النفوس والفلوس
الفصل الثاني
بقلم هويدا زغلول
الام /انا مسجله ورقه يابنتي بكل قرش
ابني كان بعته ليا حبيبي يابني
شروق /تمام هو انا هاخدهم أمتي يا ماما
الام /وهو ده وقته كلام يابنتي حرام عليكي
أنا قلبي مكسور علي ابني
شروق /وانا بضمن حق عيالي يا ماما
الام /انا راي يابنتي تعمل ليهم شهادة
استثمار
ورامي دخل /وهو ده وقته يا امي تتكلمي
في الكلام ده
الام /مرات اخوك اللي عايزه تعرف يابني
رامي /ليه يا شروق هو انتي مصدقتي أن اخويا
مات ولا اي فلوس اي اللي بتتكلمي عنها
دلوقتي ده جوزك لسه مدفون في قبره
شروق /اظن ده حقي وحق عيالي ولازم
اعرف اه مش مالي ولا اي يا رامي
رامي /شروق /اطلعي شقتك دلوقتي انا مش
عايز خناق والناس تسمع بينا وطلعت كلمت
هدير وهي عامله تعيط جدا
شروق /تصدقي يا بت يا هدير كان عندك
حق الناس شكلها عايزه تاكل عليا
مال جوزي انا مش عارفه اتصرف وخايفه
هدير /الحل في ايدك بس انتي اعملي
شروق /قولي يابت وانا هعمل عالطول
هدير /انتي بتقولي حماتك روحها في عيالك
شروق /دي بتموت فيهم جدا
هدير /الحل انك تمشي تروحي بيت ابوكي
شروق /ازاي يعني واسيب شقتي يا بنتي
هدير /فتره وانتي اكيد حماتك هتكلمك انك
تيجي وتخدي كل حاجه كمان
شروق /بعد أيام العزاء بقي
هدير /دلوقتي اسمعي الكلام
شروق /لا لا الناس تاكل وشي لو عملت كده
هدير /يا عبيطه حتي لو حماتك قالت قولي
أن هما اللي اتخانقوا معاكي
شروق /طيب والوقت متأخر
هدير /برحتك بقي خليكي زمانهم دلوقتي
قاعدين بيقسموا في الفلوس
شروق /معقول انا هقوم امشي
وفي اوضه هدير كانت اسماء اختها صحيت
هدير /لما اشوف اخرتها
اسماء /حرام عليكي انتي ازاي تعمليها فيها
كده
هدير /انتي عارفه أن بحب رامي قد اي
اسماء /وهي مالها ب رامي علشان تعملي
ليها المشاكل دي
هدير /اكيد دلوقتي هيقولوا ليها لازم
تتجوزي رامي علشان يربي العيال لازم
يشوفوا شروق وحشه علشان عمره ما يفكر
فيها بعدين هي تاخد الفلوس
اسماء/انتي شيطانه
هدير /نامي انتي خليكي في حالك
وفي بيت شروق كانت نازله من عالسلم
ريهام /اي ده انا كنت طالعه ابات معاكي رايحه
فين دلوقتي بالعيال دول
شروق /رايحه بيت اهلي
ريهام /بيت أهلك انهارده ازاي يعني الكلام ده
شروق /اوعي كده ابقي اسالي امك ونزلت
وكمان ريهام نزلت صحت امها
ريهام /ماما يا ماما قومي عايزكي
.
الام /حرام عليكي انا تعبانه فيه اي
ريهام /هو اي اللي حصل يخلي شروق تمشي
الام /ياربي عالفضايح مشيت ليه
ريهام /معرفش بتقول رايحه بيت ابوها
الام /الله يرحمك يابني شكلي هشوف
العذاب بعدك ومشيت شروق بليل وهي
خايفه جدا وراحت البيت لامها
الام /شروق انتي جايه دلوقتي كده ازاي
اوعي تكون حماتك عملت معاكي حاجه
شروق عملت كتير بس انا هموت وانام
الام /تنامي فين تعالي هنا قولي اي اللي حصل
شروق /الصبح اقولك بقي
الام ربنا يستر يارب ودخلت نامت ووعدا اسبوع
وهي في بيت ابوها
وجت في يوم فتحت الدولاب وشافت
هدومها القديمه وطلعتها ولبست ودخلت
امها عليها
الام/نهارك اسود يا شروق انتي اي
يابت جوزك ميت بقالو اسبوع وانتي
معندكيش دم ازاي تقلعي الاسود يا بت
شروق ،/هو انا قلعته برا يا امي مهو في الاوضه اهو
بين الاربع حيطان
الام/بت انتي مالك فيكي اي فاكره نفسك جوزك
مات خالص محدش هيكون كاسر ليكي ولا اي
شروق /كل ده علشان وافقه قدام المرايا شويه هو
في اي مانا طول عمري مدفونه بالحياه ومش بتكلم ارحمني
بقي يا امي كفايه مشاكل
الام /اللبسي واخرجي يلا علشان تتعشي معانا
شروق /وراكي اهو وفضلت وافقه اول حاجه هعملها
لما اخد الفلوس هروح أصبغ شعري
وفي بيت حماتها
الام /لا انا هرجع ليها الفلوس
رامي /أمي حرام عليكي دي فلوس عياله
وهي هتصرفها
الام /مش هقدر البيت يكون من غير مراد ولا عياله
انا هروح ليها
وهي خارجه قابلت هدير عالباب
الام هدير تعالي تعالي انا كنت لسه رايحه عند خالتك
هدير /لو علشان شروق ف هي مش هناك
رامي امال فين
هدير /كنت عندهم وامها عامله تزعق وتقولها انتي
هتقعدي ليا كده لازم تخرجي من مود النكد ده
الام /هو اللي مات ده كان كلب ده جوزها
هدير والنبي انا جايه اقول اوعوا تدوها فلوس لاحسن
هي هدمرها حرام العيال
رامي /شوفتي يا امي عالشان تعرفي أن أهلها
نفسهم مش عجبهم اللي حصل
هدير /انا لازم امشي بس والنبي ما حد
يعرف أن جيت انا مش ناقصه مشاكل
رامي /عمرنا ما نعمل ليكي مشاكل يا
هدير متخافيش
هدير /مع السلامه
رامي /استني اوصلك
هدير /لا معلش انا هروح لوحدي لاحسن
بابا شديد جدا ولو حد شافك معايا ممكن
يحصل ليا مشكله
الام /بنت اصول والله وراحت بيت خالتها
وفتحت شروق
هدير /عندي ليكي مفاجاه تعالي اقولك
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق