روايه حياه
الجزء الثاني
بقلم هويدا زغلول
احمد :عامله اي
ناديه :ملكش دعوه بيا
احمد :مالك زعلانه ليه
ناديه :والله أسأل نفسك
احمد :عارف ان انتي زعلانه من امبارح
ناديه :بجد طيب كويس
احمد :جوزك كان معايا
ناديه :كداب انا كلمته قال عند مامته
احمد :والله العظيم كنا هناك سوا حتي
لما كلمك اتخانقتوا سوا
ناديه :انت اللي خسران انا كنت جايبه
لبس جديد وكنت عايزك تشوفه
حياه :هي المعالق فين
ناديه :تعالي وانا هجبها
ودخلت المطبخ وكانت حياه بترص
الاكل الصينيه لسعتها
احمد :خدي بالك
حياه :اصلها سخنه اوي
احمد :اوعي وانا هقطع المكرونه
حياه :لا لا خليك وانا هعمل
احمد :لا وسعي بس
سيد :اتاخرت
احمد :لا لا مش خد وقت
ناديه : أهي المعالق
والكل قعد علي الاكل
احمد :انا كنت عايز انقل ابني في
المدرسه عندكم
ناديه :تمام يا احمد عدي عليا بكره
في المدرسه
سيد :ياريت تخدي بالك منه وتخلصي
الموضوع بسرعه يا ناديه
ناديه :اكيد هيحصل
سيد :مالك يا حياه
حياه :ابدا مافيش
احمد :هو حضرتك مجروحه علشان انا
موجود
حياه :لا والله ابدا
سيد :حياه دي اكتر انسانه محترمه
والله يا احمد
احمد :اه مهو باين عليها
سيد :عارف انا لو كان عندي اخ
اقسم ب ربي ما كنت سبتها
حياه :ميرسي يا سيد ربنا يخليك
سيد :ده مش كلام ده حقيقي كفايه
جدعنتك مع ناديه
ناديه :تاكل لسان عصفور
سيد :مانتي عارفه أن مش بحبه
ناديه :طيب كل الاكل هايبرد وبعدين
خلصوا اكل
حياه :طيب استأذن انا بقي
احمد :تحبي اوصلك
سيد : ههههههههه اه ياريت علشان
تسليها في الطريق
احمد :انا والله ما اقصد حاجه
سيد :منا عارف
احمد :هو انت بتضحك علي اي
سيد :اصل حياه ساكنه فوقينا
احمد :اه والله ما اعرف
حياه :ولا يهمك بكره بدري بقي
يا ناديه
ناديه :اكيد حاضر ماشي
ومشيت حياه
احمد :معقول جراتكم ومعرفش عنها
حاجه مع انها شكلها اخت مراتك اوي
سيد :هي في حالها اوي من ساعت ما
جوزها مات
احمد :هي دي كانت متجوزه
سيد :شوفت وجوزها مات بعد
جوزاهم بشهرين
ناديه :تحبوا تشربوا شاي
احمد :اه ياريت
سيد : لو مش هنتعبك
ناديه :لا لا مافيش اي تعب ودخلت
المطبخ وبعتت رساله ل احمد
ناديه :اي حياه عجباك
سيد :مالك بتضحك علي اي
احمد :ابدا مافيش
سيد :المهم عملت ليا اي في موضوع
الشغل
احمد :شوف انت بس وعرفني
سيد :انا معاك من بكره لو حابب
احمد :تمام اوي وخرجت ناديه
بس حياه دي صعبانه عليا اوي
ناديه :اي السهره كلها هتكون علي حياه
سيد :نفسي بجد تتجوز
ناديه :وهي قالت إنها بتدور علي عريس
سيد :بعد اذنكم دقيقه وحده
احمد : ههههههههه شكلك حلو اوي. انتي
غيرنا
ناديه :عارف لو مش لميت نفسك
احمد :اقسم بالله بحبك
ناديه :وانا بكرهك
احمد :طيب مافيش بوسه كده
ناديه :لا بعينك
احمد :علشان خاطري مش وقته هزار
جوزك هيخرجك من الحمام
ناديه :وانا مش بهزر وخرج سيد
احمد :بعد اذنك
سيد :رايح فين
احمد :ورايا مشوار الاول قبل ما
هروح
ناديه :بعد اذنكم ودخلت الأوضه ومشي
احمد ودخل سيد
سيد :مالك فيكي اي
ناديه :بقيت حاسه ان حياه عجباك اوي
سيد :اي الهبل ده
ناديه :انا بقي كلي عيوب وحياه
كلها مميزات
سيد :ناديه اعقلي دي اختك
ناديه :والله طيب كويس انك عارف
لو عندي اخ مكنتش سبتها
سيد :هو أنا يا مجنونه قولت عايز
اتجوزها
ناديه :مهو ده اللي ناقص
سيد :بجد هو انتي بتغيري عليا
ناديه :متغيرش الحوار
ناديه :امال ليه ساعت بحس انك
مش بتحبني
ناديه :واي السبب اللي هيخليني اكمل
معاك لو مش بحبك
سيد :مش عارف
ناديه :دي اوهام في دماغك
سيد :طيب انا عايز اطلب منك طلب
ناديه :معاك
سيد :انا مستعد اجيب وحده تساعدك
في الشقه بس نفسي تكون شقتي
عالطول متروقه
ناديه :حاضر هشوف الموضوع ده
سيد :طيب اي مش هنام
ناديه :تمام هغير هدومي بس
سيد امال فين الهدوم اللي جبتيها
ناديه :عيد جوزنا الشهر الجاي
سيد :يعني اي عادي نجيب تاني
ناديه :لا دول عجبني اوي
سيد :ماشي يا ستي
وفي شقه حياه
حياه دخلت الشقه
حياه :مازن انا اتاخرت عليك ومسكت
صورته انهارده يا سيدي كان يوم
صعب عليا اوي والله المدير كان مديني
حصص كتير جدا واتغديت عند ناديه
تعرف يا مازن دي اكتر وحده مصبرني
علي بعدك والله انت وحشني اوي
مع ان كنت زعلانه منك علشان صممت
انك تروح لوحدك
#فلاش باك
مازن بتعملي اي
حياه :بلبس هاجي معاك
مازن :لا خليكي
حياه :يا مازن مش هسيبك تمشي
لوحدك
مازن :انتي عارفه حنان مجنونه واكيد
مشكله صغيره
حياه :بس جوزها ضربها
مازن :انتي عارفه حنان اختي غلاطه
اكيد شتمته
حياه :طيب خدي بالك من نفسك
مازن :نامي لحد ما اجي
حياه :معقول انام وانت برا
وفي العربيه
مازن :يا حنان جاي قربت عالبيت
انا يعتبر داخل علي شارعك
حنان :وحيات ربنا انا ما هسيب حقي
المره دي
مازن :انا مش عارف اسوق منك
حنان :يعمل فيا انا كده
مازن :انت يا حمار الكشاف ضارب في
عيني وفي عربيه قصاده شباب كانو
سكرانين عملوا حادثه مع مازن
حنان:مازن يا مازن انت روحت فين
الحق يا فريد
فريد :فيه اي
حنان :مازن مش بيرد
فريد :اكيد تعب من زنك
حنان :لا اخويا في حاجه
فريد :منك لله انتي اللي اتصلتي
بيه
حنان:انا نازله اشوف اخويا
فريد :اصبري
حنان :هو قال إن قريب اوعي كده
ونزلت فعلا وشافت عربيته
حنان :اخويا لا
فريد :مازن
وانتقل في عربيه الإسعاف
واتصلت حنان علي علي حياه
حياه :ايوه يا حبيبتي
حنان :تعالي علي المستشفي
اللي هبعت ليكي اللوكيشن بتاعها
حياه :ينهار ابيض هو فريد عمل فيكي
حاجه الو الو استر يارب
ونزلت
ناديه : ازيك مش انتي العروسه الجديده
حياه :أبوه بعد اذنك
ناديه :انتي رايحه فين دلوقتي
حياه :نعم
ناديه :انا قلقانه عليكي بس والله
حياه :انا كويسه بعد اذنك وراحت المستشفي
حياه :في أي يا حنان
حنان :مازن مات مات
حياه :انتي بتقولي اي بتهزري صح
انتي بتقولي اي جوزي
الدكتور :لو سمحت مش عايز صويت
حياه :انا كويسه اه. والنبي اشوفه
ارجوك والنبي ودخلت
حياه :مازن ليه يا مازن قولتك اجي
معاك يا مازن يوم ما بابا مات قولت
ليا متخافيش من حاجه انا في ظهرك
تكسر ظهري ليه يا مازن قولتك انزل
معاك يا مازن حرام عليك
الدكتور :لو سمحت مينفعش كده اطلعي
برا
حياه :برا اي مش خارجه ده جوزي
قوم يا مازن والنبي طيب قوم الله
يخليك انا مليش حد غيرو طيب شوفه
بوص انا مسحت دموعي اهو والنبي
شوفه تاني ممكن ممكن يكون مش مات
حنان :لا اله الا الله حرام عليكي
حياه :اوعي كده انتي السبب
ايوه انتي اللي موتي مش عايزه اشوف
وشك اخرجي برا وبعد العزا
ناديه : البقاء وحده يا حبيبتي
حياه :البقاءلله وحده
ناديه :بوصي انا مش عايزكي تحسي
انك لوحدك انا تحتك عالطول لو عوزتي
حاجه انا تحت امرك
حياه ربما يخليكي
#يتبع
وتاني يوم حياه نزلت ل ناديه
حياه : الهانم لسه ب البيجامه
ناديه :منا مش رايحه الشغل
حياه :ليه كده
ناديه :تعبانه اوي والله
حياه :الف مليون سلامه تحبي اقعد معاكي
ناديه :مش هينفع علشان المدير
حياه :طيب هبقي اتصل اطمن ليكي
ناديه :هنتغدي سوا تمام
حياه :تمام ومشيت وبعدها بساعه
الجرس رن
ناديه :نعم
احمد :وحشتني
ناديه انت مجنون افرض سيد جه
احمد :اول يوم شغل ليه ومش هيجي
ناديه : انا مش عايزك
احمد :تعالي بس هنشوف الموضوع
ده جوا
ناديه : ههههههههه مجنون وربنا
يتبع
غايه في الروعه والجمال
ردحذف