزري وافرضي عرفي الحقيقه هيعمل معاكي ايه


هناء 

ايه وما فيش ناس الحمل بتاعها بينزل يعني عادي هاقول ان هو نزل


الام 

نفسي اعرف انت جايبه دي حياتك منين حرام عليك يا بنتي الافلام اللي انت عايشه فيها دي


هناء 

اقعدي اقعدي يا ماما ولا اقول لك قومي اعملي لنا كده لقمه ناكلها 


الام 

يعني انا اللي جايه لك بيتك وعايزاني ان انا اللي اخدمك كمان


هناء 

امال عايزه حماتي تطلع يعني وتشوفني وانا واقف في المطبخ وتقول اني كنت بكدب عليها

وفي فيلا مشيره كانت نازله وفرحانه وقالت 


مشيره 

مش قادره اصدق ان كلها شويه وهتجوز الانسان اللي كنت بحبه طول عمري بجد انا فرحانه اوي يا عماد


عماد 

معلش يا مشير انا عايز نصبر شويه على الخطوه دي انا مش عايزه استعجل


مشيره 

هو في ايه يا عماد انت كل شويه برايي ولا ايه مش انتم كنت فاقت وخلاص و الموضوع انتهى ايه اللي غير كلامك ثاني


عماد 

هناء حامل يا مشيره هو انا مش هاقدر اسيب ابني ومش عارف بجد الخطوه اللي انا هاخذها دي


مشيره

هو انا ايه لعبه في يدك شويه موافق اتجوزك وشويه لا امشي يا عماد انا مش عايزه تشوف وشك ثاني وانا اللي مش عايزه اتجوزك


عماد

ارجوك يامشيره  قدري موقفي انا بجد مش هقدر اسيب ابني ولا بنتي اللي جايين يتربوا مع هناء لوحدها هناء اعدمت المسؤوليه ومش هتقدر تربيهم لوحدها


مشيره 

ماشي يا عماد اتفضل طلع بره وانا مش عايزه اشوف وشك ثاني هو بجد انا اللي مش عايزاك دلوقتي هو انت فاكر عشان بحبك يبقى الدنيا كلها تنتهي لا انا هعرف اعيش حياتي من غيرك زي ما كنت عايشاها قبل ما تظهر فيها


عماد 

طيب ممكن تسمعيني بس وبعدين تتكلمي


مشيره 

ما بقاش عندي كلام يتقال لو سمحت امشي

وبعدها مشيت من عندها وروحت البيت وكانت 

ماما عندي في شقتي ووافقه في المطبخ


عماد

ايه ده يا ماما انت بتعملي ايه وبعدين مش ايه امها هتيجي وهتقف في المطبخ وتعمل هي الاكل وكل حاجه


الام

اه يا حبيبي بصراحه مامتها كانت واقفه بس قلت اسخن لها لقمه تاكلها امها اللي عامله الاكل على فكره مش انا


عماد

واحنا ما لنا باكلها ما امها المفروض تحطي لها الاكل قبل ما تمشي


الام

عيب يا عماد ايه كلامك ده دي برده مراتك ما ينفعش الكلام اللي انت بتقوله ده


عماد

انا سبت مشيره يا  ماما بجد من ساعتها وانا زعلان جدا


الام 

طب ليه يا حبيبي وصلت الامور ليه كده انت بتحبها وكنت عايزها


عماد 

اللي حصل بقى انا داخل انا مش قادر اتكلم في اي حاجه


الام 

ربنا يقويك يا حبيبي ويسامحني على اللي انا عملته فيك وبعدها دخل وخرجت هناء 


هناء 

ايه سخنت ابنك علي وعرفتي ان امي مشيت من غير ما تعمل اكل وحضرتك اللي عملتيه


الام

الله يسامحك يا بنتي والله انا قلت له ان امك اللي عامله الاكل وعامله كل حاجه انا مش عايزه مشاكل لابني الفتره دي


هناء 

والنبي يا حماتي بلاش تعيشيلي  فيها دور  الغلبانه المسكينه انا عارفاك على حياتك على فكره


حماتي 

الله يسامحك يا هناء هتقعدي فين يا بنتي علشان احط لك الاكل


هناء 

خرجي بره يا حماتي وعايزاكي تبقي تشطبي المطبخ قبل ما تنزلي تنامي اه وما تنسيش تاخذي من الاكل مش ناقصه منك يقولي مجوعه امي ، وتاني يوم روحت الشركه ودخلت 

مكتب مشيره


عماد 

صباح الخير يا فندم انا كنت بقدم استقلتي علشان عايزه امشي من الشركه من هنا 


عماد 

ما فيش اي مشكله خالص بس حضرتك عارف انك لازم تقضي 15 يوم بعد الاستقالة


عماد

ايوه انا عارف الكلام ده في حاله ان انا ما يكونش في بديل ليا بس انا في بديل استاذ علاء كويس جدا


مشيره 

والله حضرتك الشركه اللي من حقها هتحدد انها كانت محتاجاك الفتره دي ولا لا بعد 15 يوم تقدر تمشي وتفضل بقى حضرتك على مكتبك لمده 15 يوم


عماد

اسمعني يا مشيره ارجوكي انا اتكلم برده


مشيره 

اسم الاستاذه مشينا واظن ما فيش بيني وبينك اي كلام اتفضل على مكتبك ولما اعوزك هابقى ابعتلك وبعدها خرج وفضلت مشيره تعيط وبعدها دخلت ايمان صحبتها 


ايمان 

معقول اللي انا شفته ده اللي خرج ده عماد زميلنا في الكليه وشغال هنا في الشركه ولا ايه


مشيره

ايوه هو يا ايمان بجد انا تعبانه جدا ما صدقت شوفت حبيب قلبي ثاني ورجع عشان يوجع قلبي


ايمان 

اوعي تقولي ان تكلمت معاه في الموضوع اياه وامه برده لسه مش عايزاك


مشيره 

المشكله مش في كده المشكله ان هو اتجوز و ومراته حامل وانا مش عارفه اعمل ايه


ايمان 

لازم تبعدي طبعا حرام عليكي يا بنتي امراته ما لهاش اي ذنب كنت بتحبيه ولا هو كان بيحبك


مشيره

ما هو انا جايباكي في الشركه هنا علشان كده انا خائفه اضعف وفي يوم من الايام ارجع ثاني ليه عايزاك باي طريقه لو حاولت ارجع له تبعديني


ايمان

لو قدرت ابعد عقلك مش هاقدر ابعد قلبك انت لازم من جواكي تكوني مش عايزاه يا مشيره


مشيره 

مش عارفه اعمل ايه بجد انا قلبي واجعني جدا انا بحبه بصراحه وما اقدرش اعيش من غيره

وبعدها روحت مشيره الفيلا 

والشغاله راحت ليها وقالت 


الشغاله

في ناس عايزين برا يا فندم خليهم يتفضلوا ولا ايه


مشيره 

ناس مين طيب  خليهم يتفضلوا وبعدها دخلت 

ومعايا الماذون


عماد

بحبك يا مشيرا  ومش قادر ابعد عنك ثاني


مشيره 

انت ايه اللي جابك هنا ثاني يا عماد وعايز مني ايه ومين اللي معاك ده


عماد

ده المقسوم وانا هاكتب عليك دلوقت بجد انا مش هاقدر اعيش من غيرك انا مش عايزه اروح البيت ولا اروح في اي حته


مشيره 

بجد انت مجنون انا مش عارفه اقولك ايه


عماد

انا اكون مجنون فعلا لو سبتك تروحي من يدي ثاني انا بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك وبعدها كتبنا الكتاب 


مشيره 

طيب انت هتعمل ايه مع مراتك وابنك اللي جاي في الطريق


عماد

والله مش عارف بس كل اللي انا كنت عارفه ان انا لو سبتك تروحي مني ثاني انا ممكن يحصل ليا حاجه وبعدها فضلت معاه مشيره وروحت 

البيت ولقيت امي قاعده عامله تعيط اول لما شافتني قالت 


الام

انت فين يا ابني حرام عليك عمال اتصل بيك من بدري تليفونك مقفول


عماد

اي ده يا  امي مالك في ايه اوعي تكون في حاجه حصلت بينك وبين هناء


الام

والله يا ابني انا ما عملت لها اي حاجه احنا كنا واقفين على السلم وبعدين هي راحت رميت نفسها


عماد

ايه طيب وابني اللي بطنها هيحصل له حاجه ولا ايه هي فين يا امي


الام

في المستشفى يا حبيبي وفضلت تزعل وتقول ان انا مش عايزاني اروح معها بجد انا خايفه اروح


عماد

طيب تعالي معايا يا امي وفعلا رحنا على المستشفى وقابلت الدكتور


الدكتور

هو حضرتك جوزها صح


عماد

ايوه الدكتور ارجوك طمني على ابني اللي في بطنها وهي كمان عامله ايه


الدكتور 

بصراحه مش عارفه اقول لك ايه مراتك كانت عايزاني اقول انها كانت حامل وسقطت بس للاسف هي اصلا مكنتش حامل ولا اي حاجه


عماد

ايه معقول الكلام ده يا دكتور انا مش قادر اصدق بصراحه


الدكتور

والله هي دي الحقيقه ومش عارفه هي ليه عايزه تقول الكلام ده


عماد

طيب انا اقدر ادخل لها يا دكتور


الدكتور

ايوه طبعا تفضلي ادخل وبعدها دخلت وهي ما كانتش عارفه ان الدكتور قال لي حقيقه وقالت لي


هناء 

شوفت امك يا عماد عملت في ايه راح من عمرها ما شافت مني الا كل حنيه رمتني من على السلم علشان مش عايزه عيال منك


عماد

هو انت ايه يا شيخه معجونه بمياه كدب انا عرفت كل حاجه عايزه اعرف انت ليه عملت كده


هناء 

ايه الكلام ده تقصد ايه يعني


عماد

عايزه اقول لك ان الغلطه الوحيده اللي امي عملتها اني جوزتني واحده زيك انت طالق يا هناء وانا مش عايزه اشوف وشك ثاني


هناء 

ارجوك اسمعني انا كنت خائفه امك تبعدك عني


عماد

تقومي تعملي كل الكذب اللي انت عملتيه ده انا مش عايز تشوفك ثاني. بعدها مشيت من المستشفي وروحت بيت مشيره واخد 

امي معايا ومشيره كانت بتحبها زي ما تكون بنتها واكثر كمان وكنت عايش حياتي في سعاده 

مع امي ومراتي 


مش لازم نحكم علي الحاجه من بعيد ومش 

كل اللي بنشوفه قدامنا تبقى حقيقه لازم نعيش مع الانسان علشان نعرف نواياه الحقيقيه


وبكده تكون خلصت حلقتنا انتظرونا في قصه جديده


تعليقات

التنقل السريع