القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه اغتصاب مدبر الفصل الخير بقلم هويدا زغلول

 روايه اغتصاب مدبر الفصل الاخير بقلم هويدا زغلول 

الخاتمه 
اغتصاب مدبر 
تاليف #القلم الذهبي

في احدي صالات الافراح .
 حفل زفاف هدير ومراد . حفل زفاف اشبه بحفل عيد ميلاد عدد الحضور يتعد علي الاصابع واغلب الكراسي فاضيه مع صوت موسيقي ايقاعه هادئ.  سميره ومنار قاعدين مع بعض في ركن بالصاله  وصلاح ورشدي واقفين بيعطوا التحيه للمعازمين  وفي زاويه تانيه قاعد فريد لوحده علي طاوله  . 
مراد وهدير قاعدين بالكوشه وكل واحد شارد بتفكير في عالمه.  الجو العام بالصاله هادي جدا وكانه تجمع عائلي.  
__ بعد مرور ساعه من الحفل ، فريد جاله اتصال مسك تليفونه وطلع بره الصاله عشان الصوت  .
فريد بيرد علي التليفون وفجاه شكله تغير ووضحت عليه التوتر والقلق وخلص المكالمه ومن غير ما يستاذن من ابنه او يبرر سبب خروجه  . خرج من الصاله يجري بالشارع واخد تاكسي ومشي

__ سميره ومنار ناحيه طربيزه فريد ولاحظوا  انه مش قاعد  وبتبص لصلاح وباشره يجي عندها.  صلاح مشي ناحيه سميره ووصل عندهم 

سميره // انت مش واخد بالك فريد جوز عايده مش قاعد ومكانه فاضي 
_ صلاح بيبص واستغرب عدم وجود فريد 
صلاح // غريبه فعلا مش قاعد راح فين دي . معقول يكون مشي .
صلاح مسك تليفونه بيتصل عليه مش بيرد. بص لسميره مستغرب عدم رد فريد علي التيلفون 
صلاح // غريبه كمان مش بيرد علي التليفون . يا تري حصل اي. 

__ صلاح سابهم وراح ناحيه رشدي .  رشدي ماسك تليفونه وبتكلم ومتوتر وشكله مخضوض. 

صلاح لما قرب مش رشدي لاحظ علامات التوتر علي رشدي هو وبيتكلم وواضح ان المكالمه كانت مع زينب.  خلص المكالمه وقبل ما يتكلم مع صلاح  قاطعه صلاح بالسؤال. 
صلاح // خير يا رشدي المكالمه شكلها مهمه.  

رشدي بتوتر//  معلش يا صلاح سامحني لازم امشي من هنا في مشكله بالعماره ولازم اكون هناك حالا 

صلاح بقلق// خير طيب قولي اي حصل 
رشدي // مش عارفه انا لازم امشي . هبقي اكلمك بالتليفون 

مشي بسرعه رشدي من قدام صلاح ولاحظت سميره رشدي بيمشي بسرعه من الصاله.  قامت من مكانها وراحت عند صلاح.  
سميره بتوتر واضح // هو اي اللي بيحصل يا صلاح انا حاسه بحاجه مش طبيعيه 
صلاح بخوف وقلق//  صدقيني وانا كمان .  انا رايح اكلم بتوع الصاله نخلص الزفه قلبي مش مطمن خالص 

صلاح راح ناحيه مراد وهدير  واتكلم معاك واتفاهم  وبعدها  اتكلم مع مسئول الحلفه بالصاله..  

بعد نص ساعه تم الزفاف وخرجت العروسه والمعازيم من الصاله وصلاح مع سميره ومنار  والكل خرج من الصاله.  

___________________  

وصل فريد مركز الشرطه  ودخل لمكتب الظابط  

__ انا فريد يا فندم حضرتك اتصلت عليا وانا جيت اهو زي ما طلبت مني . خير يا باشا 
ضابط الشرطه // اتفضل اقعد يا استاذ فريد وهتعرف كل حاجه. 
فريد بقلق // حاضر يا فندم 

__ ضابط الشرطه بيبص لفريد 
الضابط// انا عارف انت قلقان وعايز تعرف انت هنا ليه 
فريد //  طبعا يا فندم 
الضابط//  استاذ فريد  انا عارف انت كنت فين والموضوع منتهي بالنسبه لينا . بس اللي متعرفوش ان مدام عايده مراتك دلوقتي في مستشفي الامراض العقليه وكمان قتلت شاب اسمه احمد بعد ما فقدت عقلها  .

فريد انتفض من مكانه مفزوع. 
فريد // انت بتقول اي يا فندم 
الضابط// اللي بقولك عليه دي . اهدي شويه وهحكيلك اللي حصل. 
_ فريد قعد مكانه مش مصدق او لسه مش مستوعب اللي حصل . فجاه لقي نفسه قدام مرض جنون عايده وجريمة قتل. 

الضابط بيكمل كلامه..  

الضابط // للاسف من التحريات اللي عملناها ووقوفنا علي دوافع القتل وكمان المكالمات المسجله بين الطرفين . تبين ان في علاقه بين مدام عايده والمجني عليه احمد رشدي  والجريمه اللي كانوا متفقين عليها.  هيا اغتصاب هدير بنت اخوها صلاح . واللي متعرفوش ان المجني عليه هو احمد ابن رشدي بواب العماره وهو اللي نفذ عملية الاغتصاب 

فريد بيخبط راسه علي دماغه وبيفكر للحظه معه نفسه.. 
_ الله يخربيتك يا عايده شفتي قهرك وغلك وصلك لايه . اغتصاب كمان  . ربنا مرداش بظلم وهو نولتي جزاتك 

الضابط بصوت عالي // استاذ فريد انتا معايا 

فريد قطع شروده//  اااايوه يا فندم . طيب وانا دلوقتي متهم باي حاجه واللي بعيد .

الظابط بضحكه // لا متخفش انتي هتمشي بس بعد ما يوصل صلاح اخو عايده وكمان رشدي 

فريد بتعب وخوف// اللي تشوفه يا فندم تحت امرك 

___________________________ 

رشدي وصل المستشفي وجري علي Reception  ( الاستقبال )  رشدي بصوت عالي وجسمه بيترعش وقلقان. 
رشدي // لو سمحتي ابني احمد فين قولي بسرعه 
الموظفه //  الطابق التاني عمليات يا فندم 
__ رشدي بسرعه بيجري وبيزيح اي حد قدامه وصل عند غرفة العمليات زينب قاعده بالممر وحاطه ايديها علي راسها وبتولول وبتبكي بحرقه . شافها رشدي وصله الاحساس  احمد مات وقبل ما يتكلم شافته زينب وقفت من مكانها.  وعيونها مليانه دموع 

زينب // خلاص يا رشدي ابننا مات مات يارشدي . 

زينب بتخبط علي صدر رشدي اللي خلاص مش حاسس بحاجه او زهول الصدمه اعمته تمام افقدته الشعور باي حاجه   حواليه. اخدته الدوامه لشريط ذكريات كان فيها احمد وبيراجع كل مكان كان فيه ضحكته ابتسامته حتي زعله. مفيش مفر رحل احمد عن دنياهم واصبح ذكري للابد  .

قاطع شرود رشدي صوت ظابط الشرطه وكان معاه دكتور المستشفي..

الظابط //  انت رشدي والد احمد 

بصله رشدي وهز راسه بنعم بدون ما يتكلم  

الظابط // اتفضل معانا قسم الشرطه هنكمل التحقيق هناك  . وبعدها هتاخد تصريح الدفن . شد حيلك 

رشدي بص للظابط// طيب ممكن اعرف مين اللي عمل كدا في ابني . 
الظابط // في القسم هتعرف كل حاجه 

رشدي كلم زينب واخدها علي جنب وبعدها مشي مع ظابط الشرطه 

______________________

في شقه مراد  وصل العروسين  وكان معاهم صلاح وسميره ومنار ، صلاح سلم علي هدير عشان يمشي هو وسميره  . وقبل ما يخرج من شقه مراد رن تليفونه وكان المتصل فريد  

صلاح //  ايوه يا فريد انت فين قلقتني عليك يا راجل 

فريد // انا في قسم الشرطه . مصيبه يا صلاح 
صلاح بصوت عالي /  بتعمل اي بقسم الشرطه 

كلهم واقفين وسامعين المكالمه والكل في زهول 
فريد // عايده قتلت احمد ابن رشدي صاحبك وجالها جنان وهيا في المستشفي دلوقت 

صلاح بقلق ورعب // هيا عايده تعرف احمد ابن رشدي منين ! وازاي ! 

فريد // تعالي بسرعه وهتعرف  . مش قادر اتكلم 

صلاح واقف مزهول من اللي بيسمعه ومش مستوعب الكلام . وبسئل نفسه . هو في اي بالظبط!! 

__ صلاح بص لمراد//  مراد تعالي معايا  
وبص لسميره / خليكي هنا يا سميره مع هدير انتي ومنار  . مشوار لقسم الشرطه وهرجع افهمكم كل حاجه..  

__________________________

وصل رشدي قسم الشرطه وكان معاه عكسري ودخل عند ظابط التحقيقات واتفاجئ بوجود فريد . ومش عارف اي جاب فريد هنا . بص لظابط الشرطه 

رشدي //  تحت امرك يا فندم 
الظابط//  اتفضل استريح يا رشدي 
.. قعد رشدي ع الكرسي ومش مستوعب اللي بيحصل حواليه.  بعد وقت قليل وصل صلاح ومراد ودخلوا المكتب . وقف من مكانه فريد ورشدي  الكل قدام ظابط الشرطه مش مستوعبين اللي بيحصل وكلهم في اشد الحاجه انهم يعرفوا الموضوع بالكامل 

__ وقف ظابط الشرطه من مكانه واشار للكل بالجلوس .. 

الظابط// طبعا مستغربين انا مجمعك هنا ليه . انا هحكي كل حاجه بالتفصيل عشان تعرفوا الحكايه بالظبط.. 

بعد مرور ساعه . ظابط الشرطه اتكلم  معاهم وكل واحد عرف القصه كامله بكل التفاصيل. حالة زهول اصابت الجميع  محدش كان متوقع ان دي يحصل والكل بيبص علي الاخر وكانه كابوس او حلم عابر . ولكنها الحقيقه.  

انتهي ظابط الشرطه وبص لرشدي ومد ليه ورقه تصريح بالدفن 
الظابط// اتفضل يا رشدي دي تصريح بالدفن.  اما بخصوص الجاني تم تحويله لمستشفي الامراض العقليه وتقرير المستشفي اثبت انها مريضه عقليا كذلك بعض شهاده جيران المتهمه.  

رشدي قبل ما يطلع بره بص لصلاح في المقابل صلاح بص للناحيه التانيه  

خرج رشدي رايح علي المستشفي.  ومن بعده طلع صلاح وفريد ومعاهم مراد 

الكل مازال تحت تاثير الصدمه وحالة الزهول.  وتم حفظ القضيه بملفات الشرطه...... 

___________________

بعد مرور شهرين   ..... 

_ قرر رشدي ترك العماره ورجع الي بلده في الارياف واكتفي يكمل حياته هو ومراته زينب في بلده الاصل.. 
__ اما فريد الاخر باع شقة عايده وحب يتخلص من الماضي وكل ما فيه و اشتري شقه قريبه من شقة مراد ابنه عشان يطمن عليه من وقت لتاني.. 

______________ 

في شقة صلاح الموضوع اصبح اكثر راحه احسن من الاول بعد ما عايده  دخلت المستشفي وعرف الحكايه وانتهت.  صلاح قاعد مع سميره بيتكلموا عن مراد وهدير  صلاح بص لسميره 
صلاح //  اي يا سميره كلمتي هاجر النهارده 
سميره //  كلمتها امبارح. كويسه 
صلاح //  واخبار مراد لسه موضوع امه ماثر عليه 

سميره هزت راسها بنعم .
سميره //  مراد لغاية دلوقتي نفسيته تعبانه يدوبك بيتكلم مع هدير واغلب وقته قاعد سرحان.  والمفروض النهارده يروح شغله بعد الاجازه اللي كان واخدها  . لما كلمها تاني هسالها عليه 

صلاح بتعب//  الله يكون بعونه الموضوع مش سهل ابدا  . وياريت تتكلمي مع هدير وتحاولي تفهميها تقرب منه اكثر  وتحاول تخرجه من اللي هو فيه . عدو شهرين علي جوازهم ومعاملتهم مع بعض زي الاغراب 

سميره بتنهيده شديده//  مهي كمان هدير زي بالظبط  اللي حصل معاها عقده وخايفه عشان كدا فرصتها ان مراد مش بحالته 

صلاح //  لا مينفعش كدا الدنيا لازم تمشي ويساعدو بعض ونخلص من الازمه دي . احنا لازم نروح نتكلم معاهم. امكن كلامنا يكون له فايده معاهم 

سميره // كنت لسه هقولك نروح زياره عندهم واهو نطمن عليهم اكثر  .
 
___________________ 

مراد اول يوم شغل ليه  بعد الاجازه راجع بدري شقته وبيفتح الباب وبيدخل  وبيبص علي هدير بالمطبخ ملقهاش راح علي اوضة النوم واول ما فتح لاقها قدام المرايا واقفه ولفي  جسمها بفوطة الحمام وبتسرح بشعرها.  شافت مراد . واتخضت بخوف شديد ووشها احمرر من الخجل ويتملكها خوف  !
_ مراد استغرب من تصرفها وفي لحظه حس بخوفها دي وافتكر اللي حصلها ودي سبب الخوف الشديد اللي هيا فيه. 

بصلها وهو واقف مكانها//  اهدي يا هدير متخفيش . مراد بيحاول يمتص خوفها بكلامه وهو بيقرب منها.  حست هدير بقرب مراد ليها وانتبتها الرجفه والرعشه. مراد قرب اكثر منها ومسك ايديها ورفعها علي شفايفه يقبلها بحنان. 
مراد //  هدير انتي خايفه مني انا متخفيش يا حبيبتي انا جوزك.  واللي الشهرين دول نسيتي فيهم ابقي ليكي ايه 
هدير بتعلثم وصوت هادي //  لا مش ناسيه يا مراد بس انت عارف اللي حصلي لسه فكراه كانه دلوقتي  
حوطها مراد بايديها وحط راسها علي صدره وبيداعب شعرها بايديه 
مراد // خلاص يا حبيبتي من النهارده مش عايزاك تخافي من اي حاجه ابداا طلما انا معاكي وواقف جمبك.  شيلي اي خوف ورهبه من قاموس حياتك للابد 

__ هدير ساكته وهي بحضن مراد وكانها كانت محتاجه الحضن دي من زمان. محتاج حد يحتويها ويطبطب عليها ويقولها متخفيش وانتي بحضني انا السند اللي هيحميكي من الدنيا دي كلها. اد ايه هدير شعرت براحه وامان مش عايزه تتكلم ولا تنطق. عايزه بس تفضل جوه حضنه يحسسها بالامان وياخدها في عالم هي بس تكون فيه مليان امان وحب.  

_ مراد رفع وشها بايديه وفضل يبص عليها وللحظه حس بخوفها راح وبدأ تشعر بالامان وتتجاوب معاه قرب من وشها وبدا يقبل عنقها وشفتيها بشوق ولهفه حاره وبدات شهقات هدير وانينها وصوتها يعلي وتتجاوب مع مراد . وبلمسه مراد شال الفوطه ووقعت منها وبدات ايدين مراد تتحسس كل منحيات جسمها وهدير في عالم تاني تبدل خوفها بالامان والالم لمتعه. شالها مراد ووضعها علي السرير برفق وحنيه وطلع فوقيها يبادلها القبل والاشواق ورحل الاثنان معا في عالم المتعه والسعاده ويكتمل زواجهما بالحب والسعاده.  

_______

بعد مرور  سنتين  في بيت مراد مجتمعين سميره وصلاح ومعاهم منار بيحتفلوا مع مراد وهدير بعيد ميلاد ابنهم  أسر والجميع فرحانين ورجعت البهجه والفرحه من تاني .. 

وصلاح بيلاعب اسر وهو في قمة سعادته بحفيده. 
____________

انتهت القصه....
دمتم بخير 

اغتصاب مدبر 
تاليف#القلم الذهبي

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع