القائمة الرئيسية

الصفحات

اخويا وجوزي الفصل الثالث بقلم هويدا زغلول


 اخويا وزوجي 

الفصل الثالث 

بقلم هويدا زغلول

مروه /يا امنيه هو انتي شايفه الكلام ده


وقته ارجوكي مينفعش كلامك ده


فاطمه /صح يا امنيه سيبي باسم يفكر فيها 


وبعدين يرد علينا والله يا اخويا موضوع الفلوس 


ملوش دعوه ب أننا عايزينك تبيع البيت 


باسم /عالفكره انا لو رافض أن البيت يتباع 


انتو ايوه انتو انا شقتي موجوده والحمد لله 


فاكره يا فاطمه لما حصل مشكله بينك وبين 


جوزك وكنتي عامله ترني علينا وانا كنت مسافر 


لولا بيت بابا كنتي هتروحي فين 


امنيه /والله هي هتاخد نصبها وهي حره 


ممكن تجيب ليها شقه صغيره ملك بتعتها


وتكون ملكها هي 


باسم /وانتو لو مسكتوا فلوس في ايدكم 


هتعرفوا تشيلوا حاجه انا مش محتاج مساعده 


من حد ومش هبيع بيوت 


فاطمه /قولنا ليك الفلوس ملهاش علاقه 


بالموضوع ده يلا يا امنيه 


مروه /ياجماعه مينفعش كده ابعدوا طيب شويه 


امنيه /لا شكرا وعايزكي معلش برا دقيقه 


مروه حاضر ماشي وخرجت معاهم 


فاطمه /بلاش رشا تعرف اننا اتكلمنا مع باسم 


في حوار البيت ده 


امنيه /اه انتي عارفه انها عامله فيها عاقله 


فاطمه /قصدك انها عاقله فعلا ومش هتسكت 


لو عرفت اننا هنتكلم دلوقتي معاه 


مروه /متخافوش انا مش هتكلم معاها 


امنيه /يلا سلام ونزلوا 


فاطمه /كنتي غبيه لما اتكلمتي دلوقتي 


امنيه /اللي حصل بقي خالص 


فاطمه /تفتكري مروه ممكن تتكلم 


امنيه /لا هتخاف علي 5000جنيه 


فاطمه عندك حق المهم هتروحي فين 


امنيه هروح بيت بابا مانا قولتك ان 


متخانقه مع جوزى 


فاطمه /لا طبعا هتقعدي لوحدك تعالي 


اقعدي معايا اليومين دول


امنيه /علشان جوزك يابنتي 


فاطمه /انتي مالك وماله قولتك تعالي يلا


وفي بيت رشا روحت البيت 


احمد /انتي جيتي يا حبيبتي


رشا /انا اسفه والله هعملك الاكل حلا


احمد /تعالي بس اخوكي عامل اي


رشا /ربنا يكمل شفاه علي خير يارب


احمد /أنا كلمت دكتور صاحبي وهيجيب 


ليه الأطراف اللي قولتك عليها 


رشا /والله ما عارفه اشكرك ازاي يا حبيبي 


احمد /هو باسم ده اخوكي انتي بس ولا اي 


رشا /بجد والله انا عارفه انك اطيب انسان 


في الدنيا هعملك الاكل عالطول 


احمد /انا عملت الاكل ادخلي خدي شاور 


وغيري هدومك وانا هجهز الاكل والعيال 


كلت ونامت الحمد لله


رشا /اطيب انسان في الدنيا والله 

.

احمد /والله يا رشا انا هحاول اعمل جهدي 


علشان باسم ربنا يكمل شفاه علي خير يارب


رشا /اللهم امين يارب وكنت عايزه اقولوا 


أنا عملت اي بس قولت مش وقته وبعدين 

.

شكله لو عرف مش هيقول لا ده عايز يساعد 


اخويا اهو 


وبعدين كلت وبعدين تلفونها رن 


رشا /الو ايوه يا جاسر 


جاسر /امنيه مجتش لحد دلوقتي 


رشا /هتكون راحت فين يعني 


جاسر /انا قولت اكيد هي عندك 


رشا /لا والله مجتش هشوفها عند فاطمه 


حاضر وهكلمك 


جاسر /معلش تعبك معايا 


رشا /والله ما انت اللي تعبني دول اخواتي 


احمد /خير يا حبيبتي فيه اي 


رشا امنيه اتخانقت مع جوزها 


احمد /بجد امنيه اختك دي صعبه اوي 


ومش عارفه جوزها مستحملها ازاي 


رشا /والله امنيه طيبه اوي بس مشكله 


الخلفه دي اللي ماثره عليها 


احمد /انا عرضت عليها كذه مره انها تيجي 


ونشوف موضوع الحقن المجهري بس هي 


اللي رفضا 


رشا /هي برضه مش عايزه تحرج جوزها مش 


شايف هي منعاه اي.حد أنه يشوف التحاليل 


احمد /اي ده رايحه فين 


رشا /انا هروح عند فاطمه 


احمد /لا بقي كده كتير يا فاطمه 


فاطمه /اي مالك فيك اي 


احمد /انا نفسي اقعد مع مراتي شويه 


وعامل اشيل معاكي بس برضه 


انتي مافيش فايده اخواتك اهم من جوزك 


وعيالك صح 


رشا /وطي صوتك يا احمد مينفعش كده 


احمد /برحتك بقي انا نازل 


رشا رايح فين يا احمد والله العظيم انا مش 


هتاخر انت عارف ان انا الكبيره وانت شايف 


باسم عامل ازاي مين هيشيل مشاكل 


اخواتي غيري المفروض تقدر موقفي 


احمد /مانا هقدر فعلا سلام ونزل 


رشا /اعمل اي يا ربي بس ربنا يسامحكم 


يا اخواتي علي اللي بتعمله فيا ده 


وراحت بيت فاطمه 


فاطمه /اي ده رشا تعالي 


رشا /ادخلي قدامي فين الهانم التانيه 


فاطمه /اي مالك باسم قالك اي 


رشا /باسم مين يا عاقله يا كبيره هي 


تسيب بيت جوزها وانتي تقولي ليها تعالي عندي 


ولا مقلتش ليكي أن فيه مشكله بينها 


وبين جوزها هي فين 


فاطمه /وطي صوتك العيال نايمه 


رشا /خايفه علي عيالك امال انا اعمل اي 


اللي عالطول سايبه عيالي علشانكم وسايبه


بيتي وجوزي وعامله مشاكل لنفسي انما 


كده كتير والله اللي بيحصل ده


امنيه خرجت من الاوضه 


امنيه /مالك فيكي اي


رشا اي البرود ده انتي سبتي بيتك ليه 


امنيه حاجه متخصكيش مفهوم وخليكي في حالك 

رشا /بقولك اي انتي عارفه وانا عارفه أن 


مشكله الخلفه منك انتي وانا مش راضيه 


اقول لجوزك عالحقيقه فخليني سكاته 


احسن ومتجيش علي جوزك اكتر من كده الا


والله انا اللي هروح اقول ليه أنه بيخلف 


والعيب منك انتي 


فاطمه /وربنا انا ما فاهمه حاجه العيب عند 


امنيه ازاي 


يتبع  

تعليقات

التنقل السريع