روايه زواج مع ايقاف التنفيذ
الجزء الثالث
بقلم هويدا زغلول
علي :وهو ازاي يجي هنا
دلال:في أي عريس بنتي وبعدين
انتو اللي اتصلتوا علشان اجي
علي :اتفضلي اطلعي برا
احمد :حضرتك بتقول اي
مجدي :لو سمحت مش عايزين مشاكل
اطلعوا برا
وعلي شال مايا وطلع بيها الشقه
ومشيت مي وأحمد وامها
دلال :اخرت المعروف
احمد :هي مايا فعلا اللي كانت رافضني
مي :امال احنا بنكدب عليك
احمد :بس شكلها مش بيقول كده
مي :امال بيقول اي يا استاذ احمد
دلال :في أي يا ولاد خدته عين ولا اي
مي :وانتي مش شيفاه كلامه
دلال:بس برضه خطيبك بيفهم
اسمعني بس يا حبيبي اللي حصل أن
مايا جت وكلمتني علي علي قولتها
ازاي يا بنتي والرجل اللي ملبسك
الدهب هنعمل معاه اي قالتلي لسه
قدامه ياما وانا بصراحه نفسي اتجوزت
بقي يا خالتو وراحت معيطه قولتها
خالص يا بنتي قولي ليه كل شئ قسمه
ونصيب وانهي الموضوع قالتلي لا
مش حباه شكلي يكون وحش انا
عايزكي انتي اللي تقولي ليه صوت في
وشها قولتها يعني انتي عايزه شكلي
يكون انا وحش قالتلي والنبي يا خالتو
هو أنا مش زي بنتك ربنا يخليكي
صعبت عليا انت عارف كنت بحب امها
قد اي واللي حصل أنهارده ده كان
مسلسل
احمد :قدام جوزها
مي:بقولك اي انت ولا لبستني دهب
ولا حاجه انا غلطانه أن فكرت فيك
دلال :اهدي يا بت
مي :انا ماشيه ومشيت
دلال:ينفع اللي عملته ده البت كان
قلبها بيقطع عليك ينفع تعمل كده
علشان واحده بعتك
احمد:انا اسف بجد
دلال :عارف ان بعملك زي امك والله
بليل تيجي وتجيب هديه معاك معاها
مشبك
احمد : مشبك
دلال:ايوه هي بتحبه اوي
احمد :حاضر
دلال:يلا همشي بقي ومشيت
روحت البيت
مي :اي ده بحسبه هيجي معاكي
دلال :بقولك اي عايزكي تعقلي كده
مي :يعني مش شوفتي كان زعلان
عليها ازاي
دلال:برضه لازم يكون في عقبل شويه
مي :طيب انا قولت هيجي معاكي
دلال:جاي بليل
مي :بجد اول ما يجي هعتزر ليه
دلال:بطلي هبل اوعي تعملي كده
مي :امال اعمل اي
دلال :انا هقولك
وفي شقه مايا
مايا :اي ده انا فين
علي :انتي كويسه
مايا :هو حصل اي مش فاهمه
علي :اول لما شوفتي خطيبك القديم
اغم عليكي عالطول
مايا :اه احمد خطب مي
علي :فارق معاكي اوي كده
مايا :لا مش قصدي بس ازاي
كانت خالتي بتكرهني فيه وتعمل كده
علي :مايا اسمعي مني الكلمتين دول
انا بحبك وبعشق التراب اللي بتمشي
عليه بس انا راجل اوي شهرين كده
وهطلقك انا مش عايزك
مايا:انت بتقول اي
علي :هعملك اللي انتي عايزه وهجبلك
شقه تعيشي فيها كمان علشان
مترجعيش عند خالتك
مايا :انت بتعمل معايا كده ليه
علي :قولتك بحبك
مايا :انا عايزك تسمع حكايتي وبعدين
تقولي رايك انا واحده كنت عايشه مع
مافي البيت اللي خالتو فيه دلوقتي
ده بعدين ماما ماتت قدام عيني
وآخر كلمه قالتها عاملي مايا زي مي
مقابل البيت ده يكون ب اسمك
وماما كانت فاكره أن خالتو عندها
ضمير سابت اختها وهي بتموت
وفضلت ماسكه العقد وبعدين كنت بروح
المدرسه وكنا اشطر من مي مع أن
مي كانت بتاخد دروس وانا لا
وعلشان خالتو شيفاه أن كنت اشطر
جت في يوم وقالت
دلال :شغل البيت تقيل عليا
واحده فيكم هتسيب المدرسه
طارق :انتي مجنونه صح
دلال :لا مش مجنونه
مايا :انا هاجي من المدرسه اساعدك
دلال :والصبح مين يعمل شغل البيت
مايا :هساعدك علي قد مقدر
دلال :انا قولت خلاص هتسيبي المدرسه
كنت بشوف حنان من جوز خالتي اكتر من خالتي عليا دخل عليا الاوضه
وقالي مايا مايا
مايا :عمي طارق خير في حاجه
طارق :مينفعش اكون في اوضتك
تعالي عايزك في المطبخ
مايا :حاضر وخرجت
طارق :بوصي هقولك علي سر بينا
انتي هتكملي تعليمك
مايا :ازاي بس
طارق :انتي شاطره هروح المدرسه وهقول ام عندك ظروف وهتكملي
في البيت وتروحي علي الامتحانات
بس اي رايك
مايا:تعرف أن بحسك ابويا فعلا
طارق :مانتي بنتي يا عبيطه
مايا :طيب الامتحان هنعمل في أي
طارق :سبيها عليا ويوم الامتحان
دلال :مالك فيك اي
طارق :,حاسس ان البت دي بتعمل حاجه
غلط
دلال :ينهار اسود ايه
طارق :وطي صوتك لازم نتاكد الاول
دلال :طيب ازاي
طارق :نزليها السوق وانا هنزل وراها
دلال :ماشي يا اخويا وفعلا حصل
وهو نزل وراها
مايا :طيب هجيب الحاجه أمتي
طارق :هاتي وروحي انتي الامتحان
وفضل يساعدها ويخلص ليها الاورق
ويعمل كل حاجه لحد ما خلصت تعليم
وشافها احمد وراح أتقدم ليها
دلال :وانا هجهزك منين
طارق :يعني مش عارفه
دلال :منين
طارق :من فلوس امها
دلال :فلوس امها هي امها كانت
سايبا فلوق
طارق :البيت
دلال :والله مانت عارف البيت ده نظير
أن ربتها
طارق :كنت بشيل كل شهر فلوس
علشان مكنش قاعد في بيت اختك
وأقسم بالله لو احمد مجاش اتقدم
لتهون عليا العشره واطلقك
وفعلا جه واتخطبنا شويه وكانت
بتحاول تتطفشه لحد ما قلعت الدبله
علي :خدها في حضنه
مايا :انا شوفت عذاب كتير اكتر
حد كان حنين عليا هو احمد يا علي
بس لما اتجوزتك شوفت الحنان برضه
علي :انا بحبك اوي يا مايا
مايا : وانا للاسف نسيت الحب
من بعد اللي شوفته
علي :اوعدك هعوضك والباب خبط
مايا :اكيد مامتك
علي : خليكي هنا
وفتح الباب
الام :,مالك يا خرع حصلك اي
علي :اي الكلام ده
مجدي :انا قولت هتكسر عظمها
علي :ليه عملت اي
الام :يعني ماشوفتش
علي انتو فاهمين غلط مايا مش بتاكل
كويس وفعلا كانت دايخه
مايا :ماما عايزكي جوا لو سمحت
علي :خير في أي
مايا :عايزه اتكلم مع ماما
الام :لما نشوف ودخلت
مايا :تصدقي بالله انا عمري ما حد
حضني حضن الامومه وحاسه إن انتي
جواكي حنان الدنيا ونفسي تخليني زي
بنتك انا يتيمه واللي ربتني انسانه
مفتريه عمرها ما عملتني كويس
الام :بنت انتي انا مش بحب المياعه
مايا :اقسم بالله ما مايعه ده احتياج
محتاجه احضنك واترمت في حضنها
والغربيه أن الحما المفتريه كانت طيبه
جدا وفضلت تلعب في شعرها لحد
مانامت
وعلي ومجدي كانو واقفين علي باب
الاوضه
الام :اشششش برا
علي :مين دي يا مجدي
مجدي :مش عارف روح امك الطيبه
حضرتك ولا اي
علي :انت مصدق عينك
مجدي :اقسم بالله ابدا وخرجت
الام :مالكم
علي : هو ايه اللي حصل
الام : محصلش حاجه سيبها تنام
علي : برده مش فاهم هو ايه اللي حصل
الام : مالك يا واد فيه اتعدل كده تصبح على خير
وراح مجدي شقته
شروق : مالك يا مجدي يا مبلم ليه
مجدي : ما انا لو قلت لك مش هتصدقي
شروق : من امتى وانا بكذبك
مجدي : دخلت الاوضه على امي لقيتها حضنا مايا ويتنيمها
شروق : امك مين
مجدي: مش انا قلت لك مش هتصدقي
شروق:البت دي بتلعب علي كبيركويس اوي انا بحب اللعب ده بس هي تقدر
تكمل بقي
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق