القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه زوجي وصاحبتي من الجزء الاول الخامس بقلم هويدا زغلول


روايه زوجي وصاحبتي 

من الاول لحد  الخامس 

بقلم هويدا زغلول

اول الحكايه انا شيماء عندي ٣٠سنه متجوزه  شادي حسني عندو٣٤ رجل طيب وحنين جدا جدا  عندوا شركه ادويه مش عندنا اولاد مش بشتغل عايشين في سعاده وهنا غير ممكن يحصل بينا مشاكل زي اي اتنين متجوزين يومنا عادي جدا يصحي يروح شغله ويجي بعد العصر يتغدا وبعدها ينزل شغله تاني وانا يومي بيدا بالبيت بحب النظافه جدا مش بعتمد علي البنت اللي شغاله عندي ايدي باديها اول باول الحكايه بدأت لما جت دعاء زملتي تزورني

شيماء دعاء وحشاني جدا أخبارك اي

دعاء اتجوزت واتطلقت عالطول مليش نصيب ونفسي اشتغل بس بابا بيقولي الشغل صعب كنت سامعه أن جوزك عندو شركه ويمكن لما بابا يعرف اني شغاله مع جوزك مش يرفض لانه عارفك وعارف قد اي انتي محترمه واكيد جوزك زيك 

شيماء حبيبتي بس كده يجي بس وانا هتكلم معاه حاضر وهكلمك عالطول يا حبيبتي انتي تؤمري 

دعاء حبيبتي ربنا يخليكي ليا وما يحرمني منك ابدا 

شيماء وكان اي سبب الطلاق

دعاء كان خاين وانا اكتر حاجه اكرها الخيانه 

شيماء الواطي حد يبقي معاه قمر كده ويخونها 

دعاء هههههههههههه شوفتي بقي المهم همشي انا وهستني تلفونك 

شيماء ابدا والله ما يحصل احنا هنتغدا سوا واهو برضه تشوفي شادي ونتكلم في موضوع الشغل سوا

دعاء لا هتكسف اتغدا اي

شيماء خلاص الكلام خلص هو زمانه جاي مواعيدو مظبوطه هقوم اشوف الاكل ياقلبي 

ويدخل شادي مساء الخير

دعاء مساء النور انا دعاء زميله شيماء

شادي اهلا وسهلا منوره البيت بيتك ودخل اوضه النوم 

بعدها خرجت شيماء من المطبخ هو شادي جه 

دعاء ايوه وسلم ودخل  

شيماء تمام هحط الاكل وانده عليه وفعلا حطت الاكل وتهدأ عليه يلا يا شادي 

شادي هي صحبتك مشيت 

شيماء لا هتتغدا بره عالشان عايزينك في موضوع 

شادي موضوع موضوع اي

شيماء هتعرف واحنا بنتغدا يالله البنت برا لوحدها 

وخرجوا شيماء دعاء كانت محتاجه شغل وانا قولت اكيد انت محتاج سكرتيره بعد البنت اللي عندك ما هتمشي الشهر الجاي 

شادي ايوه بس انا كنت مكلم وحده انها هتنزل وانتي مش هعرفتني أن صحبتك عايزه تشتغل

شيماء وحده وحده مين مقولتيش ليا يعني 

شادي انتي مش سالتي وبعدين تعرفي اي عن شغلي اصلا اي نعم أنا كنت معرفك أن السكرتيره ماشيه وعايز وحده بس من بعدها مش اتكلمنا 

شيماء طيب وبعدين 

شادي طيب يا دعاء هاتي الCVبكره عالشركه ونشوف

دعاء لو مش في مكان ليا مافيش مانع خلاص

شادي تعالي بس ويحبها ربنا بعد اذنكم لان لازم انزل ونزل شادي وبعدها 

دعاء مش عارفه حاسه انو اضايق ليه شيماء واي يضايقه روحي بس ويحلها ربنا اهو حتي يكون ليا عين هناك هههههههههههه

ومشيت دعاء ورجع شادي بليل مساء الخير

شيماء بصت ومش ردت

شادي هو انتي مش سمعتي 

شيماء سعمت 

شادي امال مش بتردي لي

شيماء ينفع تكسفني قدام صحبتي 

شادي انا برضه انتي اللي كسفتني جدا كان لازم تهدي رأي بيني وبينك وتعرفي انا محتاج ولا لا

شيماء انا كنت عارفه انك محتاج وهي لما طلبت معرفتش اقولها لا وقولت نعقد ونتكلم وبعدين ده اول طلب اطلبه لحد من زميلي 

شادي شيماء مينفعش كده برضه كان عالاقل نتكلم لوحدنا مش وهي موجوده عالعموم مش هزعلك عالشان صحبتك أما هعينها لو مؤهلاتها تمام والبنت اللي جايه هشوف ليها اي شغل تاني مبسوطه 

شيماء طبعا مبسوطه ربنا يخليك ليا ياقلبي 

وتاني يوم راحت دعاء عملت مقابله وقال لها شادي تمام هتنزلي الشهر ده تدريب مع السكرتيره القديمه عالشان تعرفي نظام شغلنا وبعدها هيتم تعينها 

دعاء ميرسي لذوقك حضرتك وانا عارفه أن شيماء احرجتك لنا اتكلمت قدامي حتي انا قولت لها مكنش ينفع تتكلمي وأما موجوده بس هي أسرت 

شادي حصل خير ولابن شيماء بتحبك اوي لانها عمرها ما أدخلت في شغلي عالشان حد 

دعاء احنا كنا اكتر من الاخوات بس مشاغل الحياه هي اللي فرقتنا واهو الحمد لله رجعنا لبعض تاني وطول الشهر كانت دعاء بتشوف كل حاجه شادي بيحبها وأدق اتفاصيله عرفتها بقت اشطر من السكرتيره اللي كانت شغاله معاه بقالها سنين 

واول يوم ليها في الشغل لوحدها والسكرتيره القديمه مشيت اتحولت دعاء قلعت الحجاب وولبسها اتغير تماما 

ودخلت المكتب عند شادي 

صباح الخير يا استاذ شادي

شادي صباح  ال ن و ر اي ده دعاء انتي قلعتي الحجاب 

دعاء ايوه بصراحه عايزه اللبسه علي اقتناع مش كده وخلاص 

شادي تمام 

دعاء انا بعت اشتريت ماكينه الاكسبرسو عالشان تشرب النسكافيه بتاعك هنا مش في الكافيه يوميا 

شادي هههههههههههه تصدقي انا كنت بفكر في الموضوع ده 

دعاء كنت حاسه ومافيش سيجار من غير فطار عالاقل باتيه 

شادي مش بعرف تتعود خلاص 

دعاء ده كان زمان قبل ما انا اجي هنا ولا عايز شيماء تزعل مني 

شادي شيماء اصلا مش فاكر اخر مره سألتني هو انت فطرت امتي يمكن وجبه الغداء اللي بتهتم بيها 

دعاء معلش ربنا يقويها المهم عندنا انهارده اجتماع مع مسؤولين الشركه الساعه ١تكون حضرتك فطرت وتكون جاهز الاجتماع بعد اذن حضرتك 

شادي اتفضلي 

بقي دي تطلق وبسرعه كده عبيط مين يابنتي 

بعدها في اي ياشادي فوق لنفسك شويه كده دي زميله مراتك 

وفضلت دعاء مهتمه ب شادي لدرجه انو مش بقي يروح يتغدا في البيت وبقي يقول لشيماء بدل ما اجي وارجع هتغدا في الشركه 

وفي يوم كلمت شيماء دعاء 

شيماء ازيك يا دعاء 

دعاء الحمد لله 

شيماء هو شادي عندو مشاكل في شغله 

دعاء ابدا ليه بتقولي كده 

شيماء أصله مش بقي يجي يتغدا فقولت عندوا مشاكل او حاجه 

دعاء ابدا ضغط شغل والمفروض تكونى فرحنا أن شغله شغال

شيماء تمام ياريت ميعرفش اني كلمتك عالشان ميزعلش 

دعاء اكيد 

ودخلت دعاء تمضي ورق من شادي كنت عايزه اعرف حضرتك بحاجه 

شادي خير فيه اي

دعاء شيماء 

شادي مالها 

دعاء اتصلت وكانت عايزه اني اعرفها بأخبار حضرتك 

شادي أنصدم 

يتبع


#الجزء الثاني 

شادي أنصدم وبعدها قالها واخبار اي اللي تعرفها واشمعنا اليومين دول 

دعاء بتقول أن حضرتك متغير اليومين دول وانك مش بتعقد في البيت كتير وطبعا كانت عايزه تعرف مين بيجي عندك وببعقد قد اي 

شادي وانتي قولتي ليها اي

طبعا قولت ليها مينفعش وانا جايه هنا عالشان اشتغل مش عالشان ابلغ اخبار شغلي بعدها قالت تمام ياريت متعرفيش شادي أن قولتك 

شادي تمام 

دعاء طبعا هي مش هتعرف اني بلغت حضرتك

شادي اكيد ده هيحصل 

وروح شادي البيت عالغدا مع أن كان بقالو فتره مش بيعملها لقاه شيماء لماه السجاد كله 

شادي بتعملي اي يا شيماء 

شيماء شادي غريبه انت مقولتش انك جاي

شادي هو لازم اخد اذن عالشان اجي بيتي 

شيماء لا طبعا مش اقصد بس قصدي كنت تعرفني عالشان اعمل غدا

شادي هو انتي مش عامله غدا 

شيماء انا كان بقالي فتره بعمل وبستنا انك تيجي وانت تكلمني تقولي اصل عندي شغل مع أن طول عمرك عندك شغل مش فاهمه اي اللي جد 

ابدا في طلبيات كتير كانت مطلوبه مني اليومين دول بس حسيت اني بقالي فتره مش باكل معاكي جيت عالشان اتغدا معاكي بس شكلك مش فاضيه 

شيماء ابدا يا قلبي روح غير هدومك وأقل من نص ساعه هيكون الاكل جاهز 

شادي تمام ماشي 

وفعلا دخلت المطبخ تجهز الاكل وشادي قعد يتابع الشغل بالموبايل 

بعتت رساله دعاء ليه 

دعاء هو حضرتك فين نزلت ومقولتش انا بعت جبت غدا 

شادي انا هتغدا في البيت انهارده 

دعاء تمام يافندم أما كنت بسال بس عالشان نزلت ومقولتش حضرتك عارف بميعاد استاذ مختار الساعه ٦

شادي ينهار ابيض انا كنت نسي خالص عالعموم انا مش هتاخر وهاجي عالطول 

دعاء تمام يافندم 

دخلت شيماء الغدا جاهز 

شادي كويس عالشان انزل بسرعه انا عندي ميعاد مهم اوي 

شيماء تمام يا بابا يالله

عالاكل شادي هو انتي بتخدي العلاج بنتظام

شيماء علاج علاج اي

شادي العلاج يا شيماء اللي الدكتور كاتبلك عليه عالشان يحصل حمل

شيماء ايوه طبعا باخدو معقول هنسي

وقامت شيماء من عالاكل 

شادي انتي كده كلتي 

شيماء ايوه الحمد لله ودخلت اوضتها وشادي نزل عالشركه 

دعاء حمد لله عالسلامه يا فندم

شادي الله يسلمك اي اللي عالمكتب ده

دعاء الغدا 

شادي هو انتي مش كلتي 

دعاء لا اتعود اني اتغدا بعض حضرتك واكمن حضرتك مش موجود معرفتش اكل 

طيب تعالي هاتي الغدا ونتغدا سوا

دعاء هو حضرتك مش اتغدت 

شادي ايوه بس مش اوي وبعدين انتي مكلتيش عالشان انا مش موجود معقول هاكل

ودخلت المكتب واتغدوا سوه وكانت قاعده مهتمه بأكله هو 

شادي يابنتي كلي 

دعاء لما حضرتك تتغدا الاول 

شادي انا كده هاخد عالدلع ده 

دعاء براحتك هي شيماء مش بتعمل كده

شادي شيماء كانت الأول بس مبقاش في الدلع ده منها 

دعاء معقول انا كنت عالطول كده مع طليقي بس الله يسامحه بقي 

شادي كل واحد بياخد نصيبه ويمكن نصيبك يكون احسن من كده بعد كده 

دعاء خلاص بقي انا خدت نصيبي مره ومش هفكر تاني في الجواز حضرتك كلت 

شادي ايوه 

وجه تلفون لشادي من شيماء 

شيماء الو ماما تعبانه اوي يا شادي ولازم اوديها للدكتور

شادي تمام يا حبيبتي روحي

شيماء انت مش هتيجي 

شادي عندي شغل والله ومش هقدر 

شيماء تمام لو ماما عايزني هبات معاها

شادي بس انتي عارفه اني مش هعرف اتعامل في البيت من غيرك 

شيماء اسيب ماما تعبانه يعني عالشان مش هتعرف تطلع لبس هو انت موجود في البيت اصلا

شادي خلاص روحي ياشيماء وباتي سلام 

وبعد شادي ما خلصت شغل دخلت دعاء حضرتك هتعوز حاجه انا ماشيه

شادي لاشكرا استني اروحك طيب

دعاء مش هينفع عالشان بابا 

شادي ينفع نروح مكان نقعد فيه شويه انا مش عايز اروح

دعاء بس عالشان متاخرش علي بابا طيب ثواني هعرفه اني عندي شغل واني هسهر شويه وفعلا كلمت باباها وخرجوا 

شادي قاعد ساكت مش بيتكلم 

دعاء حضرتك ساكت ليه

شادي ابدا تعرفي انا متجوز بقالي ١٠سنين عمري ما ركزت في عيوب شيماء الا اليومين دول مش عارف هي مكنتش كده ولا انا اللي مكنتش واخد بالي

دعاء يمكن عالشان احنا بنبقي عايزين نعيش بنعدي حاجات كتير بس بيجي وقت ونكون خالص جبنا أخرنا ورن تلفون دعاء 

دعاء دي شيماء 

شادي ردي شوفي فيه اي 

دعاء ايوه يا شيماء 

شيماء هو شادي فين انا بتصل مش بيرد 

دعاء معرفش انا مشيت من الشركه اكيد في البيت

شيماء لا اتصلت بس مش موجود 

دعاء لا معرفش هو فين 

شيماء طيب اوكلمك متعرفهوش اني كلمتك بدل ما يقول اني برقابه

دعاء لا اقول اي معقول أقوله انك عالطول بتسالي عليه

شادي موبيلي نسيته في الشركه 

دعاء طيب يالله نروح نجيبه 

ونزلو رواحو عالشركه 

دعاء هستني حضرتك هنا عقبال ما تنزل 

شادي مش هتاخر عليكي وطلع 

واتصلت دعاء بشيماء عرفتي شادي فين 

شيماء لا وخايفه اوي عليه 

اه يبقي لسه مع المندوبة لحد دلوقتي 

شيماء مندوبه لحد دلوقتي 

دعاء ايوه بس اوعي تقولي ليه اني عرفتك كنت سمعاه هو بيقول انو فاضي طول الليل وانو هيرحوا يتعشوا سوا 

شيماء تمام يا دعاء اهم شي ميعرفش انك قولتي حاجه 

يتبع



#الحلقه الثالثه

#

ونزل شادي اسف اتاخرت

دعاء ابدا خالص

شادي كنتي بتكلمي مين 

دعاء ده بابا لاني اتاخرت 

شادي تمام يلا هروحك واروح عالطول 

دعاء ينهار ابيض الساعه١١تصدق الوقت جري اوي معاك 

شادي اه ووصلها للبيت لو عايزه تخدي اجازه بكره معنديش مانع انا اخرتك اوي انهارده واكيد بابا مس هيسكت

دعاء اجازه انا بقيت بحب الشغل اوي ومقدرش اخد اجازه 

شادي بصراحه انا كمان مش بقيت اقدر استغني عنك في الشغل خالص 

دعاء تصبح علي خير ممكن اطلب منك طلب

شادي اكيد 

دعاء تروح تنام عالطول وياريت متشربش سجاير او قهوه خلاص انهارده 

شادي حاضر تصبحي علي خير

دعاء وانت من اهله 

ومشي شادي ولما روح البيت فضل يرن علي شيماء مش بترد عليه رن علي مامتها 

شادي ابو ازيك يا ماما عامله اي

ام شيماء الحمد لله يا حبيبي انت اخبارك ايه

شادي تمام هي شيماء نامت 

ام شيماء لا قاعده ثواني خدها اهي

شيماء الو 

شادي معلش كان موبيلي نسيته في الشركه ولسه راجع جايبه

شيماء براحتك انا كلمتك في حاجه 

شادي جايه امتي 

شيماء مش عارفه ماما تعبانه وانا همشي لما تكون تمام تصبح علي خير لاني عايزه انام

شادي الو الو كده ياشيماء ماشي براحتك بتقفلي السكه في وشي

شويه وتيجي رساله من دعاء

دعاء انت لسه صاحي

شادي ايوه لسه داخل البيت

دعاء معرفتش انام الا لما اطمن عليك

شادي وانتي اخبارك اي

دعاء بابا زعلقي شويه عالتاخير بس عدت

شادي انا اسف بجد

دعاء عالشانك انا يحصلي اي شي بس اشوف دائما الابتسامه في وشك

شادي سكت شويه 

دعاء انا اسفه مش عارفه اي اللي بقوله ده

شادي اسفه على اي شكرا ليكي عالاهتمام ده

دعاء ارن عليك اصحيك الصبح لان عارفه أن شيماء مش موجوده 

شادي ياريت لان شكل كده هتروح عليا نومه 

دعاء تصبح علي خير

شادي وانتي من اهله 

وتاني يوم رنت دعاء صباحك زي الفل يلا عالشان متتاخرش انا هجيب فطار وانا جايه عالشان نفطر سوا 

وراحوا الشغل 

دعاء انا كنت عايزه اروح ازور مامت شيماء 

شادي ومالو انا كمان لازم اروح ليها 

دعاء خلاص هكلمها وبعد الشغل نروح سوا

شادي ماشي

وكلمت شيماء ازيك يا شوشو

شيماء الحمد لله يا حبيبتي انتي عامله اي

دعاء بخير انا عرفت أن مامتك تعبانه ينفع اجي ازورها انهارده 

شيماء ينهار ابيض ده بيتك يا حبيبتي تنوري في اي وقت

دعاء تمام انا مش عارفه البيت ينفع اجي مع شادي

شيماء هو شادي جاي 

دعاء انا كلمته والله وقولته كان بيقول عالشان الشغل بس اكيد هيجي 

شيماء الشغل طيب ماشي

ونزلو رواحو سوا 

شادي انا هركن عند سوبر ماركت اجيب سجائر عايزه حاجه 

دعاء لا مافيش سجائر خد بالك شويه من صحتك انت بتشرب سجائر كتير اوي 

شادي مش هعرف أبطالها 

دعاء انا قولت خفها مش بطلها وصلوا لبيت وفتحت شيماء 

شيماء اي ده انتي قلعتي الحجاب

دعاء ايوه بقالي فتره 

شيماء ده ليه 

دعاء حباه اللبسه علي اقتناع

وبعدها الف سلامه عليكي يا طنطت 

وشادي قاعد ساكت مش بيتكلم شايف شيماء اللي قاعده لابساه عبايه ومن غير مكيب وشكلها بقي اكبر من سنها في اي دي شيماء حبيبتي هي عامله ليه كده ليه يا شيماء مش بقيتي وخده بالك من نفسك

دعاء انا لازم امشي

شادي استني هوصلك

مامت شيماء لا ثواني عايزك يا شادي 

ونزلت دعاء وهي مخنوقه 

وشادي قاعد مخنوق لانه كان عايز يوصلها نعم يا طنط 

مامت شيماء قومي البسي ياشيماء 

شادي ليه يا ماما متخليها لحد ما تبقي كويسه

مامت شيماء انا بقيت كويسه الحمد لله ولازم تروح بيتها بقي يابني عالشان تشوف طلباتك ودخلت مامت شيماء الاوضه مامت شيماء خدي بالك من صحبتك دي

شيماء ليه بتقولي كده ياماما دي كويسه جدا

مامت شيماء نظرتها مش مريحاني لجوزها

شادي قاعد برا بعت رساله لدعاء روحتي

دعاء اه وياريتني ما روحت 

شادي خير في اي 

زميل بابا هنا وبيتكلم مع بابا عايز يخطبني لابنه

يتبع


#

#الحقله الرابعه


شادي اي بتقولي اي وانتي موافقه

دعاء مش هعرف اقول لا انت عارف ان وضع البنت لما تكون مطلقه بيبقي صعب اوي ازاي مش بيبقي ليها راي ده كفايه أن بابا سايبني انزل شغل

شادي يعني اي تتجوزي واحد متعرفيش عنه اي حاجه 

دعاء هعمل اي بعد اذنك بقي عالشان بابا بينادي لو عرف ان بتكلم في التلفون هيزعق وقفلت السكه وبعدين ضحكت ضحكه وزميلتها منار كانت معاها

منار يخربيتك انتي مصيبه

دعاء بس اي رايك

منار طيب لو عرف ان مافيش عريس جالك هتعملي اي

دعاء عادي ماما معايا هظبت الدنيا معاها بس عايزه اشوف نظرتو لما يعرف اني هتخطب

منار انتي مش سهله

دعاء اصلك مش شوفتي ولا شوفتي العيشه اللي شيماء عايشه فيها ومع ذلك مش صاينه النعمه تصدقي مش بتخلف وعالطول منكده عليه وهو أسلوبه معاها اي

منار بس لو حصل اعرفي أن وشي حلو عليكي لان انا اللي قولتك انزلي اشتغلي 

دعاء اكيد ياروحي 

وفيه العربيه شيماء عامله تكلم شادي وهو مش بيرد

شيماء فيه اي ياشادي عامله اكلمك 

شادي عايزه اي دلوقتي 

شيماء اي الأسلوب ده انت بتتكلم معايا كده لي

شادي يووووو هو انتي نزلتي عالشان تنكدي عليا

شيماء انابنكد عليك 

شادي شيماء بالله عليكي انا عندي مشاكل كتير في الشغل ارجوكي مش عايز اي كلام دلوقتي

شيماء ولا دلوقتي ولا بعدين وروحوا 

شيماء هتتعشا

شادي مش عايز اطفح ودخل الأوضه وفضل يبعد رسايل لدعاء تشوفها ومش بترد

والصبح صحي لبس ونزل الشغل ووصل الشركه ودعاء مجتش اتصل بيها 

شادي الو ازيك يا دعاء عامله اي

دعاء الحمد لله 

شادي هو انتي مش جايه الشغل 

دعاء لا تعبانه شويه مش هقدر اجي 

شادي عملتي اي في الموضوع 

دعاء لسه بنفكر 

شادي وانتي بتفكري 

دعاء قولتك مبقاش بايدي بابا عايز يجوزني وخلاص بعد ازنك ماما داخله 

وراحت لشيماء 

شيماء دعاء خير فيه حاجه

دعاء لا جايه اقعد معاكي شويه في مشكله 

شيماء لا يا حبيبتي خالص اتفضلي 

دعاء انا متقدم ليا عريس

شيماء مبروك الف مبروك مين 

دعاء ابن واحد زميل بابا 

شيماء ربنا يهنيكي ياقلبي ويوفقك يارب انتي بنت حلال ولازم ربنا يعوضك 

دعاء حبيبتي ربنا يخليكي 

شيماء انتي مروحتيش الشركه انهارده 

دعاء لا لأنهم مشيوا متاخر مش قدرت اقوم وصحيت جتلك حتي والله مكسوفه من استاذ شادي لان مش كلمته اعتزر ليه

شيماء هههههههههههه شكله بيجي عالسيره بيتصل الو ايوه يا شادي

شادي عامله اي 

شيماء الحمد لله دعاء عندي 

شادي خير فيه حاجه

شيماء تعالي بارك ليها ياسيدي هتتجوز

شادي مبروك الف مبروك انا قدامي ربع ساعه واكون في البيت وصل شادي ازيك يا دعاء 

دعاء الحمد لله انت اخبارك اي لقيت نفسي مخنوقه جيت اقعد مع شيماء 

شادي ومالو هي فين 

دعاء في المطبخ

شادي تمام 

دعاء انا كنت عايزه اقولك حاجه بصراحه ومش عارفه

شادي اوعي تقولي انك مش جايه الشغل

دعاء لا بصراحه انا بحب واحد اوي اوي ومش عايزه اتجوز غيرو بس مش عارفه أقوله

شادي ليه يمكن لما يعرف الأمور تتغير 

دعاء صعب هو بالذات صعب اوي اوي وعيطت وبعدين مسحت دموعها وكملت شيماء انا نازله يا شيماء بابا رن عليا

ونزلت جري شبماء خرجت من المطبخ اي ده هوفبه اي

شادي معرفش وبعدين انا جاي ريح ساعه لقيها هنا دي بقت عيشه تقرف ودخل الاوضه وبعت رساله لدعاء 

شادي الإنسان اللي بتحبي ده انا 

دعاء معرفش 

شادي تتجوزني ؟

يتبع


#

#الحقله الخامسه 


دعاء شافت الرساله وقفلت الفون وبعدها شادي نزل عالشغل فضل يرن عليها مقفول عالطول بقي مش طايق نفسه هو انا اتسرعت اي اللي قولته ده بس انا حاسس انها مهتميه بيا وبتحبني طيب ليه عملت كده وتاني يوم راح الشغل وكان فرحان جدا لما شاف دعاء عالمكتب دخل مكتبه وبعدها هي ورا 

شادي انا اسف على اللي قولته امبارح بس بجد مش عارف اي اللي حصلي لما عرفت انك ممكن تتجوزي مش عارف انتي عملتي ليا اي

دعاء انت متعرفش انا بحب شيماء ازاي ولو قلبي غلط واختارك انا لازم أوقفه عند حده لان شيماء دي مش زملتي بس لا دي اختي 

شادي وانا عارف بس شيماء بجد اتغيرت معايا انا محتاج وحده تحبني وانتي كمان محتاجه واحد يعوضك اللي شوفتي 

دعاء ارجوك يا استاذ شادي متصعبش عليا الموضوع انا بجد كنت بفكر مجيش الشغل تاني عالشان اقدر انساك مع أن حاسه اني عمري ما هقدر انساك 

شادي بوصي احنا مش هنعمل حاجه غلط احنا هنتجوز علي سنه الله ورسوله ولو علي شيماء لو مش عجباه وعايزه تطلق هي حره

دعاء لا طبعا انا لو وافقت مش هينفع تطلق شيماء انا عمري ما هبني سعادتي علي تعاسه شيماء وبعدين لو حصل ياريت شيماء متعرفش عالشان نفسيتها متتعبش 

شادي قد اي انتي بنت ناس ومتربيه 

دعاء المهم لما تيجي تقابل بابا متعرفوش انك عارف بموضوع العريس اللي جه اتقدم

وفعلا راح شادي اتقدم وباباها كان رافض لحد ما عرف أن شادي هيدفع مبلغ كبير ليه مهر وشبكه 

وجه يوم الفرح 

شادي انا اسف ياحبيبتي عالشان مش هقدر اعمل فرح 

دعاء حبيبي عيب لما تقولي كده انا مقدره ظروفك وكفايه انك هتدويني شهر عسل عندي بالدنيا

شادي الدنيا كلها تحت رجلك 

دعاء انت قولت لشيماء اي

شادي قولتها أن عندي شغل في اسكندريه وطبعا عالشان انا مش في الدماغ هي ولا اتكلمت يعني عادي ساعت بحس أن وجودي مع شيماء زي عدمه مش بتزعل لو انا مش موجود او مش بتكون فرحنا وانا معاها 

شادي عبيطه بقي فيه وحده تكون معاها واحد زيك وتعمل كده 

شادي المهم هنتكب الكتاب ونسافر عالطول

دعاء حبيبي من انهارده انا من ايدك دي لايدك دي وتحت امرك

شيماء راحت تقعد عند مامتها لحد ما شادي يرجع

ام شيماء مالك يابنتي بقيتي عالطول زعلانه وشكلك عامل كده ليه

شيماء تعبت يا ماما شادي بقي متغير اوي مش بقي طبيعي عالطول سرحان ومش بقي يعقد معايا زي الاول

ام شيماء طيب ما تشوفي مالو يابنتي اشركي نفسك في مشاكله خليكي معاه خطوه بخطوه 

شيماء كنت بعمل كده لحد ما بقي في تصرفات غريبه بتحصل منه وانا اعصابي تعباني اصلا

الام اهو سافر يومين فرصه ليكي يا حبيبتي تغيري من نفسك وشكلك ومودك كمان يكون اتغير عالشان لما يرجع يلاقيكي وحده تانيه والحياه ترجع بينكم كويسه 

شيماء انشالله يا ماما 

الام انتي اتصلي بيه تعرفي هو وصل ولا لا

شيماء لا 

الام وده ينفع مش جوزك علي سفر ولازم تطمني عليه

شيماء والنبي يا ماما اسكتي 

الام الراجل بيفرح باهتمام مراته ليه عملي دائما انو ابنك مش جوزك وهتشوفي هو هيتغير معاكي ازاي 

شيماء انشاله ياماما

الام هي صحبتك اللي كانت شغاله معاه دي بتتصل بيكي

شيماء ينهار ابيض المفروض انا اللي اكلمها دي كان متقدم ليها عريس وانا نسيت خالص اتابع معاها دلوقتي هتكون زعلانه مني 

دعاء وشادي قاعدين عالبحر تلفون دعاء بيرن 

ينهار ابيض دي شيماء مراتك 

يتبع 

الحلقه السادسه 

تعليقات

التنقل السريع