القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه زواج مع ايقاف التنفيذ الجزء الرابع بقلم هويدا زغلول


 روايه زواج مع ايقاف التنفيذ

الجزء الرابع 

بقلم هويدا زغلول

وفي شقه علي 

مايا صاحيه من النوم لقت نايم علي الكرسي 

مايا :علي يا علي 

علي :اي ده فيه اي 

مايا :نايم كده ليه

علي :طول الليل كنتي عامله تحلمي

بمامتك وكنتي بتقولي ليها بلاش 

تسبيني وانا مش سبتك 

مايا :انت طيب اوي يا علي 

علي :اسمها بحبك اوي 

مايا :بجد انت حنين جدا 

علي :بوصي بقي انهارده مافيش 

فطار تحت هنفطر هنا 

مايا :ومامتك هتوافق 

علي :انتي حسيتي اي اللي حصل امبارح

مايا :اه لما كانت وخداني في حضنها

علي :انتي ازاي عندك القدره ان الدنيا 

كلها تحبك كده 

مايا :انا جعانه 

علي :انا هحضر الفطار 

مايا :هاجي اساعدك 

علي :لا خليكي مرتاحه وخرج علي 

وفتحت الدولاب 

مايا :اي الاقرف ده معقول ده لانجيري 

وليست واحد وخرجت 

علي :بتح ب ي ا ل ب ي ض م ق ل ي 

مايا :مالك حصلك اي 

علي :اي الجمال ده 

مايا: جمال اي ده لبس الله يسامحها 

خالتي بقي 

علي :هجبلك كل اللي نفسك فيه 

مايا :ربنا يخليك ليا وعور ايدو بالسكينه 

مش تخلي بالك 

علي :اي يا علي حصلك اي 

مايا :هو انت جعان اوي 

علي :لا ليه في حاجه 

مايا :اصل غيرت راي عايزه انام 

علي :تاني مانتي لسه صاحيه 

مايا :اقصد ننام 

علي :انتي بتهزري ولا بتتكلمي بجد 

ننام يعني ننام سوا 

مايا :اممممم ننام يعني ننام سوا

علي :يا ليلتك يا علي 

مايا :وطي صوتك معانا ناس في 

البيت 

علي :ناس مين مايا حبيتي يا ناس 

مايا :علشان خاطري وطي صوتك

علي :طيب تعالي 

مايا :بتعمل اي 

علي :هشيلك وشالها ودخل الاوضه 

وفي شقه الام 

شروق :مش انا انهارده يا ماما كنت وافقه في المطبخ وكان شباك علي مفتوح 

هقولهم بعد كده يقفلوا الشباك 

شروق :المشكله مش في كده 

الام:امال المشكله في أي مش فاهمه 

شروق :عارفه مين اللي كان بيعمل الاكل 

الام :مين اي جابو شغاله ولا اي 

شروق :لا علي اللي كان بيعمل الاكل 

الام :مين مين مين ده ازاي 

شروق :اه والله زي ما بقولك كده 

الام اوعي كده من وشي 

شروق :استني بس هقولك 

الام:اوعي يا بت 

ايه :مش ناويه تبطلي اللي بتعملي ده 

شروق :خليكي في حالك لاحسن 

النكد بدل ما يكون علي واحده يكون 

علي اتنين 

ايه :منك لله يا بعيده 

وطلعت الام 

مايا ؛اي ده مين اللي بيخبط ده 

علي :خليكي نايمه وخرج فتح 

الام :هي فين 

علي :في أي يا امي 

الام:كنت بتعمل اي في المطبخ 

علي :مطبخ اي مش فاهم 

الام :جايه علشان تخدمك ولا انت 

تخدمها يا حبيبي 

علي :حرام عليكي بقي يا امي 

كفايه كده انا مش عايز مشاكل في البيت

الام :يالهوي هي عملتك تقف قدامي 

ونتكلم كده 

علي :انا هسيبك البيت وامشي 

الام :لا ده عمل اسود او سحرالك 

علي :ابدا مريحاني بس 

الام :اسمع قدامك يومين وهتطلق البت دي مافيش كلام تاني 

علي :مش هيحصل 

وضربت الام علي بالقلم  انا قولت كلامي 

يا اما ملكش فلوس هنا خالص ولا بيت 

ونتمشي من هنا من غير اي حاجه 

وخرجت وقفلت الباب 

مايا :ليه كده يا علي 

علي :علي مش عايز كلام خالص 

مايا بس امك برضه 

علي :قولت خلاص وخرج راح شقه 

مجدي 

علي :فين جوزك يا شروق 

مجدي :تعالي يا حبيبي 

علي :انت وسخ 

مجدي :انت ازاي تتكلم معايا كده 

علي :بامانه مش شوفت أقذر منك 

مجدي : انا مش عايز امد ايدي عليك 

شروق :والنبي تهدو انتو عمركم ما عملتوا كده 

علي :شوفت حاجه جريت علي امك تقولها 

مجدي :انت عبيط يا بني انا مقولتش 

لامك علي حاجه 

علي :عالعموم انا هسيب البيت وامشي 

وخرج وعدا شهر وعلي مش بينزل 

تحت خلاص والغريبه أن أمه كانت 

سيباه 

مايا :علي هنعمل اي الفلوس خلصت 

علي :هتصرف في فلوس 

مايا :خد الدهب بيعه 

علي :قولت لا مش هاخد دهبك 

مايا :انا حامل يا علي 

علي :انتي بتتكلمي بجد الف مبروك 

مايا :هنعمل اي طيب 

علي :انا ليا فلوس عند.حد وهروح احبهم منه 

مايا :طيب ما تراضي ماما 

علي :قولت لا مش هعمل كده وخرج  

مجدي :يا علي انت مش عايز تكلمني 

برضه 

علي :انا مش عايز مشاكل وكلامي معاكم بيعمل مشاكل 

مجدي :معاكم اللي هو مين 

علي :معاكم كلكم 

مجدي :هو فيه اي من أمتي وانت كده علي :وهنفضل لحد أمتي كده 

مجدي :علي انك ملهاش غيرنا 

علي :تخرب بيوتنا يعني 

مجدي :انا مقولتش كده 

علي :انا مراتي حامل واي زعل 

هياثر عليها 

مجدي :الف الف مبروك امك هموت 

بسبب بعدك عنها 

علي :والله امال خدت الحاجه ازاي 

مجدي :انت اللي سبت مفاتيح المحلات 

علي :مش هي اللي طلبت 

مجدي :طيب تعالي نرضيها 

علي :بس مراتي مش هتنزل تحت 

مجدي :بعدين نتكلم في كده تعالي 

دلوقتي ونزل 

مجدي :فين امي يا شروق 

شروق :نامت 

علي :بدري كده 

شروق :صلت وقالت هفرد ظهري 

شويه 

علي :طيب انا رايح مشوار وجاي 

الام :علي تعالي يا حبيبي 

شروق :مش حضرتك قولتي هتنامي 

علي :حقك عليا يا ماما 

الام :حبيبي تعالي في حضني وحشتني 

اوي يا قلب امك 

علي :وانتي كمان 

الام :تعالي اقعد معايا 

علي :خارج وراجع عالطول المهم 

سامحني 

الام :سامحني انت يا حبيبي 

وشروق كانت وافقه مخنوقه اوي 

لان طبعا اكيد كل حاجه هترجع تاني 

ل علي 

الام :متتاخرش وخرج علي وحد شافه 

واقف مع واحد علي طريق ترعه وحصل 

خلاف بينهم ومشده بالأيد وبعدين رما 

علي في الترعه وللاسف كان علي مش 

بيعرف يعوم نزل حاول يلحقه معرفش 

😭😭😭😭

وراح قالهم في البيت 

الام:لا الكلام ده كدب علي قالك تقولي 

كده علشان يشوف هعمل اي يا علي 

والكل جري وحاول يدور علي جثه 

مش لقوا وبعدها طلعت الام ل مايا 

اللي كانت مدمره ب موت جوزها 

مجدي :لمي هدومك وامشي 

مايا انتي بتقولي اي 

مجدي :اهدي يا ماما

الام:البت دي تمشي من هنا حلا


مجدي :تمشي ازاي يا أمي واللي 


في بطنها 


الام:وشها نحس عالبيت 


مايا :ارحمني بقي انا اللي مات ده يبقي جوزي وقدري 


اللي انا فيه 


الام :اللي انتي في فيكي اي مش كنتي بتتمني كده علشان 


تخلصي منه 


مايا :عمري ما اتمنيت أن علي يموت وانا مش هسيب بيته 


الا لما نلاقي جثته وادفنه 


مجدي :اهدي بس يا مايا وقدري اللي أمي معلش 


اهدي ونسي موت اخو ومرات اخو احلوت في عينه وفضل 


يحط ايدو عليها 


مايا :اوعي شيل ايدك 


مجدي :اتكسف لما حصل كده في أي انا بهديكي 


مايا :اطلعوا برا كله برا يلا 


الام :شوفت البجحه 


مايا :انا مش عايزه هنا كله برا 


شروق :اتفضل يا باشا ادخل الشقه 


مجدي :انا نازل عند امي تحت اصبرها شويه 


شروق :ولما تطلع هيكون في كلام تاني 

ونزل 

الام :يا حبيبي يا بني 

مجدي : انتي. عايزه ابن علي يتربي 

برا 

الام :هاخدوا لما تولد 

مجدي :بالعقل يا امي 

الام :اجيب عقل منين 

مجدي :واحد مننا يتجوزها علشان 

نضمن أن ابن اخويا مش يتربي برا 

الام :بتقول اي 

مجدي :ده اقتراح ولسه قدمنا ٩شهور 

عقبال ما تولد وبعدين نفكر مين 

اللي هيتجوزها 

يتبع 

الجزء الخامس 



























تعليقات

التنقل السريع