روايه الحب المستحيل
الحلقه السادسه
بقلم هويدا زغلول
#احببت ابي
#الحلقه السادسه
#بقلم دوداا حوده
نجاد :انا مش فاهمه منك حاجه يعني اختي انا ولدت ولد وانتي خدتيه وخدنا مكانه بنت
الممرضه :ايوه انا اختي كانت هتطلق لو كانت عرفت ان هي جايبه بنت وانا خوفت عليها وكانت بتولد مع اختك في نفس الوقت وهي كانت جايبه ٥بنات واخر مره جوزها قال ليها لو جبتي ولد هتكملي معايا جبتي بنت هرميكي انتي وعيالك في الشارع انا خوفت علي اختي ولما اختك ماتت قولت مش هتفرق بالنسبه ليكم ولد ولا بنت وبدلت الاتنين
نجاد :والدكتور اللي خرج وقال إن اختي جابت بنت اي كان معاكم
الممرضه :ده اوسخ دكتور في المستشفي وبيعمل عمليات مش كويسه وانا عرفت وكنت ماسكه الموضوع ده عليه ولما قولته علي اني هاخد الولد طبعا وافق بسرعه علشان مفضلش اساومه بموضوع العمليات اللي بيعملها
نجاد :يخربيت كده انا هوديكم في ستين داهيه
الممرضه انا معاكي في اي حاجه واستاهل اللي يحصلي بنتي جوزها خد عيالها وضربها وحرمها منهم وانا قلبي وجعني علي بنتي واللي عملتوا فيكم بيترد فيا
نجاد :واختك عارفه انها كانت جايبه بنت
الممرضه :لا متعرفش
نجاد :انتي عارفه بنت اختك دي عملت فيا اي
الممرضه :اوعي تقولي أن هي اللي ضرباكي وعامله فيكي كده
نجاد :لا خدت جوزي مني
الممرضه :ينهار اسود اللي هو المفروض جوز خالتها
نجاد :ايوه
الممرضه :وازاي تعمل كده
نجاد :انا عايزه اشوف أبن اختي
الممرضه :يوم الجمعه الجايه عقبال ما افهم اختي علي الموضوع
نجاد :ماشي بس عايزه اعرف بيتك فين
الممرضه :اتفضلي تعالي معايا وفعلا راحت معاها وعرفت البيت وفي بيت مراد
#بقلم دوداا حوده #
ايه :هقوم اعمل الاكل
مراد :تقومي تروحي فين خليكي مكانك انا هعمل كل حاجه
ايه : هههههههههههه بتحبني يا مراد
ايه :بحبك كلمه بحبك دي حاجه صغيره اوي علي اللي بحسه من نحيتك يا قلبي
ايه. ربنا يخليك ليا يا حبيبي انا
مراد :تحبي تاكلي اي
ايه :امممممم مش عارفه
مراد :انا هدخل المطبخ واعملك اكل علي مزاجي انا
ايه :اقعد اقعد انت مش بتعرف تعمل حاجه اصلا ورن الجرس
ايه :يا تري مين اللي جاي دلوقتي
مراد :مش عارف هروح اشوف مين وفتح الباب وكانت أم نجاد
ام نجاد :اي مش هتقولي اتفضلي
مراد :لا طبعا اتفضلي
الام:البيت ريحته بقت وحشه اوي
ايه :بقولك اي انا عامله حساب انك ام مامتي مش عايزه غلط مفهوم
الام :اقعدي كده واهدي علي نفسك يا حلوه انا بنت بنتي ماتت خلاص اسمع يا مراد انت شايف أن ليك الحق انك تتجوز علشان تخلف صح
مراد :ممكن تسمعيني لو سمحتي
الام :لا معلش اسمعني انت من يوم ما بنتي اتجوزتك وهي بتروح معاك عند الدكاتره بمزاجك وهي كانت بتمانع لان عارفه انك مش بتخلف
مراد :انتي اتجننتي صح
الام:معلش الصدمه كبيره عليك مش كده
مراد :الكلام ده مش حقيقي انا خدت تحاليل نجاد وروحت بيها بنفسي للدكاتره
الام :دي تحاليل اسماء صحبتها وهي طلبت منها أنها تعملها علشان لو انت فكرت تروح تسأل وكانت بتتحايل علي كل دكتور شويه علشان محدش يقولك أن العيب منك انت عقيم والحمد لله انك طلقت بنتي علشان ترضي تتجوز اه مهي بنتي هتتجوز وهتخلف ومبروك عليك ايه باللي في بطنها بس ابقي اعرف هو ابن مين بقي
ايه :والله انا مش حامل اقسم بالله انا قولت كده علشان تطلق نجاد وممكن اروح اكشف معاك دلوقتي علشان تتأكد
الام :كمان مش حامل انا بحمد ربنا انك ظهرت علي حقيقتك علشان بنتي تشوف حياتها بقي يالله مع السلامه ومشيت
مراد :بتضحكي عليا يابت الكلب
ايه :اعمل اي انا كنت عارفه انك مش هطلقها الا لما تعرف ان انا حامل كنت هاقول لك والله بس قلت في الوقت المناسب
مراد منك لله يا شيخه دمرت حياتي وخلتيني أطلق مراتي مراتي حبيبتي اللي كانت مستحمله منى انى مش بخلف ورغم كل ده كانت بتقول ان العيب منها حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يا ايه انا مش هاسيبك تخرجي من هنا عيشه انا هقتلك
ايه :والله يا مراد انا بحبك اسمعني بس
وفضل مراد يقرب منها علشان يضربها فتحت الباب ونزلت جري وراحت عربيه خبطتها
ونزل مراد وراها وشالها وراح بيها المستشفي
وفي بيت ام مراد
شعبان :انا مش عارف اي المصائب اللي بتتحدف فوق راسنا دي
الام : اعزر اخوك برده يا ابني نفسه يبقي اب وانت عارف انا مرات اخوك مش بتخلف
شعبان : يتجوز بس يجوز مين بنت اختها كلام ده ينفع يا ماما
الام طيب وانت هتعمل ايه في موضوعك سايب برده شروق كده مش هترجعها
شعبان : ارجع مين لا طبعا مش هيحصل دي انسانه واطيه كل اللي يهمها الفلوس وبس
الام :غلطت يابني سامح بقى دي جاءت لحد هنا وفضلت تتحايل علي
شعبان :موضوع مراد الاول وبعد كده هاشوف الموضوع ده انتي ماتفاتحنيش دلوقتي في موضوع شروق يا ماماا بالله عليكي
الام :ماشي والباب خبط فتح شعبان
شعبان :نجاد تعالي يا نجاد
نجاد :انا جايه اقولك كلمتين توصلهم لاخوك
الام :تعالي اقولك يا حبيبتي
نجاد :انا معملتش في ابنك حاجه وحشه وكنت صايناه خلي ابنك يروح يعمل تحاليل وهيعرف أن هو مش بيخلف والعيب من عندو
الام:انتي بتقولي اي
نجاد:بيني وبينكم التحاليل خلي يكشف ويعرف
شعبان : انتي كنتي عارفه أنه مش بيخلف
نجاد :اه وعلشان كنت بحبه محدش كان يعرف بالموضوع ده غيري
الام :لا مش مصدقه معقول
نجاد :والصدمه التانيه اللي لسه عارفها دلوقتي ايه مش بنت اختي
الام :نعم وده ازاي
شعبان :انا عارف انك مصدومه
نجاد :لا والله انا اختي جابت ولد واتبدل في المستشفي بالبت دي يعني وجعي وحرقه قلبي راحوا خلاص
شعبان :انتي بتقولي اي
نجاد :مش مصدق تعالي معايا يوم الجمعه الجايه هاروح اشوف ابن اختي
شعبان : لا اللي بيحصل ده فينا يا ناس كثير مش عارف في ايه
نجاد : ما تنساش بس تبقى تعرف اخوك علشان يخلي مع حبيبه القلب
شعبان : هو اللي عمل في نفسه كده
نجاد :وانا هشوف حياتي وهتجوز
الام :استهدي بالله يابنتي ده شيطان وانا هكلمه انه لازم يرجعك
نجاد :وانا عمري ما هوافق اني ارجع ليه سلام
شعبان :استني هوصلك وخرج معاها
نجاد :انا استاهل من اخوك كده
شعبان :بأمانه عمري ما شوفت حد زيك انتي انسانه محترمه بجد ومافيش منك دلوقتي
نجاد :مش عارفه ليه اخوك يعمل فيا كده
شعبان : علشان غبي حد يبقي معاه جوهره زيك ويضيعها من أيدوا المهم يوم الجمعه هاجي معاكي مينفعش تروحي لوحدك انتي متعرفيش الناس دي
نجاد :ماشي وراحت وقالت لامها علي اللي حصل
الام:معقول يا ربي
نجاد :انا مش مصدقه نفسي يا ماما والله
الام:هاجي معاكي يوم الجمعه
نجاد :مش هينفع انا هروح وبعدها ابقي تعالي معايا
الام:مينفعش تروحي عندهم لوحدك
نجاد :شعبان جاي معايا
الام:وشعبان يجي معاكي ليه
نجاد :انا روحت وقولت ليهم وهو قال هيجي وعايزاه يجي علشان يعرف أخوه كل حاجه
الام:انا حاسه اني بحلم
وفي بيت قديم كانت ساكنه فتحيه اخت صباح الممرضه وراحت صباح عند اختها
فتحيه :تعالي يا حبيبتي
صباح :انا جايه ليكي في موضوع مهم ومش عارفه اقولك ازاي
فتحيه :خير يا حبيبتي قولي
صباح :مازن
فتحيه :ابني مالو
صباح :مازن مش ابنك
فتحيه :انتي بتخرفي تقولي اي
صباح :انتي جبتي بنت وانا خوفت جوزك يطلقك روحت بدلت مازن ببنت
فتحيه : انتي جايه تقولي الكلام ده بعد٢٠سنه
صباح :اهل الولد عايزنه
فتحيه :لا مازن ابني انا اللي مربياه ومش هيبعد عني
صباح :البت عامله مشاكل كتير ليهم وهما هيروحوا القسم ويبلغوا
فتحيه :يحصل اللي يحصل انا مش هسيب ابني مفهوم
صباح :انتي اي بقولك الولد مش ابنك
فتحيه بقولك انتي ايه انا ممكن احبسك بالكلام كده ابعدي عني انا وابني وبناتي محدش ياخذ ابني مني
صباح : انا هاعمل اللي في ضميري
حتى لو هتحبس
فتحيه : بعياط انتي ليه بتعملي فيا كده ده ابني الوحيد وهو اللي شايل عني بعد ما ابو ما مات
صباح :غلطه عمري ولازم تتصلح
فتحيه :مش بيا انتي غلطتي انا ذنبي اي
صباح :انا عملت كده علشانك
فتحيه :محدش قالك تعملي كده
وادفعي تمن الغلطه دي لوحدك بقي
صباح :ماشي انا هصلح تمنها ودخل مازن
مازن :ازيك يا خالتو
صباح :ازيك يا حبيبي
فتحيه :اي اللي جابك دلوقتي
مازن :كنت هاخد حاجه وراجع الشغل
فتحيه :يلا انتي يا صباح مع السلامه بقي وفكري كويس قبل ما تعملي اللي في دماغك
صباح :فكرت وهعمل الصح وخرجت صباح
فتحيه :انا همشي من هنا يلا بينا
مازن :هنروح فين يا امي
فتحيه :في اي حته
مازن :انا سمعت كل حاجه وعمري ما هسيبك يا امي انتي اللي ربيتيني بس عايز اشوف أهلي وانا والله ما هسيبك
الام :حبيبي دي خالتك اتجننت
مازن :انا عارف انك بتحبني لدرجه الجنون وانا كمان بس عايز افهم كل حاجه
الام :انا مش قادره اصدق الكلام ده
مازن :متخافيش انتي امي بس عايز اشوف أمي الحقيقه وجه يوم الجمعه وكان مازن قاعد مرتبك ودخلت صباح ونجاد وشعبان
نجاد :مساء الخير
مازن : مساء النور تفضلي تعالى
صباح : دي خالتك يا مازن
مازن : هو انا صحيح امي ماتت زي خالتي صباح ما قالت لي
نجاد : ايوه يا حبيبي امك ماتت يوم ولادتك
مازن : انا مش عارف يا خالتي ازاي انت تعملي فيا كده
نجاد : عملت فيك ايه يا حبيبي
صباح : الكلام موجه ليا انا
انا اسفه والله يا حبيبي بس ما تعرفش ابوك كان حالف يطلق امك ويرميها في الشارع هي واخواتك وشفت بعدها بكام سنه ابوك مات وانت اللي شلت الهم عنهم بس بامانه ربنا انا مش قادره ان اخالف ضميري اكثر من كده ولو هتحبس فيها انا هاقول الحقيقه انا لو علي رقبتي
مازن : بس انا مش هاقدر اسيب امي
نجاد :انت جدع وراجل وانا مش طالبه منك كده
مازن :هي اللي ربتني وهي محتاجني اوي
نجاد :بس جدتك عايزه تشوفك عالاقل اسأل عليها
مازن :انا محتاج وقت علي ما استوعب الموضوع ده اديني وقتي
نجاد :وانتي يا ست فتحيه مش عايزه تشوفي بنتك
فتحيه :انا ابني مازن مخلفتش بنات تاني
وبعد حوار كبير خرجت نجاد وشعبان
نجاد :انا حاسه اني في مسلسل
شعبان :امال انا اعمل اي
نجاد :معقول انا مش قادره استحمل اكتر من كده
شعبان :نجاد ينفع نقعد في مكان نتكلم عندي كلام مهم عايز اقوله ليكي
نجاد :وانا كمان اه موافقه طبعا
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق