روايه عشقت سجينتي
الفصل السادس
بقلم هويدا زغلول
مني بس أنا مش عايزه اطلق
عماد /روحي يا مني ارجعي لأهلك بجد
انا غلط أن اتجوزتك بالطريقه دي والجواز ده
مينفعش اصلا انتي طالق
مني /ليه هو كل حاجه بمزاجك انت عايز تتجوزني
وقت ما كنت مش عايزه ودلوقتي لما
عايزه افضل جمبك عايز تطلقني انت اناني
ياعماد عالفكره ومشيت روحت البيت
الام /حبيبتي معقول عماد قالك تيجي تشوفني
مني /طلقني
الام نهار اسود وطي صوتك متقوليش
لابوكي كده دلوقتي
الاب /وأبوها عرف احسن برضه انك اطلقتي
مني /وهرجع ليه تاني انا سبته بس علشان
هو محتاج يقعد لوحده مش اكتر
الاب /ادخلي جوا يابت عملك عماد انك تردي
عليا جوا كتك الاقرف
وراحت الام عند عماد
عماد /عملتلك اللي قولتك عليه
الام /مكنتش عايزه كده انا اتعملت بحترام
من يوم ما دخلت بيتنا انا شوفت عذاب
في حياتي مش شوفته قبل كده
كان نفسي ربنا يكرمني ب ولد علشان خاطر
يقف ليا يحبيني يخاف
عليا حرام عليك احنا كنا راضين بحياتنا هقولك
حكايه يابني وياريت تفهمها
زمان كان في راجل غني اوي عندو
خدم كتير في يوم كان مخنوق خرج
لوحدو من غير خدم ولا اي حد وشاف
راجل قاعد بلبس خفيف جدا راح اتكلم معاه
انت قاعد كده ازاي قال عادي اتعود علي كده
قالو انا هطلع القصر وابعتلك لبس تعالي اقعد
هنا ودخل القصر وكان في مشكله نسي الراجل
وعقد يحل المشكله بعدين افتكر الراجل
خرج جري بلبس ليه لقاه ميت اتكلم مع حارس
من الحارس بتوعه وقالو الراجل ده مات ازاي
قالو يعني كان فرحان جدا انك هتجيب لبس
ليه الراجل ده سعادتك كان كل يوم بيقعد
هنا وبرضه بلبسه الخفيف بس
هو اتعود علي اللبس ده انت عشمته أن
هو هيلبس حاجه تدفي فضل يعني
مستني ومحصلش مات لو حضرتك
مش كنت قولت ليه لان حضرتك عارف ان
مشغلك كتير كنت جبت ليه الهدوم
عماد /طيب انا وعدتك انك هطلق بنتك
وفعلا عملت كده
الام /لا وعدتني أن محدش هيهين كرامتي
تاني انت بجد كنت اخر امل ليا أن حياتي
تكون كويسه
عماد بس هو طلقك ملوش حكم عليكي
الام /لسه حكم علي عياله واكيد اكيد هيجوزهم
انا قولت الكلمتين اللي كنت عايزه اقولهم السلام عليكم
وفي بيت محمود
ثريا /عامله اي دلوقتي
مني /كويسه مالي فيا اي
ثريا /انا عايزه اتكلم معاكي شويه بس من غير
زعب لوسمحت
مني قولي
ثريا /انتي غبيه يا مني ازاي توافقي
تطلقي انتي عارفه هو عمل اي علشانا
مني /قولتك هو اللي صمم وبعدين بطلي انانيه بقي هو انتي
مش بتفكري غير في نفسك وبس
ثريا في نفسي علشان عايزكي تعيشي عيشه كويسه
مع انسان بيحبك وهيعاملك كويس
مني /بيحبني فين هو يعرفني اصلا هو حب يمتلك حاجه
مش اكتر ضميره صحي
ثريا /انتي حره يا مني انا خارجه وخرجت
مني /انا فعلا حبيته حبيت طيبه قلبه حبيت كل حاجه فيه
بس مكنش ينفع بعد ما يقولي امشي انا مش عايزك أن اقعد
الاب /اسمعي انا مش ناوي اصرف تاني وبطلاقك ده
مافيش فلوس اكيد عماد هيبعتها شهور العده تخلص
وهجوزك اه واختك كمان فرحها الاسبوع الجاي بنات غم
الام /والله والكلام اللي عماد قالو
الاب /ملوش كلام خالص بنتك وطلقها ملوش حاجه عندنا خالص
عماد /لا ليا طبعا
الام عماد خير يابني
عماد /انا غلطان في حقك يا مني والله
وعايز ارجعك
محمود /ده اسمه اي بقي هو انت ناسي
ان ليها اب مينفعش اللي انت بتعمله ده
عماد /انت كل اللي يهمك الفلوس وبعدين
انا هسيب ليك البيت
علشان تقدر تتجوز فيه انا هاخد مني واختها
.
وامها عندي في الفيلا وهرجع مني
محمود /بس هي مش عايزه ترجع ليك
عماد نسالها ونعرف هي عايزه اي مني
عايزني ولا لا
وثريا واقفه وراها وعامله تقولها اه اه
مني اللي تشوفه يا عماد
الاب وده اسمه اي بقي ياناس ياعالم
تعالو شوفوا علشان ربنا مدي شويه
صحه جاي يفتري علينا اتجوز بنتي وهي هربت
وجاي عايز ياخدها غصب عني
انا راجل عجوز مقدرش عليه والبلد كلها
كانت بتخاف منه بس في الوقت ده
الكل حط ايدو في ايد بعض ودخلوا
كلهم وضربوا عماد 😭😭😭😭
تعليقات
إرسال تعليق