القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه الحب المستحيل الجزء الثامن بقلم هويدا زغلول

 روايه الحب المستحيل

الحلقه الثامنه 

بقلم هويدا زغلول  

نجاد :وانا سمعاكي يا ماما

الام:عمرك ما قولتي في بالك انا كنت بعيد عن عمك حسن ابو شعبان ليه 

نجاد :محبتش اضايقك طبعا ب سؤالي بس كنت بس مراد يقولي مش عارف 

الام:انا كنت قاعده في يوم مع العيال في بيتنا القديم 

         #فلاش باك #

وكانت كوثر ام شعبان قاعده 

كوثر :اي ده انت جيت يا حسن 

حسن :اه تعالي يا كوثر عايزك 

كوثر :خير يا اخويا فيه اي 

حسن :انا عايز اتجوز 

كوثر : اي تتجوز 

حسن :انا عارف انك بنت عمي بس انا مكنتش بحبك وأبويا اللي خلاني اتجوزك وانا دلوقتي عايز اتجوز الانسانه اللي بحبها 

كوثر :ومالو يا اخويا 

حسن :طيب انتي هتعوزي تتطلقي ولا عايزه تعيشي معايا 

كوثر :أطلق وعيالي لا طبعا اتجوز وانا عايشه في بيتي هنا مع عيالي 

حسن:اللي تشوفي بس هي هتيجي هنا في الشقه اللي فوق وانتي هتعيشي تحت هنا في شقه ابويا الله يرحمه 

كوثر :مش فارقه المكان اللي عايزه اعمله وخرج حسن وهو فرحان جدا وراح لسعاد 

حسن :سعاد خلاص هنتجوز 

سعاد :اي طلقت مراتك 

حسن :لا مش هطلقها هتعيش بس انا مش هنزل تحت طول حياتي هعيش معاكي انتي بس علشان عيالي 

سعاد :ومالو يا حسن مش هي عايزه كده بس عيالي هيبقوا معايا مفهوم 

حسن :وطلقيك 

سعاد :مالو طليقي ملوش في عيالي حاجه 

حسن :خلاص اللي تشوفي ومن يوم ما اتجوزها ونسي عياله هو وبدأت كوثر تجيب ماكينه خياطه وتشتغل من البيت وتصرف علي عيالها لان حسن مش بيصرف عليهم خالص ودخل شعبان في مره معيط 

كوثر :مالك يا شعبان فيك اي 

شعبان : الاستاذ ضربني 

كوثر :اكيد عملت حاجه غلط 

شعبان :لا معملتش بس مصمم اني اخد درس معاه 

كوثر : حاضر هكلم ابوك 

شعبان :هو ليه احنا مش زي عيال سعاد 

كوثر :عيب اسمها مرات بابا 

شعبان :والله حرام بيجيب ليهم هدوم ومش مخليهم عايزين حاجه 

كوثر :هو انت فاكر اني بجيب الفلوس منين مهي من ابوك 

شعبان :لا انا عارف ان من شغلك انتي 

كوثر :هي الجلابيه اللي بخيطها تصرف عليك انت و اخواتك ابوك يا حبيبي اللي بيديني فلوس ليكم وطلعت ليه 

سعاد :اي ده من أمتي وانتي بتطلعي هنا 

كوثر :معلش عايزه حسن دقيقه وحده 

سعاد :خليكي علي الباب ثواني يا حسن حسن تعالي شوف الهانم عايزه اي 

حسن :خير يا كوثر 

كوثر : عايزه اتكلم معاك هينفع نتكلم علي الباب كده راح حسن بص لسعاد قالت ليه لا 

حسن :اتكلمي بسرعه يا كوثر عايزه اي 

كوثر :ابنك لازم ياخد درس مع الاستاذ بتاعه 

حسن :تعليم اي ووجع دماغ اي انا هجيب منين لكل ده 

كوثر :دول عيالك 

سعاد :وعيالك انتي مش بتشتغلي اصرفي عليهم 

كوثر :ينفع الكلام ده يا حسن 

سعاد :حسن ادخل جوا ده كلام ستات بقولك اي قولنا مافيش وكفايه اوي أن سيباكي علي زمته لحد دلوقتي يلا بالسلامه وقفلت الباب ونزلت معيطه 

حسن :مينفعش كده يا سعاد 

سعاد :بقولك اي اسكت انت ونزلت كوثر 

شعبان :ها يا ماما بابا قالك اي 

كوثر :هيقول اي يا حبيبي الصبح هاجي وادفعلك الفلوس 

شعبان :بجد يا ماما أنا كنت خايف اوي يقول لا 

كوثر :معقول بابا يقول لا ليكم ده بيحبكم اوي ده حتي اداني فلوس علشان اجيب ليكم هدوم العيد كمان 

شعبان :كمان ده لسه بدري علي العيد 

كوثر :علشان تعرف هو بيحبكم ازاي وفي يوم العيد نزل شريف وعماد ولاد سعاد 

عماد :الله حلو لبسك ده اوي يا شعبان 

شعبان :اه مهو بابا اللي جابه ليا 

شريف :والمسدس ده مين اللي جابه ليك 

شعبان :بابا برضه وطلع عماد مخنوق 

سعاد :مالك يا حبيبي فيك اي 

عماد :انا مش هنزل بالطقم ده 

سعاد :ليه يا حبيبي مالو 

عماد :انا عايز هدوم زي شعبان 

سعاد : هههههههههههه معقول تعوز هدوم قديمه 

عماد :قديمه اي روحي شوفي عم حسن جايب ليهم اي وخرجت البلكونه وشافت شعبان ومراد وكان لبسهم احلي لبس في العيال كلها دخلت صحت حسن 

سعاد :قوم يا بيه جايلك نفس تنام 

حسن :في اي يا سعاد 

سعاد :مديني فلوس قليله وبتقولي مش معاك فلوس وانت رايح تجيب لعيالك هدوم جديده اغلي من هدوم عيالي 

حسن :مين قال الكلام ده 

سعاد :اعمل عبيط يا راجل 

حسن :والله انا ما جبت حاجه 

سعاد :امال عيالك كدابه 

حسن :انا مش فاهم حاجه 

سعاد :استني بس وانا افهمك وراحت ندهت لشعبان طلع 

شعبان : نعم يا طنط

سعاد تعالي يا نن عين طنط مين اللي جايب لك الهدوم الحلوه دي

شعبان : بابا اادي فلوس لماما وهي جابتها لينا 

سعاد : بجد يا حبيبي حلوه قوي الهدوم دي ها سمعت 

حسن :مين اللي قالك الكلام ده يا شعبان 

شعبان ؛ماما اللي قالت لنا يوم ما اديتها فلوس الدرس

سعاد : هو كمان في فلوس درس

حسن :والله في حاجه غلط طيب تعالي معايا ونزل لكوثر قدام العيال 

حسن : انت يا ست هانم تعالي هنا

كوثر : في ايه يا حسن كل سنه وانتم طيبين

حسن : تعالي هنا يا هانم انا اديتك فلوس للدرس ولا تيجي فلوس تجيب هدوم للعيال

وكان شعبان واقف يشوف الكلام 

كوثر : شعبان ادخل جوه خليك جمب اختك 

حسن : ردي علي يا هنا انا اديتك فلوس

كوثر : سمعت يا شعبان قلت ايه ادخل جوه

ودخل شعبان 

كوثر : لا ما حصلش بس انا مش عايزه عيالي يبقوا معقدين ويعرفوا ان ابوه ما بتصرفش عليهم جنيه

حسن : صدقت يا حبيبتي ان الكلام ده ما حصلتش

كوثر :كل اللي همك حبيبتك وعيالك ما يعرفوا ان انت ما بتشوفش عليهم جميل ده مش هيبقى وحش في حقك

حسن : باقول لك ايه يا كوثر انا مش عايز بقى لي كثير ومش عايز مشاكل مع امراتي ها  صدقتي  يا سعاد اني  انا ما دفعتش لها جنيه

سعاد : ولا صدق منين ده مش حوار معمول عليا 

حسن : انت زودتيها قوي يا سعاد قلت لك ما حصلش الكلام ده خلاص اتفضلي اطلعي شقتك

سعاد ارمي عليها يمين الطلاق

حسن :طيب وليه كده 

سعاد :هو ده اللي هيريحني بو بتحبني اعمل كده 

حسن:ما لوش لازمه الكلام ده انت عارفه ان انا ما باخدش الشقه دي من يوم ما تجوزتك خلاص بقى مش الطلاق  هو اللي هيفرق معاكي 

سعاد : وانا مش هاطلع شقتي الا لما طلقها طلقها يا حسن يا اما تطلقني انا

كوثر : ارمي اليمين يا حسن انا مش فارق معي  وجودي على ذمتك او لا 

حسن : انت طالق يا كوثر

وفضلت تعيط جامد وبعدها بشهر تعب حسن وفضل نايم في السرير شهر 

سعاد : يوه انا قرفت بقى من  النومه اللي انت نائمه دي 

حسن :هو مزاجي يعني هو غاوي من نفسي افضل زهقت في السرير انزلي هاتي الدواء انا تعبان قوي

سعاد :منين يا عنيا مافيش فلوس 

حسن :انزلي بيعي حاجه من معاكي ولما اقوم بالسلامه هجبلك احسن منها 

سعاد :ابيع دهبي ده عمره ما يحصل 

حسن :انا تعبان بجد 

سعاد :وانا رايحه بيت اهلي ولما تخف وتقوم بالسلامه عايزه ورقتي 

حسن :اي بعد الحب اللي كان بينا 

سعاد :مبقاش ياكل عيش سلام يا اخويا ومشيت وكان شعبان فرحان أنها نزلت لانه كان نفسه يشوف ابو اوي طلع الشقه جري

شعبان :بابا يا بابا انت وحشني اوي 

حسن :انا تعبان اوي يا شعبان 

شعبان : يااااه انت سخن اوي ونزل لأمه جري الحقي بابا سخن وتعبان قوي فوق

كوثر :يا نهار ابيض ما له وطلع الجاي ولقيته سخن جدا والناس اللي جاب الدكتور وجايب كشف عليهم كتبته علي علاج وبدأ يخف 

كوثر : الف مليون سلامه عليك

حسن :معقول يا كوثر انت توقفي جمبي وتعالجني 

كوثر : مش فيه بينا عيال وعشره 

حسن :انا غلطان في حقك سامحني 

كوثر :ملوش لازمه الكلام ده 

حسن :بجد انا اسف اوي يا بنت الاصول 

كوثر :حسن كل اللي بينا انتهي مافيش دلوقتي غير العيال ومش عايزه العيال تطلع معقده وفعلا عاشوا في بيت واحد بس مش مع بعض ومحدش عرف باللي حصل وكان شعبان صغير نسي مع الوقت اللي حصل 

         #رجوع#

نجاد :ايوه مش فاهمه يا ماما بتقولي الكلام ده ليا ليه اولا مافيش بينا عيال علشان اعيش مع ابنك ثانيا ابنك جرحني وكسرني مع اللي كنا فكرها بنتي 

الام ؛حقك اي شي بس انا كنت بحب عمك حسن اوي وكنت بموت لما بشوفه وهو بعيد عني وضيعت عمري علشان العند 

كنت كل يوم اقول خالص هقوله يرجعني لاني بحبه وارجع اقول لا لحد ما كبرنا ومات 

نجاد :مش هرجع ل مراد يا ماما

ايوه بحبه وهموت عليه بس لا مش هرجع ليه 

كوثر:انتي غلطتي حتي لو بنتك مكنش ينفع تسبيها مدلعه كده انتي برضه ليكي ذنب في الغلط ده ولازم تحاسبي نفسك 

نجاد : منا يحاسب نفسي برضه ارجوكي بقي خلاص مش عايزه كلام تاني وخرجت مشيت بسرعه وفي المستشفي دخل مازن 

ايه :انت مين 

مازن :انتي ايه بقي 

ايه :ايوه انا ايه وانت مين وكان شعبان برا هو و شروق 

شروق :ما كنا دخلنا احنا اللي كلمنها ليه جبنا مازن ده يقولها 

يتبع 

الجزء التاسع 

تعليقات

التنقل السريع