القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

 رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

روايه ظابط ب رتبه حرامي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول

رواية ظابط ب رتبه حرامي الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول 

رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول
ظابط ب رتبه حرامي 

انا ياسر بشتغل شغل حر وفي القصه 

هتعرفوا اي هو شغلي بالظبط ووقعت في مشاكل بسببه ازاي في يوم كنت رايح شغلي 

واول لما دخلت الشقه ويدوب دخلت اوضه النوم 

سمعت صوت برا 


محمد 

بقولك اي يا ناديه خلي يومك يعدي علي خير 

انا بقولك اهو مش كافيه مشتنيني من عند 

امي من غير ما اكل 


ناديه 

هو انت ليك نفس تاكل يا راجل انت بعد 

اللي حصل ده والله معندكش دم صحيح 

شوفت اختك كانت عامله تبص ليا وتعمل 

اي وفرحانه اوي بالدهب اللي جوزها جايبه 

ليها 


محمد 

هو انتي تخلصي من امي تدخلي في اختي 

ما تتهدي يا وليه شويه بقي حرام 

عليكي عالطول منكده عليا كده 


ناديه 

اه ياني بعد ما سبت اهلي وجيت اقعد معاك 

هنا في اخر الدنيا جاي تكلمني كده 


محمد 

بس طلما مش عجبك العيشه معايا نبقي نطلق 

بقي وكل واحد يروح لحاله 


ناديه 

هو انت بتهددني طلق يا اخويا خليك جدع 

وطلق 


محمد 

كده طيب روحي وانتي ، وقبل ما يقولها 

خرجت جري وقولت 


ياسر 

فيه اي يا محمد طول بالك شويه انت مش 

عارف انهم ناقصين عقل برضه خليك انت 

الكبير 


ناديه 

أنت مين يا اخويا وكنت بتعمل اي في اوضه 

نومي 


ياسر 

وده وقته كل اللي همك تعرفي انا مين 

وسايبه جوزك اللي كان هيرمي عليكي يمين 

الطلاق دلوقتي


محمد

قولها الست هانم بتسيب المهم وتمسك 

في الحاجات التافهه علشان تعرف يا راجل اللي 

انا متحمله 


ياسر 

بس هي ليها حق برضه امك صعبه اوي يا راجل 

واختك كمان 


ناديه 

قولوا يا اخويا الوليه عامله سمك علشان 

ملكش منه شوفت الوليه بتعمل اي 


ياسر

خليكي انتي العاقله برضه بوصي أنا 

فتحت التلاجه لقيت فيها مكرونه بالبشاميل 

روحي سخني وكلي انتي وجوزك يلا امشي 

انا بقي ، وبعدها خرجت 


محمد 

مين ده وكان بيعمل اي فيه اوضه نومنا 


ناديه 

والنبي ما اعرف يا اخويا لما ادخل اطمن 

علي صنيه المكرونه لاحسن يكون الراجل 

ده خلصها , وانا روحت البيت 


وطبعا اكيد 

كلكم عرفتوا أنا بشتغل اي حرامي 

بس والله غصب عني أنا بدور علي شغل كتير 

وللاسف مش لاقي ويدوب لسه داخل 

اوضتي اللي فوق السطوح علشان انام الباب خبط وفتحت 


ياسر 

نعمات طالعه عايزه اي ، وبعدها دخلت 

نعمات بنت لابسه نظاره قرع كوبيا وقالت ليه 


نعمات 

الله كده برضه يا سي ياسي بقي أنا جايه 

اطمن عليك تقولي كده وعامله كمان الاكل 

اللي انت بتحبوا


ياسر 

انا شبعت ومش عايز اكل يلا بقي انزلي عايز 

انام ومينفعش جوز امك يشوفك عندي هنا 


نعمات 

الله دي مكيونه بالنجيسكوا اللي انت بتحبها 

ده طول النهار وافقه في المطبخ علشان اعملها 

ليك


ياسر 

ماشي شكرا يا ستي انزلي بقي مش عايز 

مشاكل ، وبعدها نزلت وشويه والباب خبط 

انا عارف ان مش هعرف انام انهارده وقام 

فتح عايزه اي يا نعمات اي ده محمود تعالي 


محمود 

فينك يا صاحبي جيت كذه مره علشان اخبط 

عليك مش لقيتك 


ياسر 

مانت عارف شغلي بيكون بليل انت عارف 

شغل المستشفي 


محمود 

الله يكون في عونك اي ده نجرسكوا ده انا 

نفسي فيها اوي 


ياسر 

خدها كلها أنا مش عايزها خالص يلا بقي سبني 

عايز انام ، وبعدها خرج وانا قولت لا مش هينفع 

اقعد لازم انزل اشوف حاجه كده وبعدها نزلت 

وكان في شقه عارف ان الشقه دي مقفوله 

وروحت ولسه يدوب ب اقيد النور لقيت 

ست كبيره 


الست 

انت جيت يا ابراهيم كويس يا بني هات الدوا

من علي الكرسي برا لاحسن مش قادره 

اقوم 


ياسر 

لا بقي هو فيه اي انهارده كل شقه أصحابها 

يجوا فيها كده حاضر يا امي هجيبه ، وبعدها 

خرجت وكان الدوا خلص ودخلت ليها 


ياسر 

دي اللعبه فاضيه يا امي فين الدوا 


الست 

اي ده هو خلص ينهار ابيض 

ده لسه بدري علي المعاش هتصرف ازاى دلوقتي بس 


ياسر

اهدي بس يا امي وانا هنزل اجيبه ليكي ، وبعدها 

نزلت وجبت الدوا وكانت آخر فلوس معايا ودخلت الشقه وقولت الحرامي الحنين 

رزق مش عارف انا فيه اي انهارده وبعدها دخلت 


الست 

كتر خيرك يا بني عارف انا هدعيلك 

في كل صلاه ربنا يصلح ليك حالك 


ياسر

ربنا يخليكي الا انتي اي اللي رجعك انهارده

يا حاجه اصل الشقه كانت عالطول مقفوله 


الست 

امك المعفنه اتخانقت معايا الا فين النظاره 

احسن إنا مش شيفاك 


ياسر 

لا انتي حلوه كده خليكي زي ما انتي امي 

بقي اتخانقت معاكي ليه الوليه دي 


الست 

ال بتقول ان سرقت منها الشاي والسكر 

ليه هو أنا حراميه ربنا يقطع ايد الحرميه كلهم 


ياسر 

ليه كده يا امي ما انا لسه مديكي

 الدواء بيدي دي اخرتها عالعموم أنا قايم امشي 


الست

استني يا واد علشان انت طلعت جدع 

مش زي امك روح افتح الدولاب ده وهاتلي البوك وتعال


ياسر

اوعي تقولي ان في الاخر هيطلع معاكي فلوس


الست 

روح بس وبلاش تطقع بنصيبك ، وفعلا روحت 

والغربيه أن لقيت الدولاب كله مليان دهب 

واخد البوك وروحت


ياسر 

امسكي يا امي البوك اهو 


الست 

خد يا واد الخاتم ده ادي لخطيبتك واقولها 

اوعي تقلعه من أيدها خالص هيكون وشه 

حلو عليكم اوي 


ياسر 

خاتم بقولك اي شوفلي 10جنيه اروح بيها

احسن 


الست 

اقوم امشي من هنا طماع زي امك ، وقومت 

مشيت بس مش عارف ليه حسيت أن مش عايز 

اسرق تاني بعد اللي حصل ده ضحكه الست كانت بجد مفرحاني اوي وروحت بيتي مشي 

وعدا يومين ونزلت وكانت في فيلا كنت حاطط 

عيني عليها و اول لما دخلتها لقيت بنت 

حلوه اوي بتقولي 


ميرا

اي ده انت مين وبتعمل اي هنا بالظبط 



ياسر 

لا بقي مش معقول اكيد مش صدفه اللي 

بيحصل فيا ده 


ميرا

ما ترد عليا انت هنا بتعمل اي بالظبط 


ياسر

انا ظابط وعرفت أن فيه حرامي ناوي 

يسرف الفيلا دي انهارده قولت 

لازم ادخل أمن القمر 


ميرا 

انت بتقول اي وازاي يعني أنا لازم ابلغ البوليس 


ياسر 

اصبري بس بلاش تكوني كده اهدي شويه 

والله انا جاي علشان اكون جنبك وبعدها لقيت 

باب الاوضه افتح بس الغريبه أن لقيت البت 

بتزقني جمب الدولاب علشان محدش يشوفني 

ودخل فوزي ابن خالها 


فوزي 

بقولك اي أنا كلمت امك وقولتها هتجوزك يعني 

هتجوزك بمزاجك غصب عنك هيحصل انتي 

فاهمه ولا لا والفرح هيكون الخميس الجاي


ميرا 

وانا قولتلك لا يا فوزي بقى لا يمكن يحصل اللي انت بتفكر فيه ده ابدا انا محبكش يا اخي


فوزى 

هو احنا عندنا حب وكلام الفارغ ده كلامي خالص وهتجوزك يعني هتجوزك وبعدها خرج وانا جيت 

جنبها وقولت 


ياسر 

اكيد الكرنبه ده اللي جلنا البلاغ عنه ده يقربلك ايه ده


ميرا 

هو انت بجد ضابط ولا بتضحك عليا بجد انا محتاجه حد يقف جنبي 

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا 

الفصل الثاني 



تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع