القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ده خطيبي وده حبيبي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول

 رواية ده خطيبي وده حبيبي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول

روايه ده خطيبي وده حبيبي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

رواية ده خطيبي وده حبيبي الحلقه

الاولي بقلم هويدا زغلول 

رواية ده خطيبي وده حبيبي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول


مش كل حاجه بنوزعها لازم تكون خير لينا يمكن ربنا شايل لينا الاحسن بس احنا مش عارفين 

انا اسماء وفاكره يوم ما دخلت علي ماما وقولت 

ليها 


اسماء 

ماما حبيبتي عامله اي بقولك اي بقي احمد 

عايز يجي يتقدم ل بابا واظن ده الوقت 

المناسب علشان يجي 


الام 

ابوكي عايز يتكلم معاكي يا اسماء في الموضوع 

 ابوكي شايف أن ده احمد ده مش مناسب ليكي يا حبيبتي ومش هينفعك 


اسماء 

انا نفسي افهم ليه كل حاجه نفسي فيها 

انتو شيفانها مش هتنفع دخلت الكليه 

اللي انتم عايزنها بعرف الناس اللي انتو 

عايزها كمان هيكون الجواز 


الام 

يابنتي هو مش هيعرف يعيشك في المستوي 

اللي انتي عايشه فيه وبعدين يعني تقدري 

تقولي ليا مش شغال ليه لحد دلوقتي 


اسماء 

يا ماما ارجوكي أنا بحبه ،وفي الوقت ده دخل 

الاب وقال 


الاب 

سبيني معاها يا سميره شويه اخرجي 

انتي برا ، وبعدها خرجت ماما وهو قالي 

اقعدي يا اسماء عايز اتكلم معاكي شويه 

وانا اقعد وقولت 


اسماء 

ارجوك يا بابا أنا بحب احمد ممكن تقعد معاه 

وتشوف بس ظروفه 


الاب 

يا بنتي انا والله سالت عليه وعرفت أنه ولد 

مش جد في كلامه وهو طمعان فيكي 

اقعدي ما العريس ولو مش عجبك أنا 

عمري ما هغصبك عليه 


اسماء بحزن 

اللي تشوفه يا بابا وأنا عمري ما كنت بقدر 

اقول ل بابا لا علي حاجه وجه عماد 

وخرجت وشوفته وانصدمت لما قال 


عماد 

صبحنا نادي انشاء الله ازيك يا عروسه ومد 

ايدو علشان يسلم عليا وانا مش مديت 

ايدي وقالي اي مالك يا عروسه ايدك وخديها تاني


الاب 

معلش يا عماد أصلها بتتكسف وانا اقعد 

وفضلت ابص عليه وبعدين قولت بصوت 

واطي بقي ده اللي من مستونا يا بابا حرام 

عليك وقطع تفكيري لما عماد قال 


عماد 

بالصلاه على النبي أنا شايل كل حاجه من 

مجاميعه يعني عايزين عروستنا كده بشنطه 

هدومها 


الاب 

بس معلش يا بني هو عمك مجاش 

معاك ليه المفروض أن باباك مكلمني وقالي 

أنه هو مش هيقدر يجي علشان مسافر 

امريكا بس عمك جاي 


عماد 

هو انت كنت عايزني يا عمي اشتري سمك 

في مياه ولا اي مش كان لازم اجي اشوف 

العروسه شكلها عامل ازاي وبعدين ابقي 

اجيب عمي ونتفق بس العروسه اي طلعت 

قمر 


الاب 

خالص يابني الزياره الجايه تيجي ومعاك عمك 

وفي الوقت ده احمد بعت ليا رساله وقالي 


احمد 

صحيح الكلام اللي أنا سمعته ده انتي 

خطوبتك انهارده انزلي حلا اشوفك بدل 

ما اجي البيت ويحصل مشكله ، وانا قومت 

وقفت وقولت 


اسماء 

معلش يا بابا منه صحبتي في المستشفي 

وانا لازم اروح ليها حلا فرصه سعيده يا عماد 


عماد 

الله الله هي ليه بتعملني معامله الكاس المكسور كده ده انا حتي جايب معايا اتنين 

كليو برتقال علي اتنين كليو يوسدفنتي 


اسماء 

يوسدفنتي لا خدو معاك لأن احنا مش بنكله 


الاب 

اي الكلام ده يا اسماء مينفعش يا بنتي 

كده خالص اقعدي بس لحد ما ينزل 


اسماء 

مش حضرتك اتفقت خلاص بقي وبعدين 

انت عارف ان بحب منه اوي وبخاف 

عليها وفعلا نزلت وروحت ليه في الكافيه 

اللي كنا بنقعد عليه 


احمد 

صحيح انتي هتتجوزي حد غيري انا مش قادر 

اصدق الكلام ده والحب اللي بينا 


اسماء 

والله انا مغصوبه عليه يا احمد ومش عارفه 

اعمل اي انت عارف ان مش بقدر اقول 

ل بابا لا 


احمد 

بس تقدري تبعدي عني أنا صح بقولك اي 

خلاص انسي اي حاجه بيني وبينك وبعدين

يعني انا كنت عارف ان انتي عمرك ما هتكوني 

ليا 


اسماء 

اي كلامك ده والله يا احمد انا بحبك ومقدرش 

اعيش من غيرك بس اعمل اي لبابا طيب 

فكر معايا في حل 


احمد 

مافيش الا حل واحد نسيب البيت ونمشي 

اه وبعدين لما نتجوز ابوكي مش هيقدر 

يعمل حاجه 


اسماء 

اي الكلام ده أنا مقدرش اعمل كده 

في بابا معقول إنا اكسره كده 


احمد 

امال عايزه تكسري قلبي انا وبعدها مسك 

ايدي وقالي أنا بحبك وبجد انا كرهت 

الفلوس علشان دي الحاجه اللي هتقدر 

تفرق بيني وبينك 


اسماء 

طيب سبني افكر انت عارف ان بابا مريض 

وانا اخاف اعمل فيه كده يحصل حاجه ليه 


احمد 

مافيش وقت طلما عريس غني كده ابوكي. 

اكيد هيوافق عليه وف الوقت ده الجارسون 

جاب الشيك وأحمد قال 


احمد 

انا رايح الحمام دقيقه واحده وانا علشان 

عارفه ظروفه دفعت الحساب وفجاه 

لقيت عماد قدامي 


عماد 

الله يا عروسه هي المستشفي 

بقت موجوده هنا ولا اي 


اسماء 

اي ده هو انت بتعمل اي هنا اقصد يعني 

انت ماشي ورايا ولا اي 


عماد 

ابدا يا عروسه انا كنت جاي هنا اقابل 

ناس زميلي ولما شوفتك قاعده 

قولت اجي واتكلم معاكي ، وفي الوقت ده 

احمد جه وأنا قولت ليه 


اسماء 

اتفضل الحساب يا استاذ لأن أنا قايمه

وهو فضل واقف وبعدين قالي 


احمد 

شكرا يا انسه وكانت المفاجاه لما عماد 

قالو 


عماد 

وريني الشيك ده ومسك الورقه وشاف الحساب 

ورجع ليا الفلوس 


اسماء 

ده اسمه اي بقي انشاء الله 


عماد 

مينفعش اكون انا قاعد وانتي تدفعي الحساب 

الرجوله بتقول كده اتفضل وبعدها احمد  مشي وانا قومت وقفت 


عماد 

ما تقعدي يا عروسه عايز 

اتكلم معاكي شويه احنا مش عرفنا 

نتعرف مع بعض قدام الحاج 


اسماء 

معلش كلامنا يكون قدام الحاج أنا لازم امشي 


عماد 

هو انا ليه حاسس انك مش حباه 

الموضوع ده هو انتي مش موافقه علي 

الجوازه ولا اي 


اسماء 

بقولك اي انت خلاص اقعد معاه بابا واداك 

الرد ملوش لازمه الكلام بقي وبعد اذنك لأن 

لازم امشي وبعدها روحت البيت 


الاب 

هو انتي كنتي فين يا اسماء معقول تكدبي 

عليا أنا وانا طبعا قولت اكيد عماد اللي قالو 


اسماء

عماد ده كداب يا بابا بعدين انا روحت 

منه البيت بعد ما كشفت عليها وروحت 

اقعد في كافيه شويه 


الاب 

وعماد مالو بالكلام ده انا مش فاهم 


اسماء 

اكيد هو قالك أنه شافني في الكافيه بس انا 

مش مجبره اقولوا اللي حصل بالظبط 


الاب 

انا ولا كلمت عماد ولا عرفت حاجه بس صحبتك 

منه جت هنا وسالت عليكى


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا




تعليقات

التنقل السريع