ابن أمه
الفصل الأخير
بقلم هويدا زغلول
عماد اتصل بالرقم كان مقفول واتصل علي امل
امل :والله كنت لسه هتصل بيك
عماد :خير في اي
امل :محمد وأسامه كانو في المستشفي مع أمه
عماد:اه وبعدين
امل :مافيش فضل يتكلم كلام ملوش لازمه
بس انا وقفته عند حده
عماد : انا جايلك انتي فين
امل:في البيت بس مال صوتك
عماد :لما اجي
سهير :مالك فيكي اي
امل :مش عارفه عماد مالو
سهير :اهدي بس وهدي الدنيا كده
امل :ماشي وجه عماد
سهير :اتفضل يا عماد تعالي
عماد :امال امل فين
سهير :جوا تعالي ودخل
امل:مالك يا عماد فيه اي
عماد طلع الفون ورا الرساله ل امل
امل :اكيد هو والله اللي عمل كده
عماد :عملها ازاي مش فاهم وهو واقف جمبك
اهو
امل :مراته مهي كانت موجوده
عماد :وهي هتجيب رقمي منين برضه
امل :اظن موبيل جوزها مش بعيد عليها يعني
عماد :انا هحل الموضوع
امل :ازاي طيب انا مش عايزه مشاكل
عماد :هو مش عايز بنته ياخدها
امل /يعني اي يا عماد
عماد /يعني محمد ياخد بنته علشان
اعرف اعيش طول ما هي معانا هيفضل كل شويه
يتحجج بيها انو عايز يشوفها وانا مش هكون مبسوط
كده قولتي اي
امل /اممممم انت عايزني ارمي بنتي صح
عماد /هو معني أن ابوها ياخدها يبقي بترميها
امل /انا مش هسيب بنتي
عماد /بس عادي انك تسبيني
امل /مقولتش أنه عادي بس أنا كده ميته وكده ميته
بس اموت وبنتي في حضني احسن
عماد /ده اخر كلام عندك
امل مش هطلع بنتي زي تتعب نفسيا وانت صح أنا مش
هينفع اتجوزك لو سمحت انساني
عماد /انا بو خرجت من هنا مش هرجع تاني
امل يكون احسن برضه ومشي عماد وقفل الباب
سهير /طيب ليه
امل /مش فاهمه
سهير /طلما بتحبي ليه عملتي كده
امل /بحب بنتي اكتر والله من نفسي حتي
سهير /سبيها معايا انا نفسي اكون ام خليني اربيها
وكل يوم تعالي شوفيها
امل /مشكله عماد مش كده مشكله عماد محمد اقسم بالله
انا نفسي اقلته واخلص منه
سهير /رايحه فين طيب
امل سبيني والنبي وخرجت امل وراحت عند محمد
محمد /امل تعالي كنت عارف انك جايه علشان كده مشيت
محمد ادخلي وافقه ليه كده اي اللي معاكي ده
امل :انت لازم تموت انت وأهلك عذاب بالنسبه
ليا حرام عليكم انا حبيتك من قلبي بس انت اللي
ظلمتني والله كنت خدامه تحت رجلك انت وامك
بس انتو مش قدرتوا ده
محمد :طيب سيبي السكينه طيب
امل :بنتي انا واثقه دلوقتي مين هيربيها بدون
مشاكل انا موتك واموت نفسي لان خلاص
مبقتش عايزه من الدنيا حاجه كل حاجه راحت
مني امي وابويا وعماد الحاجه الوحيده اللي
مش ندمت عليها لما راحت هو انت يا محمد
لان انت الوحيد الحاجه اللي كنت بتمنها تروح
مني بسبب ضعفك ويوم ما فكرت تكون
قوي بقيت قوي عليا انا
محمد :طيب سيبي السكينه وتعالي نتكلم
امل :مبقاش في وقت للكلام خالص
ودخل عماد
امل :عماد انت اي اللي جابك هنا
عماد :بتعملي اي يا مجنونه انا عربيتي كانت
عطلانه ونزلت سهير وراكي وشافتني قالتلي
اشوفك رايحه فين سيبي السكينه
امل:لا مش قبل ما اخلص من العذاب اللي انا
فيه انا مش عايزه اعيش بس قبل ما اموت
لازم اخد روحك يا محمد
محمد :بنتك عايزكي امشي يا امل وانا اوعدك
مش هاجي جمبك تاني
عماد :وانا جمبك والله ومش هسيبك هاتي
السكينه دي ارجوكي وفضلت تعيط ب انهيار
وعماد خدها في حضنه
سلوي:الله الله هو فيه اي بالظبط
محمد :انتي اي اللي جابك مش قولتي
رايحه لامك يومين
سلوي :عايزه اعرف دي هنا ليه وبتعمل اي
في بيتي مش كفايه كنتي عامله تتحايلي
عليه أنه يرجعك في المستشفي وهو
قالك انا بحب مراتي
محمد :اخرسي قطع لسانك
سلوي :انت بتشتمني ياعره الرجاله
محمد :انتي طالق يا سلوي
سلوي :نهارك اسود والله لوديك في داهيه
ونزلت
محمد :من انهارده امشي يا امل
عماد :حقك عليا انا اسف والله يلا بينا
وراح محمد لامه وأخو
اسامه :نعم عايز اي تاني
محمد :عايز امي في كلمه
اسامه :بينا وبينك المحكمه
محمد :هتفهم كل حاجه لما ادخل ودخل
أمه كانت عامله تعيط
محمد :باس أيدها حقك عليا يا امي
الام :نعم بتقول اي
محمد :انا غلط زي مانتي غلطتي ارجوكي
سامحني
اسامه :هو انت طبيعي يابني
محمد:ايوه حتي لو كانت امي غلط مكنش ينفع
اعمل كده ارجوكي ارجعي بيتك وانت كمان
يا اسامه ارجع بيتك يا اخويا
اسامه :هو اي اللي حصل
محمد :فوقت لنفسي الحمد لله بس أنا
هبيع شقتي وأسكن معاكي في نفس
الشقه علشان انا طلقت سلوي واكيد هتطلب
الفلوس المؤخر ووصل الامانه
الام :لا يا حبيبي انا معايا فلوس ونسد ليها
اسامه :المهم الجوازه الجايه تكون بعقل وتفكير
محمد :انا خلاص مش عايز اتجوز تاني وفعلا
سد ل سلوي فلوسها
الام :عايزه اطلب منك طلب
محمد :خير يا امي
الام :غير اسم بنتك يابني
محمد :والله ده اللي كان في دماغي وكلم عماد
فعلا واتواصل معاه وغير اسم فتحيه ل ملك
واتجوزت امل من عماد وكانت اسعد واحده
في الدنيا وكانت ملك بتروح تشوف ابوها
كل خميس وجمعه وعماد مكنش مضايق
خالص واتغيرت الام واتعلمت درس ومحمد
بقي انسان ناجح جدا في شغله بس فكره الجواز
مبقتش في دماغه
تمت
تعليقات
إرسال تعليق