القائمة الرئيسية

الصفحات

جواز الصعيد الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول


 جواز الصعيد

الحلقه الثانيه 

بقلم هويدا زغلول

الام :مالك يابنتي 

حنان :ابدا مافيش 

عمر :كلمني بس يا ابوي 

الام :مالك فيك اي انت هتلاقي زي 

قمر فين حسب ونسب ومتربيه 

حنان :بعد اذنكم انا لازم اطلع اغير 

هدومي علشان امشي 

نعمان :مش هتباركي للعروسه 

حنان :انا اسفه لازم امشي 

نعمان :اللي يريحك 

عمر :مين قال إن عايز اتجوز قمر 

الام:امال عايز تتجوز مين الايكون 

عنيك علي بنت من بنات مصر 

عمر :ايوه انا بحب 

نعمان :وده من أمتي واحنا بنتجوز 

من غير العيله 

عمر :من كتر المشاكل انت شايف محمد 

عامل ازي يا ابوي عريس ومش فرحان 

نعمان :انا مفهمش الكلام الفراغ ده 

عمر :انا بحب حنان وعايز اتجوزها 

الام :وه وه وه حنان مين اللي فوق 

دي ازاي يا ولدي دي وحده جت معاك 

من اخر الدنيا علشان تحضر فرح 

متعرفش حد فيه 

نعمان :انا قولت خلاص فرحك علي 

قمر كمان شهرين 

عمر :وانا مش موافق اتجوز غير الانسانه 

اللي بحبها وهحس معاها بالارتياح 

نعمان :شكلي كنت غلطان لما خليتك 

تنزل مصر تشتغل هناك بس قادر أصلح 

الغلط ده يا ولد 

عمر :يعني اي يا ابوي انا بحب حنان 

الاب :يعني مافيش جواز برا العيله 

عمر :أنا مش بحب بنت عمي 

الاب :حب اي وكلام ماسخ اي احنا 

معندناش الكلام الفراغ ده 

عمر  :ولو قولت مش موافق 

الاب :مش بمزاجك انت عارف 

أن جدك لو الرفض جه من عندنا عمك 

هياخد كل الميراث وهيكون بموتك لو 

ده حصل مش مستعد اقعد من غير اطيان ولا ارض 

عمر :يهمك الاطيان ولا عيالك يكونوا 

مبسوطين 

نعمان :وانت عارف ان عيلتنا 

مش بتتجوز من برا وانا قولت خلاص 

الفرح الشهر الجاي كمان وقام من عالاكل 

الام :يا ولدي احنا عارفين مصلحتك 

عمر :مش هكون مرتاح يا امي 

الام :الارتياح يجي بعد الجواز 

لما تلاقي مرتك بتحبك وبتخاف عليك 

وكمان تشوف عيالك منها استهدي بالله 

كده وقوم حب علي يد ابوك 

وفي الأوضه حنان عامله تعيط والباب 

خبط مسحت دموعها 

حنان :ادخل 

بدريه :تحبي اساعدك في شئ 

حنان :شكرا انا خلاص قربت اخلص 

بدريه :وه انتي بتكبي 

حنان :,لا دي حاجه دخلت في عيني 

بدريه :عارفه انا مقدراكي وحاسه بيكي 

انا كنت بحب برضه 

حنان :معقول ازاي وانا عارفه انك مش 

بتخرجي من البيت 

بدريه :اقولك سر بس اوعي حد يعرف 

حنان :اكيد لا محدش يعرف 

بدريه :كنت بحب واحد بيشتغل مع ابوي 

عندنا هنا الخروج ممنوع وكان في يوم 

لازم أخرج والحاج وافق 

                  #فلاش باك 

الام :خليك انت مدلعه أكده 

الاب :خالص بقي هي طلبت مني 

وانا وافقت بس اعملي حسابك يا بدريه 

دي اخر مره تنزلي قنا 

بدريه :يخليك ليا يا ابوي 

الاب :رايحه فين بدر جاي معاكي 

الام :رايح معاها كيف 

الاب :بالعربيه لازم حد يوديها 

بدريه :تسلم يا ابوي وفعلا خدها 

لأنها كانت عايزه تفصل لابس 

في قنا وهو راح معاها وهي نازله من العربيه وقعت علي رجلها 

بدر :سلامتك يا ست هانم 

بدريه :رجلي وجعاني اوي 

بدر :تعالي اركبي العربيه 

بدريه :مش قادره اقف 

بدر :طيب تعالي اسندي عليا 

وراح بيها المستشفي 

الممرضه :ده شرخ بصيت 

بدريه :يا مصبتي السودا 

بدر :اهدي يا ست هانم 

بدريه :ابوي لو عرف مش هيحصل كويس 

بدر :طيب اهدي بس 

بدريه :امي وأبوي كانو رافضين 

خروجي 

بدر :طيب بطلي عايط طيب 

بدريه :انا خايفه بجد 

بدر:اهدي انا نازل وجاي ونزل بعدها 

طلع مخيط رأسه وايدو متجبسه 

بدريه :اي ده مالك 

بدر :العربيه عملت حادثه 

بدريه :انت روحت بيها فين 

بدر :انا اللي عملت أكده 

بدريه : ليه بس 

بدر علشان ولدك مش يكلمك انتي 

بدريه :عملت ده علشاني 

بدر : ايوه طبعا محبش اشوف 

الخوف في عنيكي يلا بينا 

روحت البيت 

الام :بنتي مالك 

بدر :الحمد لله جت سليمه 

نعمان :مالك فيك اي 

بدر :غصب عني عملت حادثه 

الام :ينهار بنتي مالك فيكي حاجه غير 

رجلك 

بدريه :لا يا امي الحمد لله 

نعمان :مش تخلي بالك 

بدر :غصب عني والله 

الام :الحمد لله احنا ولا لينا في 

الخروج ولا في حاجه 

نعمان :الحمد لله انها جت سليمه 

وبعدها بشهر كانت بدريه مركزه اوي 

مع بدر 

بدر :عامله اي دلوقتي 

بدريه :الحمد لله عمري ما هنسي ليك 

اللي حصل 

بدر: ولا أنا عمري هنسي اليوم ده 

بدريه :اكيد بتدعي عليا 

بدر :ينقطع لساني لو ذكرك بحاجه عفشه 

واول مره تحصل في عيله نعمان أن بنت 

من بناته تحب وحبت بدر وفي يوم اتصل بيها 

بدر :ايوه يا بدريه 

بدريه :اي ازاي تكلمني دلوقتي 

بدر :ابن خالك كان لسه هنا 

بدريه :طيب اي المشكله 

بدر :عايز يتجوزك 

بدريه :ينهار اسود 

بدر :انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك 

بدريه : وطي صوتك لحد يسمعك

بدر :اعمل اي بجد لو روحتي مني انا 

ممكن اموت 

بدريه :انا بجد خايفه عليك 

بدر :انا هكلم الحاج 

بدريه :,بلاش والنبي ليمشك من هنا 

بدر :امال اسيبك تروحي مني 

بدريه :مش عارفه 


                #رجوع 

حنان :مالك سكتي ليه 

بدريه :بعدها بيومين مات بدر 

حنان :نعم مات ازاي 

بدريه :معرفش لقوه الجثه جمب الترب 

حنان :ابوكي اللي عمل كده صح 

بدريه :لا لا هو معرفش اصلا 

حنان : واشمعنا دلوقتي 

بدريه :هقولك بس اصل كان .... والباب 

خبط 

بدريه :في أي يا اما 

الام :العروسه ماتت 😯😯😯😯

يتبع 

الحلقه الثالثه




تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع