القائمة الرئيسية

الصفحات

في بيت حماتي الفصل السادس بقلم هويدا زغلول


 #في بيت حماتي

الفصل السادس

بقلم هويدا زغلول

هند اتفاجت عمي  مرات عمي اتفضلوا

ناهد اي ده هو انتو مش فاضين 

هند ابدا العصير وقع مني عالسجاده وقولت اغسلها بعدها قولت اكمل بقي علي سجاد البيت من يوم الفرح مش اتغسل 

ناهد وبعد الفرح بشهرين واليوم اللي يسافر فيه جوزك تفكري تغسلي 

هند طيب احنا هنتكلم عالباب كده اتفضلوا 

دخلوا قاعدو جوا 

حماتها والله عماله اقولها لا مش سامعه كلامي 

ناهد لا مهي هند نظيفه واحنا عارفين 

حماتها اه ربنا يخليها ويحميها 

هبه  لصحبها من جوا تفتكرو جاين ليه 

مني اكيد مش جاين يخطبوكي هههههههههههه 

هبه بس يا رخمه طيب تعالي اختاروا طقم البسه عالشان اخرج تقبلهم

وخرجت هبه مساء الخير 

ناهد مساء النور ازيك يا حبيبتي 

هبه الحمد لله (#دوداا حوده )

حماتها خدي ياهند عمك ومرات عمك واطلعي شقتك يا حبيبتي عالشان تقعدو برحتكم وسيبي السجاد هبه هتنشرو

هند يالله ياه مرات عمي 

وطلعوا الشقه (#دوداا حوده )

ناهد قوليلي يا هند مش الطقم اللي لبساه هبه ده اللي كنتي هتموتي عليه في المحل قبل فرحك بكام يوم وجبنا 

هند اه هو بلبسه لقيته ماسك فيا اوي وإبراهيم قالي متلبيش ضيق روحت اديلتو لعبه(#دوداا حوده)

ناهد انتي عايزه تقنعني انك اتخن من هبه

هند المهم انا هحضر غدا لازم نتغدا(#دوداا حوده)


عمها اقعدي انا عايز اتكلم معاكي مس عيب أن الوحده تحافظ علي بيتها بس يابنتي لو اتنازلتي مره هيدوسو عليكي وانتي جوزك مش معاكي مش عيب انك تسعدي حماتك 

بس عالاقل تكون بنتها معاكي (#دوداا حوده )

هند يا عمي اسمعني انا ...

عمها هند انتي عمرك ما كدبتي وانتي في بيتي متكدبيش عالشان متنزليش من نظري (#دوداا حوده 

ناهد لا لا يا هند حبيبتي متخليش حبك لابراهيم يخليكي مرمطونه لامه واخته (#دوداا حوده )

هند حاضر 

ناهد وانتي بقي هتباتي هنا ولا تحت 

هند لا هنا طبعا في شقتي (#دوداا حوده )

ناهد طيب يا حبيبتي طلما جوزك مسافر ابقي تعالي عندنا يومين 

هند حاضر بس دلوقتي عالشان ميقولوش أن إبراهيم مشي وانا سبت البيت 

ناهد صح يا حبيبتي خدي بالك من نفسك ولو عوزتي حاجه كلمني في التلفون عايزه حاجه 

هند انتو هتمشوا 

ناهد ايوه هروح بقي عالشان ولاد عمك في البيت وانتي عارفه انهم مش بيعرفو يعملوا كوبيا شاي لنفسهم

هند ماشي يا مرات عمي 

عمها خدي بالك من نفسك يا حبيبتي 

هند حاضر ياعمي ومشيوا وهند دخلت تاخد شاور ولقيت الباب عمال يخبط  فتحت (#دوداا حوده )

هبه ازيك يا حبي 

هند في بالها حبي الله يسلمك يا هبه تعالي 

هبه انا جعانه قولت اطلع ناكل سوا عندك اكل اي 

هند ثواني بس اسرح شعري وادخل المطبخ اعمل اكل لينا انا كمان جعانه ماما هتاكل 

هبه لا دي كلت ونامت كمان (#دوداا حوده 

هند طيب تعالي وهند مستغربه من أسلوب هبه معاها حضروا الاكل وقعدوا كلوا 

هبه بقولك اي ياهند هو طارق ليه مش خطب لحد دلوقتي 

هند طارق هيموت ويسافر (#دواا حوده

هبه واي يعني مانتي متجوزه ابراهيم وهو مسافر فيها اي يمنعوا يخطب أو يتجوز وبعدين يسافر 

هند والله انا عمري ما اتكلمت معاه في الموضوع ده 

هبه بجد كان نفسي اقعد اوي مع ابله ناهد بس خوفت اطلع تضايقي 

هند اتضايق لا طبعا انتي غلطانه كنتي طلعتي 

هبه طيب تيجي نروح بكره 

هند وماما هتوافق 

هبه سبيها عليا بس انتي اي رايك

هند ياريت تقضي اليوم هناك 

هبه حبيبتي خالص ماشي الصبح هطلع ليكي ونروح نقضي اليوم هناك

هند تمام ياقلبي ونزلت هبه فرحنا انها هتروح تقضي اليوم مع طارق 

في بيت عم هند 

طارق هند عامله اي 

ناهد اسكت البت دي هتتعب اوي في حياتها

طارق ليه 

ناهد حكت لطارق علي اللي شافتو وعلي موضوع الطقم اللي كانت لبساه هبه 

طارق انا طول عمري بكره البيت دي وبجد هند تبقي غلطانه لو فضلت خدامه ليهم 

ناهد هنعمل ايه عالعموم ابوك كلمها ويارب تعمل بكلامه وتاني يوم راحت هند وهبه 

ناهد اي المفاجاه دي تعالو يا بنات 

هبه اصل انا كنت عايزه اقعد معاكي امبارح يا طنط بس اتكسفت اطلع

ناهد ليه ياحبيبتي انا بحبك وبحب قعدك طارق قاعد راح باصص لامه اوي 

ناهد دخلت المطبخ ونهدت علي طارق 

طارق حرام عليكي يا امي اتحسبت عليكي كدبه

الام لم نفسك وخد بالك مش شكل وشك 

طارق مش عارف والله من بعد اللي حكيتي عليه امبارح 

هبه بقولك اي يا هند هو طارق راح فين

هند لاحظت أن كل أسأله هبه علي طارق 

هند مش عارف ممكن يكون في المطبخ 

هبه هوينفع ادخل 

هبه اتحرجت وبعدين قالت لها اه طبعا اتفضلي قامت هبه ودخلت بوصي يا طنط مش عايزكي تعتبرني ضيفه خليني اسعدك 

ناهد اتفاجت بدخولها المطبخ لا ضيفه اي يا حبيبتي انتي صاحبه بيت بس خليكي مرتاحه

هبه لا والله لازم اسعدك 

طارق خرج تعالي يا هند عايزك 

هند نعم يا طارق 

طارق هواي اللي انا سمعته ده 

هند سمعت اي يا طارق فيها اي اني اغسل السجاد 

طارق هند متستعبطيش انتي فاهمه قصدي يابنت الناس انتي عيشتي في البيت ده معززه مكرمه يبقي لازم تفضلي كده عالطول برضه في بيت جوزك

هند اسمعني انت وسيبك من الكلام ده هو انت ممكن تخطب هبه

طارق اي حرام عليكي ترضهالي 

هند بصراحه انا ملاحظه ان هي بتسال عليك كتير وحاسه انها جايه هنا عالشانك طول الطريق تسالني عليك بتحب اي بتكره اي وانت عارف دي اخت مين فلو مش ناوي خلي معاملتك جد شويه وبطل هزار معاها 

طارق اكيد طبعا ملقتش الا دي دي سوسه 

هند بس عيب وضحكوا وخرجت هبه لقتهم بيضحكوا مع بعض 

المهم قاعدين عالغدا هبه عماله تكلم طارق وهو يرد مره ومره لا فضلوا كده شويه وبعدين شالو الاكل وهبه عملت الشاي لقت طارق واقف في البلاكونه لوحدو دخلت تديلوا الشاي 

هبه اتفضل يا طارق 

شكرا ربنا يخليكي 

هبه وانت اخبارك اي 

طارق الحمد لله تمام انتي عامله اي مش هنفرح بيكي قريب

هبه ضحكت كده وقالت لسه مجاش اللي خلا قلبي يدق

طارق باذن الله تلاقي ابن الحلال

هبه وانت 

طارق انا انا مالي 

هبه ناوي امتي 

طارق ناوي لما تخلص كليتها 

هبه بصدمه هو انت بتحب حد 

طارق ايوه بحب وحده بس لسه محدش من اهلي يعرف تخلص بس كليتها والقي انا شغل واروح اتقدم ليها عالطول

هبه من هنا من البلد 

طارق لا مش من بلدنا خالص بس اخوها كان زميلي في الكليه ده حتي ابراهيم يعرفوا 

هبه خرجت مصدومه يالله نروح ياهند وطول الطريق ماشيه ساكته 

هند مالك ياهبه 

هبه مافيش حاجه 

هند طيب بالله نمشي بسرعه لحسن فوني فصل عايزه اشحنه ابعت رساله لابراهيم 

روحوا وبعدين هبه لقت ابراهيم بعت رساله عالواتس امال فين هند قافله نت ليه 

هبه اصل تلفونها كان فاصل شحن من واحنا كنا عندهم تلاقيها كانت بتاخد حاجات من موبيل طارق

ابراهيم نعم هي كانت هناك 

هبه اه كنا هناك بس كانت وخدا الفون ووفقا مع طارق وعمالين يضحكوا 

يتبع

#بقلم دوداا حوده 

الفصل السابع 

تعليقات

التنقل السريع