النفوس والفلوس
الفصل الثاني
بقلم هويدا زغلول
شروق /قولي فيه اي
هدير /شكل رامي ناوي يخطبك
شروق /مين مين مين
هدير /هو انتي مش ممكن توافقي عليه ولا اي
شروق /سيبك بس أن أوفق ولا لا مين اللي
قالك الكلام ده وعرفتي منين
هدير /هدير انا روحت علشان طبعا ميعرفوش
أن عارف ب اي حاجه وكان بسال عليكي
حماتك قالت عليكي كلام بس رامي مسكتش
فضل يدافع عنك قولت ده شكله بيحبك
شروق /حبه برص ده اكيد علشان ياخد فلوس
عيالي هو اللي زي ده يعرف يحب
هدير /يعني انتي عمرك ما هتفكري فيه
شروق /سيبك من الكلام ده حماتي قالت
عليا اي منها لله. واكيد اي حد تشوفه تقول
كلام عليا مش كويس
هدير /الله يسامحها بقي خليني ساكته والنبي
أنا مش خرابه بيوت
الام/عملتك عصير يا هدير لحد ما الاكل يخلص
هدير /حبيبتي يا خالتي بموت فيكي
الام /وانا كمان يا حبيبتي ما تعلقيها ترجع
بيتها بقي يا هدير مينفعش كده
شروق /ارجع فين قولي ليها يا هدير
هدير /هههههه اسكتي انتي حاضر يا خالتي
روحي خلصي الاكل وانا هتصرف معاها
الام /هو فيه اي انا مش فاهمه حاجه
هدير /ولا اي حاجه يا خالتو وخرجت الام
انتي عبيطه يا بت تروحي تقولي لأمك اني عارفه
شروق /وفيها اي يعني مش فاهمه
هدير /خلي اللي بينا يكون بينا
شروق / مش فهماكي والله
هدير / يابنتي علشان ميعرفوش أننا هنتفق علي
اي حاجه المهم انا لازم اقوم امشي بقي
شروق /مش قولتي هتغدي معانا
هدير /لا لا أصل طول النهار برا ولازم اروح
وبعدين دخلت الام
شروق /مالك يا ماما فيه اي
الام /بت انا مش فهماكي وبقيتي مش
عجباني كده اتعدلي احسنلك يا شروق
شروق /هو انا مش عدله يا ماما
الام :بت يا شروق انتي هترجعي بيتك
شروق :انتي ليكي انك تقولي تمشي
انما اروح فين دي بتاعتي
شروق :مالك يا بنت بطني حصلك اي اسلوبك عمره
ما كان كده كنتي بتحبي جوزك وبعدين هو كان شايلك
من عالارض حصل اي
شروق :انا عايزه فلوس عيالي منهم وهما مش عايزين
يدوني الفلوس
الام :ازاي يعني حماتك كويسه وعمرها ما هتعمل كده
في عيال ابنها
شروق :اهو اللي حصل بقي شوفتي يا امي
الام ؛وهو مافيش قانون ولا اي
شروق :قانون علي اي انتي عارفه أن مراد كان
بيبعت الفلوس لامه هنروح نقول اي
الام :خلاص اروح واتكلم معاه حماتك
شروق :لا لا قولتك لا
وفي بيت ام مراد
ريهام :مالك يا ماما
الام :عيال اخوكي وحشوني اوي
ريهام :انا هروح واتكلم معاها
الام :افتحي الباب شوفي مين
ريهام :حاضر وفتحت الباب ايوه مين حضرتك
بسنت:انا بسنت مرات مراد الله يرحمه
ريهام انتي بتقولي اي مرات مين اخويا انا
كان متجوز وحده تانيه
بسنت /مش زي مانتي فاكره والله
ممكن ادخل بس وبعدين هفهمك الحوار
ريهام /تعالي شوفي يا ماما المصائب اللي احنا
فيها ربنا يرحمنا هو اي بس اللي بيحصل ده
الام /أصبري لما نفهم اقعدي يابنتي
بسنت والله العظيم انا زعلت اوي لما عرفت
أنه مات انا كنت جارته في السعوديه وبعدين
بابا وماما توفوا في حادثه وكان واقف جنبي
وفي يوم عمي جه لينا هناك وكان عايز
ياخد مني كل حاجه وكمان كان شارط أن
لازم ارجع معاه مصر وانا رفض جدا وفي يوم
كان عامل يضرب فيها وخرج استاذ سامح وأستاذ
مراد من شقتهم وبصراحه حاشوا عني وانا مليش
اخوات وفي يوم عرض عليا استاذ سامح أن
هو يتجوزني بس أنا رفض وكان غرضه أنه بس
علشان يكون زوج ليا قدام عمي وميقدرش عمي
يرجعني مصر واكون في عصمه راجل
بس بصراحه انا مكنتش مديا الامان ليه وانا
عرض علي استاذ مراد كده في الاول رفض
وبعدين لما فكر في الموضوع جه وقالي هتكون
ورقه بيني وبينك بس علشان انا راجل متجوز
وقبل ما يطلقني مات الله يرحمه بس هو
والله عمره ما لمسني بس جاب حقي
من عمي وانا كنت سافله منه مبلغ
25الف جنيه ولما اخد ورثي كان لازم اجي
وارجع الفلوس
ريهام /انتي فاهمه حاجه يا ماما
الام /فاهمه بس مش قادره اصدق
بسنت /والله هو ده اللي حصل ودي فلوسه
وكان لازم أرجعها
الام بس احنا في مشكله كبيره دلوقتي
بسنت خير بس يارب ما اكون انا السبب فيها
الام /مراته يابنتي لو عرفت مش هتسكت
بسنت /انا ممكن اشوفها واقولها الحقيقه
الام / تقولي لمين دي من غير حاجه عامله
مشاكل امال لما تعرف
وجرس الباب رن
يتبع
التفاعل وحش جدا عالقصص
اف
تعليقات
إرسال تعليق