النفوس والفلوس
الفصل الرابع
بقلم هويدا زغلول
ريهام /هدير تعالي تعالي
بسنت /طيب انا همشي دلوقتي الفلوس دي
بتاعت حضرتك
الام /خلي فلوسك معاكي لحد ما نقعد نتكلم
بسنت /معلش ريحيني وخليها معاكي
الام /قولتك لا وبعدين عندي ضيوف يلا
بقي واكيد هستناكي تاني
ريهام /تعالي هوصلك ممكن رقم موبايلك
بسنت اه طبعا
هدير /هي مين دي يا طنط
الام/ازيك يا هدير عامله اي اتمني تكوني بخير
هدير /اه الحمد لله انا كنت مسافره المنوفيه
عند ناس قريبنا وقولت لازم ادوقك الجبنه
القديمه بتعتنا والفطير
الام /بس اول مره اعرف انكم ليكم قرايب
من المنوفيه مش انتي بنت خاله شروق
هدير /قاريب بابا اصل بابا مش يقرب لماما
الام /كتر خيرك يا بنتي
هدير /بعد اذنك هقوم اجهز الحاجه علشان
لازم اكلك
الام /مليش نفس والله
هدير /ازاي هو رامي هنا
ريهام /انتي عايزه منه حاجه
هدير /لا علشان ياكل من الفطير وهو سخن
رامي /اه انا هنا لسه صاحي ازيك يا هدير
هدير /الحمد لله بخير هقوم انا بقي
اجهز الحاجه
ريهام /مش هي قريبه العقربه بس حساها
بنت ناس وكانت عامله تنادي علي رامي بصوت
واطي
رامي /خير في حاجه
هدير /اه انا عارفه الظروف اللي انتو فيها
واكيدعقلك مش فيك هديه
عيد الام أهي
رامي /ياربي تصدقي كنت ناسي
هدير /انا فاكره يلا بقي
رامي /انتي جدعه اوي يا هدير ياريت كل الناس
زيك
هدير /والله في بنات كتير زي واحسن مني
كمان بعد اذنك بقي لمامتك تاخد بالها أننا
اتاخرنا في المطبخ
الام /رايحه فين يا ريهام
ريهام /ورايا مشوار مهم لازم اروح اعمله
الام /تمام يا حبيبتي
هدير /استني خديني معاكي
الام /والأكل يا بنتي
رامي /ايوه اقعدي كلي معانا ده الأكل شكله
ينفع النفس اوي ياالله اقعدي
هدير /تمام ماشي وخرجت ريهام وراحت بيت
ام شروق وفتحت الباب
شروق /ريهام تعالي
ريهام /معقول قلبك يكون جامد علينا كده
شروق قولت شروطي لمامتك
ريهام /أي ده معقول انتي شروق
مرات اخويا ده انا كنت بحبك اكتر
من اخويا الله يرحمه معقول تبقي كده يا شروق
شروق/اسمعي يا حلوه انا عمري راح مع اخوكي
من اول ما اتجوزنا معقدش معايا كام شهر وسافر
كان كل شويه يبعت ليا زياره وارجع تاني وقولت
يابت معلش استحملي اكل العيش كان بيقولي معلش
اشيل الفلوس مع امي وقولت ومالو خايف يشيل
المبلغ ده معايا انما بقي لما مات امك عايزه تاخد الفلوس
لا ده حقي يا حبيبتي
ريهام ومين قالك أن امي هتاخد الفلوس هي هتشيل
الفلوس باسم يوسف وبسمه عيالك في شهاده استثمار
يعني الفلوس موجوده معلش انتي صغيره واكيد تتجوزي
يعني حق العيال يكون مضمون
شروق /انا امهم اعمل اللي عايزه امك ملهاش دعوه
وبعدين يلا بقي علشان رائحه الجيم نورتي
ريهام /ده كلامك شكرا يا بنت الاصول
وعدا شهر وهدير مش بتكلم شروق خالص
الام /مش ملاحظه ان هدير مش بقت تسال
شروق /اه ده انا كنت عايزها ومش بترد
الام /غريبه قربت فاجأه وبعدت فاجأه
وفي شقه ام مراد
رامي /يا امي ايدني من فلوس مراد شهر
بس والله وهردهم
الام /مقدرتش والله حرام يا ابني
هدير / مين قالك أن موافقه يا امي
رامي /هو انتي عايزني افضل خاطبك يا هدير
هدير /يوم ما جيت واتقدمت ليا عجبني فيك
اعتمادك علي نفسك
الام /بنت اصول يا بنتي
هدير /بس أنا عارفه أن شروق مش راجعه
تاني يعني ممكن ناخد شقتها نتجوز فيها
فتره مؤقته يعني
الام /لا يابنتي مقدرش لازم اعرفها
هدير /وهي كانت هتعرفك انها هتتجوز
الام /اي تتجوز ازاي يعني
رامي /ربنا يصلح ليها حالها بعيد عننا وهدير
بتتكلم صح ترضي انها تيجي وتعيش هنا هي
وجوزها يا امي
الام /مش عارفه والله ابني هان عليها كده ازاي
رامي /بس تكتبي الشقه باسمي علشان خاطر
متجيش تعمل مشاكل
الام /اللي تشوفه وفي بيت هدير
هدير /بتعملي اي يا امي
الام /هقول لخالتك علي ميعاد فرحك
هدير /اقفلي السكه يا امي انتي عايزه توديني
في داهيه ولا اي
الام /داهيه ليه يا بنتي
هدير /ولا خالتي ولا بنتها هيعرفوا دلوقتي
مفهوم انا مش ناقصه مشاكل انا رايحه
ل رامي علشان ناقص شويه حاجات
في الشقه هعملها
الام /ربنا يهديكي يا بنتي وراحت شروق
وهدير كانت قريبه من الشقه قالت تطلع
تجيب شويه لبس
شروق /هدير هو انتي بتعملي اي هنا
هدير /اي ده شروق والله انا كنت جايه
انهارده اقولك تعالي نطلع شقتك
شروق /شقه اي انتي مش ملاحظه انك بقيتي كل
يوم عند حماتي ولا اي
هدير /طيب نطلع شقتك ونتكلم تعالي تعالي
وطلعت الشقه
شروق /في اي بقي اي ده فين عفشي واي العفش ده
هدير اصل اصل انا اتخطبت ل رامي وانتي عارفه شقه
رامي عايزه توضيب كتير كانو بيقولوا عايزين فلوسك
بس انا قولت لا دي فلوس اختي حبيبتي مينفعش
راحت حماتك قالت بقي نقعد في الشقه دي والله
أنا كنت هقولك
شروق /تقولي اي ده انتي مخلصه كل حاجه لا وكمان
فرشتي في شقتي من غير ما تقولي ده انا هخرب بيتك
ريهام /قولتك ارجعي مش سمعتي الكلام خلي بقي
اهلك يصرفوا عالعيال
شروق /دي شقه جوزي يا حبيبتي وانا هرجع اعيش فيها
.
ريهام صاحبه الشقه موجوده اهي اصل يا حبيبتي شكلك
نسيتي أن كل حاجه لسه باسم ماما وماما كتبت الشقه
باسم رامي يعني بقت بتاعته
هدير وبعدين مش انتي قولتي هتتجوزي عايزه اي بقي
شروق /انا قولت كده منك لله
هدير /دلوقتي غيرتي رايك انتي اي شيطانه منك لله
أنا بجد مش عارفه انتي ازاي كده
ونازله من عالسلم جري قبلت بسنت
بسنت /مساء الخير
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق