القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه شمس غداره الفصل السابع بقلم هويدا زغلول

روايه شمس غداره الفصل السابع بقلم هويدا زغلول 

شمس غداره الحلقه السابعه 

#بقلم دوداا حوده
عصام انتي اتجننتي يا شمس عايزين اقتل أمي
شمس : قطع لساني  لما افكر اقول كده امك دي امي والله 
عصام : امال قصدك ايه مش فاهم
شمس : هنطلع ليها  شهاده وفاه بس 
عصام : بجد اتجننتي  انت عايزاني اتحبس
شمس : مش هيحصل والله
عصام :لا مش فاهم ازاي يعني ان شاء الله لما اطلع شهاده وفاه واحد عايشه ومين اصلا هيرضي يعملها لي
شمس : جوز واحده صاحبتي شغال في الصحه و هيطلع لينا  شهاده الوفاه بس الاول نشوف اخوك لازم ياخذ من الورث ولا ايه
عصام : اكيد طبعا مش ابنها 
شمس :حبيبي كل حاجه تخلص بالفلوس 
عصام :انتي فاكره الناس كلها معندهاش ضمير 
شمس : تعالي ونشوف وراحت للمحامي 
عصام :انا عصام ابن بدور على 
المحامي :بدور على بدور علي أه اخت احمد علي 
عصام :اه ابنها 
المحامي :سالت عليكم كتير اوي 
عصام :معلش اصل احنا سبنا البيت 
المحامي :تمام وفين الحاجه علشان تستلم ورثها 
شمس :توفها الله ربنا يرحمها 
المحامي :اه البقاء لله ربنا يرحمها 
شمس :ميرسي ربنا يخليك 
المحامي :تمام اللي اعرفه ان حضرتك ليك اخ برضه 
شمس :برضه توفاه الله 
المحامي :نعم 
شمس :في حادثه ربنا يرحمهم الثالثه
المحامي :ومين التالت 
شمس :كوثر مرات حسين 
المحامي :تمام حضرتك تقدر تجيب شهادات الوفاه واستلم ورثك عالطول 
شمس :اكيد طبعا 
المحامي :مالك يا استاذ عصام 
عصام :ابدا مافيش 
المحامي :تمام جدا جهزوا الورق وكلموني 
عصام :اكيد وروح عصام وهو ساكت مش بينطق 
شمس :مالك 
عصام :لا مش هعمل كده 
شمس :هو اي اللي لا 
عصام :هروح لامي واقول ليها علي كل حاجه 
شمس :شكلك اتجننت 
عصام :لا عقلت لو عملت كلامك ده انا ممكن اتحبس 
شمس :مش لو فضلنا في مصر اصلا 
عصام :مش فاهم 
شمس :احنا هنبيع كل شي وهنسافر برا 
عصام :لا مش هعمل كده 
شمس :هو بمزاجك يا عصام 
عصام :ايوه بمزاجي اي انتي خلتني انسان تاني في اي عمري ما كنت كده حرام عليكي منك لله خسرتيني امي واخويا منك لله 
شمس :لا انا مش مصدقه انت عصام اللي انا حبيته 
عصام :ايوه انا بس بحب امي اكتر من اي حاجه وعالشانك خسرت امي عايزني كمان أموتها بالحياه غوري يا شيخه انتي طالق 
شمس :بعد ما خليتك بني ادم تطلقني يا عره 
عصام :امشي اطلعي برا 
شمس :اطلع انت برا الشقه دي بتاعتي 
عصام :مش عايزها اشبعي بيها
شمس :والله لاوريك يا عصام وراح عصام عند حسين 
كوثر :عصام تعالي 
حسين :خير مالك فيك اي 
عصام :انا طلقت شمس
حسين :طيب تعالي بس ادخل 
عصام :امي فين 
كوثر : نائمه دقيقه واحده وصحيها 
عصام :لا انا عايز حسين 
حسين :تعالي يا اخويا مالك بس 
عصام :خالك احمد مات 
حسين :لا اله الا الله
عصام : واحنا لينا ورث كبير لأن عمك متجوزش 
حسين:وانت عرفت منين الكلام ده 
عصام :موضوع كبير المهم الشيطانه اللي اسمها شمس خليتني روحت للمحامي وقولت ليه أن امك ماتت وانت كمان .
كوثر :بعد الشر 
عصام : انا غلطان يا اخويا والله حقك عليا انا طلقتها  وخلاص وخلصت من شرها
كوثر :مستحيل تكون انسانه 
عصام:ارجوك عايزك تحل الموضوع معايا من غير ما امك تعرف 
حسين :اعمل اي يعني 
عصام :نروح للمحامي ونقول ليه علي كل حاجه 
حسين :ادخل نام بس وبكره ربنا يحلها 
عصام :سامحني يا حسين 
حسين :انا مسامحك المهم امك 
كوثر :ماما طيبه والله 
عصام :انا عايز انام جمب امي 
كوثر :يا حبيبي الشقه شقتك ودخل فعلا ونام في حضن أمه كأنه عيل صغير 
الام :عصام في اي 
عصام :عايز انام في حضنك يا امي 
الام :تعالي يا حبيبي تعالي ونامت والصلح قاموا يرحوا للمحامي 
حسين :ازي حضرتك 
المحامي :ازيك يا استاذ حسين 
عصام :هو حضرتك تعرفه 
المحامي :انت نجيت نفسك من الحبس بالحركه دي بس قولي كنت هتجيب ليا شهادات وفاه ازاي
عصام :افهم بس اي الحوار
المحامي : تخيل يشاء السميع العليم ان انت تمشي من هنا واخوك حسين نفس الراجل اللي وصل ليا  وصلوا لي برده
وطبعا انا انصدمت  لما شفته قدامي 
                  #فلاش باك 
حسين :مساء الخير انا حسين ابن الحاجه بدور على
المحامي :مين 
حسين :حضرتك كنت سايب لينا خبر أن حد يتواصل مع حضرتك 
المحامي :ممكن اشوف البطاقه 
حسين :اتفضل 
المحامي :لا اله الا الله 
حسين :فيه اي .
المحامي : هو حضرتك لك اخ اسمه عصام
حسين :ايوه بس انا بس جايه فاهم كل حاجه و باذن الله هيجي لحضرتك معي المره الجايه
المحامي : ليه هو انت حضرتك ناوي تدي له من الورث
حسين :حضرتك انا مدى ادي له ليه ربنا يخلي امي هي حره في مالها
المحامي:هي مامت حضرتك عايشه 
حسين :الحمد لله 
المحامي :في حد كده ممكن حد يموت أمه وأخو علشان الفلوس
حسين :حضرتك بتقول اي 
المحامي :اخوك جالي وللاسف قال ان انت ومامتك توفيتم في حادثه 
حسين :اي بتقول اي 
المحامي  :والله زيما بقولك كده 
حسين : معقول الفلوس عمت عينيه كده
المحامي :ده هيروح في داهيه 
حسين :ارجوك بلاش تاخد أجراء من غير ما ترجع ليا 
المحامي :ازاي بس 
حسين :ارجوك ياريت ومشي وراح قال لامه 
الام :معقول يعمل كده علشان الفلوس 
كوثر :, منها لله الشيطانه شمس 
حسين :والله لحبسه هو وهي 
كوثر :لا ارجوك 
الام :ابني مش هيعمل كده 
حسين :عصام اتغير 
الام :بكره تشوف 
حسين : ياريت ودخلت نامت وجه عصام 
                  #رجوع 
عصام :انا ندمان والله 
المحامي :نجيت نفسك 
عصام :ياريت امي تسامحني 
حسين :امك مسماحاك  خدوا والورث وعمل عصام وحسين مشروع خاص بيهم هما وعدا 6شهور 
وكانت كوثر قاعده في البيت والتليفون رن 
كوثر :الو ايوه ازيك يا واد يا شريف
شريف :عرفتني عالطول كده 
كوثر. طبعا فينك يا واد جيت امتي من السفر 
شريف :من شهرين 
كوثر :اخس عليك وربنا زعلانه منك 
شريف :منا جاي انا ومراتي نتغدا عندك 
كوثر :مراتك يخربيت فقرك انت اتجوزت في الامارات يا واد 
شريف :لا من هنا بس معلش معملناش فرح عالعموم لما اجي هقولك 
كوثر :مستنياك والكل كان قاعد مستني شريف 
عصام :شكله هو اللي بيرن الجرس الواد ده وحشني اوي 
كوثر :والله وانا كمان وفتح الباب كانت شمس 
عصام :اي اللي جابك هنا
شمس :معلش شريف بيركن العربيه قولت اطلع انا 
كوثر : وانتي مالك ومال شريف 
شمس :اه نسيت اقولك اخوكي شريف بقي جوزي 
يتبع 
لو البوست ده جاب 500لايك ة30شير نزل جزء تاني بليل

تعليقات

التنقل السريع