روايه الحب المستحيل
الجزء الاخير
بقلم هويدا زغلول
مازن :طيب ممكن نتكلم جوا
نجاد :لا بقولك اي يا مازن انا قولت اه ورث امك بس مش لدرجه انك تعمل كده
مازن :ماما لو سمحت ندخل نتكلم جوا
وخد نجاد من أيدها
ام مازن :هو فيه اي مش المفروض أن دي اللي مربياكي
ام نجاد :تعالي اتفضلي وانتو يا بنات اطلعوا روقوا الشقه
وفي اوضه نجاد
نجاد :حتي انت يا مازن جاي تكسر قلبي
مازن :معلش ولا كان اللي يكسر قلبك يا ماما هي عايزه كسر رقبتها بس بيني وبينك كده نلمها ولا نسبها ونسعدها تمشي علي حل شعرها وهي بنت الست اللي ربتني يا ماما انتي ناسيه انك انتي امي وانا ابنكم انتو وانا بحب اوي الست اللى ربتني ولازم اربي بنتها
نجاد :وانا ذنبي اي ليه يفضل قلبي مكسور انت عارف هي عملت فيا اي يا مازن
مازن :عارف والله لاخد حقك بس ممكن تهدي معلش في الاول وفي الاخر دي بنت ومينفعش تفضل في الشارع وانتي عايزني جمبك وانا مش عارف اعيش من غيرك فلازم تكون موجوده والله ما هتشوفيها هنا خالص عالطول هتبقي فوق حتي الشارع مش هتنزله
نجاد :علشان عارف اني حبيتك مش هقدر ازعلك بس وجودها هنا مزعلني
مازن ماعاش ولا كان اللي يزعلك يا خالتو مقدرش والله علي زعلك كل شي هيتحل وتلفون مازن رن
مازن :الو ايوه يا عم شعبان
شعبان :عايزك ضروري معايا علشان اخويا مراد في المستشفي تعبان
مازن :مراد مالو الف سلامه عليه
شعبان :بقالو كام يوم مش بياكل وتعب
مازن :حاضر انا جاي معاك
نجاد :انت سمعت بتقول مراد هو مالو
مازن :بعدين معلش انا لازم اروح المستشفي حلا
نجاد :هو فيه اي
مازن :تعبان شويه
نجاد :طيب طمني
مازن :مش عايزه تيجي تطمني عليه
نجاد :اجي فين لا طبعا
مازن :متاكده
نجاد :امشي يا مازن
مازن :برحتك وخرج وخرجت ورا
نجاد :مازن استني هلبس واجي معاك
مازن :ضحك ماشي ياخالتو ولبست وراحت معاه
شعبان :ازيك يا نجاد
نجاد :انا جايه علشانكم انتو والله
الام :اصيله يابنتي والله مراد خالص هيموت يا نجاد رافض الحياه من بعدك
نجاد :ربنا يشفي ليكي يارب
شروق :ادخلي اطمني عليه
نجاد :لا انا هقف مع ماما هنا ودخل مازن
مازن :الف سلامه علي حضرتك
مراد :مش بيتكلم
شعبان :نجاد برا
مراد :اي معقول طيب قومني اخرج ليها
شعبان :تقوم فين والمحاليل دي
مراد :والنبي قومني بسرعه وخرج والمحلول في أيدوا
الام:رايح فين يابني
نجاد :انا ماشيه
مراد :بالله عليكي اقفي اسمعني انا كلب والله ولااسوي وانتي بنت اصول انك جيتي ارجوكي اسمعني
شيماء :اقفي بقي والنبي
نجاد :طيب ادخل جوا علي سريرك
مراد :لااااا والله ما يحصل انتي جيتي رغم اللي حصل فيكي تشوفني وانا ادخل جوا ابدا وبدأ يتكلم معاها ويعتزر ليها علي اللي حصل وأنها غلطه كبيره وعمرها ما هتتكرر تاني وعالشان نجاد بتحبه سامحته
الام :ربنا يهديكي يابنتي
شيماء :والله بنت اصول
شعبان :انا عارف ان مراد اتربي بس والله لو حصل منه كلمه تضايق تاني مش موقف انا هيبقي ليا معاه تصرف تاني
وخرج مراد من المستشفي وراح واتقدم تاني ل نجاد بشقه جديده وعفش جديد
وفي شقه مازن
مازن :ماما أنا عايز اطلب منك طلب
الام :خير يابني
مازن :انا عايزه اتجوز ايه
ايه :نعم انت بتقول اي
مازن :عايز اتجوزك
الام:تعالي جوا يا حبيبي نتكلم
ودخلت
الام :هي البت دي عملت اي
مازن :بنت مين
الام :ايه يا مازن
مازن :مش فاهم كلامك هو لازم عشان نتجوز هاكون عملت حاجه يعني انت مش موافقه عليا مش شايفاني قد المقام ولا ايه
الام : مازن انا اللي مربياك و عارفاك ان انت مش بتعرف تكذب البنت دي ما حدش طايقه هنا في البيت وعلى طول ساكته ومش بتتكلم في حاجه غريبه وانا مش فاهماها
مازن :انا بحبك ولا يمكن اكسر قلبك بس لازم اتجوز ايه وشهر وهطلقها
الام :يبقي قلبي كان صح
مازن :انا بحبك جدا وعارف انك بداتي تعاملي ايه كويس كأنها بنتك وياريت تفضلي كده ومافيش حاجه تتغير انا مش حابب أنها تترمي في الشارع وهي بالطريقه دي هتمشي
الام :انت ابني حبيبي صلبي في الحياه ربنا يخليك ليا .وخرج
ايه :انت ليه عايز تتجوزني
مازن :عالشان انتي عارفه انك لازم تتجوزي شهر عالاقل
ايه :انا خلاص مش عايزه حاجه من الدنيا غير أن ربنا يغفر ليا ذنبي
مازن :ربنا غفور رحيم بس لو اتجوزتي جوزك مش هيقول كده
ايه :انا خلاص مش هتجوز تاني
مازن :انتي حره انا هعمل اللي عليا بعدها عايزه تتجوزي أو لا دي بتاعتك انتي سلام
وايه :دخلت تصلس وتقرا قران وتدعي ربنا أنه يغفر ليها ذنبها ويسامحها وفعلا جه يوم الفرح اللي كان غصب عنها لأن عارفه أن مازن مش بيحبها وباب الاوضه اتفتح
ايه :مين مدام نجاد
نجاد :مبروك يا عروسه
ايه :عروسه اي ده مسلسل عامله مازن
نجاد :مهو انا اللي قولته يعمل كده
ايه :انتي بعد اللي حصل مني ليكي
نجاد :ربنا بيغفر انا مش هسامح
ايه :بعياط بجد انتي انسانه عظيمه اوي وانا بجد ندمانه علي اللي حصل مني
نجاد :ب ايدك الشهر ده تخلي مازن يحبك ويفضل مكمل معاكي وخرجت من الأوضه
وخلص الفرح ودخل مازن الاوضه
ايه :انا هغير هدومي وهخرج
مازن :لا خليكي انتي انا هنام برا وفضل أسبوعين علي كده لحد ما شاف فعلا أن ايه من جوها كويس وبدأ فعلا أنه يحبها ومراد كان بيحاول أنه ميجيش البيت خالص علشان مش عايز يشوف ايه خالص
وايه مش بقي في حياتها غير جوزها وأنها تقرب من ربنا علشان يسامحها علي اللي حصل
تمت
تعليقات
إرسال تعليق