القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الداده رئيسه مجلس الاداره الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

 رواية الداده رئيسه مجلس الاداره

الجزء الاول بقلم هويدا زغلول

روايه الداده رئيسه مجلس الاداره الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

روايه الداده رئيسه مجلس الاداره الفصل الاول بقلم هويدا زغلول 

رواية الداده رئيسه مجلس الاداره الجزء الاول بقلم هويدا زغلول


الداده أصبحت صاحبه شركه 

الحلقه الاولي 




انا منار اللي كنت فيه يوم خادمه وبعدها 

بقيت صاحبه شركه في يوم وليله وتبدأ الحكايه 

لما كنت مدخله الاكل للست اللي كنت بشتغل عندها وقولت 

ذ

منار 

الغدا يا ست هانم والله اللي يشوفك 

حياتك كده ويكون نفسه في الخلفه 

يحمد ربه أنه معندوش 


الست 

حرام عليكي يا منار انا مش ناقصه كلامك 

ده يا بنتي بس هعمل اي اسمهم عيالي 

برضه ، وروحت جمبها علي السرير وقولت ليها 


منار 

ادخلي شويه كده الجو ساقعه خلينا استغطى جنبك وبعدها مسكت طبق الاكل وبدأت 

اكل 


الست 

هو انتي شوفتي حسام امبارح انا سمعت صوته كان في الصاله هو كان بيتكلم معاكي 


منار 

بيتكلم معايا ايه ده كان بيتكلم مع الحلو ولا كان ماشي معها كان بيقول لها ان عيد ميلادها النهارده وكان عامل لها مفاجاه وعامله

 لها عيالك دول خساره فيهم اللقمه 


الست 

حرام عليكي متقوليش كده عليهم دول 

برضه عيالي وازعل علشنهم 


منار 

تزعلي اي إنا لو منك اتربي منهم احسن 

دي تربيه ناقصه 


الست 

قومي من جمبي انتي كده بتغلطي فيا 

انا معني كده أن تربيتي ناقصه ، وقبل ما 

تخلص كلامها جرس الباب رن وخرجت اشوف 

مين وبعدين دخلت تاني 


الست 

مين اللي كان علي الباب معقول حد من العيال 

رجع بدري


منار

لا ياختي دي بخيله اختك هي كل يوم 

تيجي عندنا ليه انا مش فاهمه أنا 


الست 

معقول كريمه برا طيب روحي دخليها 

سيبها برا ليه 


منار 

سايبه مين ياختي دي جريت علي المطبخ 

مش عارفه عيلتك دي مفيهاش حد 

عدل الا شوقي اخوكي 


الست 

روحي شوفيها يا ام لسان طويل وخليها 

تدخل 


منار 

حاضر ياختي وبعدها دخلت كريمه 

وفي اديها ورك فرخه وبتقول 


كريمه 

بقولك اي أنا فرغت ليا الاكل روحي هاتي 

وتعالي بسرعه انا جعانه 


منار 

ياختي ارمي السلام علي اختك اللي بتكلي 

من خيرها دي يابي ، وبعدها خرجت وهي 

قالت لأختها 


كريمه 

نفسي اعرف انتي مستحلمه البت 

دي عندك ازاي مش فاهمه أنا لو مكانك 

كنت مشيتها من بدري يا ناهد 


ناهد 

سيبك منها وتعالي بت غلبانه هي لسانها 

طويل شويه بس طيبه والله عامله اي 


كريمه 

اسكتي مش صاحب العماره جه وقف 

ليا انهارده وكان عايز ياخد الايجار مني 

وانا مكنتش عارفه اقولوا أي معيش فلوس 

خالص 


ناهد 

عنيا ليكي يا حبيبتي خدي اللي انتي عايزه 

بجد يا كريمه مش عارفه من غيرك كنت عملت اي كفايه انك الوحيده اللي بتسالي عليا 


كريمه 

هو انا ليا غيرك يا اختي يا حبيبتي برضه 

ربنا يخليكي ليا ويديمك في حياتي ، وفي 

الوقت ده انا دخلت وقولت ليها 


منار 

الاكل برا علي التربيزه أنا لسه مسحه هنا وانتي 

بتوقعي الاكل عالارض 


كريمه 

شوفتي البت أنا هخرج اكل برا لحد ما 

تحضري ليا الفلوس يا أختي با حبيبتي و بعدها 

خرجت 


منار 

فلوس اي هي كل ما تيجي تاخد منك 

فلوس ياستي وفري فلوس 

بقي شويه مينفعش كده


ناهد 

يابنتي اختي ومحتاجة فلوس اقولها لا مينفعش 

برضه ارجعها 


منار 

والله هي معاها فلوس بس هي بخيله 

بطلي بقي يضحك عليكي 


ناهد 

هاتي بس فلوس من الدولاب واول 

لما كريمه اخدت الفلوس طلعت شقتها 

عالطول وأنا دخلت وقولت ليها 


منار

اسمعي انتي لازم تختفي من الدنيا 

دي كلها والله هو ده الحل ، وفي الوقت 

ده هي قالت ليا 


ناهد 

حرام عليكي يا بنتي هو أنا عملت 

ليكي حاجه خدي الفلوس اللي انتي 

عايزه بس سبيني عايشه ارجوكي 


منار 

انتي اي يا مدام ناهد لسه متفرجه علي فيلم 

عربي ولا اي أنا أقصد تمشي من هنا 

خالص وتروحي مكان محدش يعرف مكانك 

فيه لحد ما تشوفي حد مع عيالك 


ناهد

شوفتي مين بقي اللي متفرج علي فيلم عربي 

امشي اروح فين يا بت انتي وبعدين هو انتي 

فاكره ان لو مشيت من البيت 

عيالي هيحسوا بيا اصلا 


منار 

اه ياختي الكل هيحس بيكي اقولك ليه علشان 

الفلوس عيالك بيدخلوا الاوضه دي علشان

يخدو منك فلوس اسمعي كلامي بس وانتي 

هتكسبي والله قومي قومي اخدك ل خالتي 

روحيه وهي هتحطك في عينها دي ست غلبانه 

اوي ، وفعلا اخدتها وروحت عند خالتي روحيه 

وفتحت لينا وقالت 


روحيه 

اهلا ياختي عاش من شافك من يوم 

ما روحتي واشتغلتي في البيوت وانتي نسيتي 

خالتك روحيه 


منار 

هو انا اقدر برضه يا كبيره المهم عايزه 

منك خدمه وعارفه ان حبيبه قلبي هتعملها 

ليا


روحيه 

الا مين الست النظيفه دي انتي 

تعرفي ناس حلوه كده يا بت 


منار 

بس بقي بلاش تكسفيني ، وحكينا 

ل خالتي علي كل حاجه وبعدين قالت 


روحيه 

عارفه ليه عيالك طالعين كده علشان متربوش 

علي الشبشب لو كنتي بتدي كل واحد شبشب 

مكنش ده حصل 


ناهد 

واديله شبشب ليه مهو يلبس اللي هو عايزه 

سليبر كوتشي اللي يعجبه 


روحيه 

ها أنا مش فاهمه بتقولي اي المهم 

انتو عايزين اي دلوقتي 


منار 

تقعد معاكي هنا لحد ما نشوف هتعمل 

اي يا خالتي بس بالله عليكي تحطيها في 

عينيكي 


روحيه 

ماشي ياختي ولو مش شالتك الأرض اشيلك 

انا فوق راسي 


ناهد 

وانا مستعده ادفعلك اللي انتي تقولي 

عليه والله 


روحيه 

شكلك معرفتيش حد جدع في حياتك عيب الكلام ده يا ست هانم 


ناهد 

ميرسي ليكي وانتي طمنيني علي الاولاد 

اول ب اول بالله عليكي 


منار 

دول في عنيا , وبعدها راحت البيت واقعدت 

وفضلت تعيط ودخلت منال بنت ناهد 


منال 

مالك يا نكد فيكي اي أنا جايه من برا مصدعه 

ومش ناقصه 


منار 

امك ياختي راحت وبجد مش عارفه مين 

اللي هيقبضني من هنا ورايح يا حبيبتي يا مدام 

ناهد


منال 

انتي بتقولي اي يعني اي راحت أنا مش فاهمه 

كلامك ماما فين 


منار 

لقيتها دخلت عليا المطبخ وقالت قولي 

للعيال أنا مشيت وعملت كده ومشيت 


منال 

ازاي يعني أنا هتصل بيها وبعدين اتصلت 

وكان الموبيل مقفول 


منار 

شوفتي قفلت الموبيل يا حبيبتي يا ستي 

انا مش عارفه اي اللي حصل كل لكل 

ده وبعدها دخل حسام ويوسف 


حسام 

اي فيه اي مالكم والبت دي عامله 

تندب ليه 


منال 

الحق ماما سابت البيت ومشيت 

ومش عارفين راحت فين 


حسام 

اكيد عند خالتو هي عمرها ما بتخرج خالص 


منار 

يا سلام يا اخويا عند خالتك واخدت معاها هدومها والفلوس واللحمه وكل حاجه 


حسام 

اللحمه ازاي يعني امي عملت كده انا مش فاهم حاجه خالص 


منار 

اكيد بتحاول تربيكم ده عايشه معاكم 

في البيت وانتو عمركم ما بتسالو فيها 


يوسف 

اخرسي بقي شويه عامل اتصل بيها تلفونها 

مقفول ازاي يعني تعمل كده تعالي ندور 

يا حسام وفضلوا اسبوع يدورو وبعدين 

منال قالت 


منال 

انا جعانه اوي قومي اعملي اكل يا منار 


منار 

منين ياختي اطبخي ياجاريه كلف يا سيدي 

امك مشيت ومافيش لقمه في البيت خالص 

عايزه تكلي بقي هاتي انتي 


منال 

ماما وقفت الفيزا ومش عارفه اسحب فلوس 

ارجوكي اعملي ليا اي اكل 


منار 

حاضر هقوم اقلي ليكي طعميه اهي اي لقمه 

وفي الوقت ده نزلت كريمه وقالت




كريمه

ازيك يا منال عامله اي امال ماما فين 

كنت عايزه في موضوع كده 


منار 

كلمت شله المعاتيه تعالي ياختي خير 

عايزه امها فيه اي 


كريمه 

نفسي اعرف اختي صابره عليكي ليه ارحمني 

بقي ماما فين يا منال 


منار 

هو انتي معرفتيش ان هي سابت البيت 

ومشيت مش حسام طلع وقالك 


كريمه 

اي ده هي معقول لسه مش رجعت أنا 

والله يا بنتي قولت نزلت تفك عن نفسها شويه 

وتيجي 


منال 

مجتش يا خالتو ومش عارفين راحت فين 

بس اللي عرفنا انها كويسه لأنها وفقت 

كل الفيز اللي معانا 


كريمه 

والله تلاقي راحت تتجوز واحد قدك كده وهو 

اللي قالها تعمل كده 


منار 

ما تنقطينا ب سكاتك امك عمرها ما تعمل 

كده يا منال اسالني أنا 


منال 

ارجوكي يا خالتو هو ينفع تنزلي لينا اكل 

احسن إنا معدنيش اكل خالص ومش 

عارفه ماما ناويه ترجع أمتي


كريمه 

كان على عيني يا حبيبتي اجيبلك اكل منين بس الظروف عندي زفت ده انا كنت نازله عشان استلف  من امك قرشين


منار 

هههههههههههه انتي جايه تستلفي من خالتك 

ياختي اتوكسي دي تعدي صوابعك بعد 

ما تسلمي عليها 


منال 

تمام يا يا خالتو اكيد عرفت ان هو مش هنا  مفيش فلوس ثاني الفتره دي لان احنا اصلا ما ممعناش فلوس


كريمه 

طيب لما اقوم اطلع شقتي بقى ورزقي ورزقكم على الله وبعدها طلعت ومنال قالت 


منال 

خلاص يا منار انا موافقه الطعميه اللي انتي قولتي عليها ممكن تقومي تعملي ليا طعميه وتجيبي ليا حاجه كده جنبها اكلها لاني مش عارفه كلها لوحدها


منار 

وانا حضرتك بقى مين اللي هيحاسبني على المرتب ما امكم و مش لاقينها ولا شغل ده هيكون ببلاش ان شاء الله


منال 

حرام عليكي انا بقول عليك اجدع واحده في الدنيا علشان لسه واقفه معنا لحد دلوقتي ارجوك اوعي تسيبينا


منار 

طيب انا هاروح بقى لخالتي اقعد عندها شويه وبعد كده ابقى اجي ليكم وهعملك الاكل اللي ما امشي


منال 

والله انت طيبه قوي يا منار هو انتي تفتكري ليه ماما عملت كده


منار 

قولي لي امك ما عملتش الكلام ده من زمان هو انتم كنتم حاسين بها ولا حاسين بوجودها في الشقه تفتكري اخر مره مامتك اخذت العلاج بتاع السكر امتى


منال 

لا اوعي تقولي امي انا كان عندها السكر معقول


منار 

شوفتب  انتي عمرك ما حسيت بيها ولا اخواتك كمان امكم كانت بالنسبه لكم فلوس وبس


منال 

انتي عندك حق والله وبعدها مشيت منار 

وراحت بيت خالتها وفي الوقت ده  خالتها كانت بتقول  لمدام ناهد


روحيه 

ايوه يا حبيبتي هاتي من تحت الكرسي 

امسحي عدل يا ست انتي ، وانا دخلت وقولت 


منار 

ايه يا خالتي اللي انتي بتعمليه ده انتي بتخليها تمسح لك الشقه


روحيه 

اه يا حبيبتي قاعده في السرير تتوجع كل شويه وقلت لها مش هيشفي عظمك الا ترويقه الشقه ونكتنا الشقه كلها


منار 

حرام عليك يا خالتي انتي عارفه دي مين مدام ناهد انتي كويسه انا اسفه والله اني جبت هنا 


ناهد 

اه يا اختي كويسه وليه اخرى من كنتش عايزه تكلميني وانتي فاكراني عيله توتو  ولا ايه صح كده يا روحيه


روحيه 

ايوه يسلم لسانك لازم تتعودي تردي وتتكلمي شفت يا بنت كانت جايه عامله ازاي دلوقتي بقت عامله ازاي


منار 

ده انتي عيالك  هيعملوا معايا الجلاشه ايه يا خالتي اللي عملتيه ده حرام عليكي ما انا باديك الفلوس اللي انتي عايزاها بس الست تقعد مرتاحه


ناهد 

سيبك من روحيه وطمئنيني العيال عاملين ايه اكيد مش حاسين بغيابي اصلا


منار 

عيب عليكي هو انا بالعب وبكلهم  فول وطعميه كمان يلا خليهم يحسوا بقيمتك 


ناهد 

لا حرام عليكي فول وطعميه ايه عيالي يكلوا  احنا ما اتفقناش على كده انا اتفقت معاكي ان الغي معاهم الفلوس بس انتي خذي فلوس واعمليهم الاكل اللي هما عايزينه


منار 

اسمعي بس خليهم يحسوا بيكي شويه بطلي قلبك الضعيف ده


ناهد 

قلبي ضعيف ايه بس يا منار ده انا قلبي واكلني على عيالي جدا على الاقل كنت باشوفهم في اليوم خمس دقائق دلوقتي مش باشوفهم خالص


منار 

هانت والله يتعلموا الدرس بس وبعدين تروحي بيتك تنوريه أنا هامشي انا وملكيش دعوه 

ب خالتي خالص انتي فاهمه ولا لا واوعي 

تقولي الكلام اللي هي بتقولوا 


ناهد 

حاضر يا اوخه مش هقول زيها


منار 

حسبي الله ونعم الوكيل أنا مش عارفه 

لما ترجعي لعيالك اي اللي هيحصل ، وبعدها 

روحت وقلت حسام و يوسف ومنال قاعدين مع المحامي ويوسف قال 


يوسف 

يعني ايه متر مش هنقدر نبيع الشركه انت عايزنا نفضل قاعدين كده مش عارفين نعمل اي حاجه انا مش معايا فلوس ومش عارف اعيش حياتي


المحامي 

يا يوسف ايه انا مقدر موقفك بس حضرتك هتبيع ازاي اصلا وانت مش صاحب الشركه انت ناسي  ان الشركه باسم والدتك


يوسف 

وهي فين ولدتي هو أنا  عارف ان كانت عايشه ولا حصل لها حاجه


منال 

ايه كلامك ده عيب تقول على ماما كده باذن الله هاكون كويسه


المحامي 

كل اللي اقدر اقوله ان حضراتكم تشغله الشركه وتروحوا فيها ما حدش بيروح الشركه خالص انتم بتستنوا الارباح وانتم قاعدين في بيوتكم


حسام 

انا اصلا ما اعرفش الشركه دي شغاله في اي انا روحتها  باين  مرتين وانا صغير


المحامي 

يبقى لازم تشغله الشركه واللي انا اقدر عليه ان الارباح ما تروحش بحساب والدتكم وتكون ليكم انتم


يوسف 

مع ان الموضوع صعب جدا بس حاضر انا موافق

وفي الوقت ده انا كلمت مدام ناهد وقولت 

ليها علي كل حاجه وكانت المفاجاه لما 

قالت ليا ابقي تعالي ضروري عايزكي وعدا 

اسبوع وبعدين راحوا كلهم الشركه ودخل 

يوسف وقال 


يوسف 

وفي مكتب بابا أنا  لحد دلوقتي ما اعرفوش بس شوفته المصنع شغال ازاي طب كويس فين فلوسه بقى لا شويه بقى


منال 

كان لازم نجيب شركه دي من زمان ما كانش ينفع نسيبها كده اظن دم مكتب بابا والسكرتيره قالت 


السكرتيره

انا اسفه حضراتكم مش هتقدروا تدخلوا المكتب جوه الا ما اقول لرئيس مجلس الاداره


يوسف 

هو انتي عارفه انت بتتكلمي مع مين احنا اصحاب الشركه دي


منال 

اصبر يا يوسف لتكون ماما هنا مين رئيس مجلس الاداره وفي الوقت ده منار خرجت وقالت 


منار 

انا يا استاذه منال اقصد يا منال انا رئيسيه مجلس الاداره بتاعه الشركه دي

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا 

الفصل الثاني 


تعليقات

التنقل السريع